Jak bude vypadat budoucnost dopravy?

3
Jak bude vypadat budoucnost dopravy?
  • Nových technologií se není třeba za každou cenu bát
  • Až 96 procent času vozy stojí, místo aby sloužily svému hlavnímu účelu
  • Komunikační a výpočetní možnosti dovedou cestování značně zefektivnit

Poslední dobou často slýcháme slovní spojení jako „Průmysl 4.0“, „Internet věcí“ a další. V souvislosti s těmito technologiemi často vyvstávají otázky, jestlipak nás nová řešení nepřipraví o práci. Poprvé se o tomto tématu více mluvilo na počátku devadesátých let, když začaly být velkým hitem počítače. Výsledkem byl skutečně úbytek až deseti milionů pracovních míst, zároveň ale nové technologie zajistily místo pro 21,5 milionu zaměstnanců v oboru informatiky.

BMW Vision Next 100

Není tedy důvod se vývoje nových technologií bát. Jak to vypadá, budoucností dopravy bude sdílení dopravních prostředků, ať už budou jakéhokoli typu. Dovolte mi uvést jeden příklad za všechny – momentálně máme v České republice zhruba 5 milionů vozů a jen v Praze je to celý milion. Nejrozumnější způsob, jak snížit emise, usnadnit parkování i minimalizovat zácpy, je začít si vozy sdílet. Až 96 procent času vozy stojí a nic se s nimi neděje.

Nissan Leaf taxi

Nejlepším způsobem je multi-modální systém, který kombinuje všechny možné způsoby dopravy. Na metro pojedete carsharingovým vozem, pak použijete veřejnou dopravu a když bude spěch, využijete třeba Uberu. Díky sbírání dat smartphony a jejich zpracování v cloudu nebude problém optimalizovat dopravu podle vašich každodenně „trackovaných“ cest. Mobilní zařízení (ve spojení s cloudem) má totiž mnohem větší potenciál, než překonat rekord v Candy Crush Saga.

Efektivní využití rozsáhlých dat lze perfektně využít k optimalizaci toku dopravy a tím usnadnění pohybu nejen po městě. S tímto počinem již vlastně začala společnost Google ve svých mapách. Když ví, že cestujete do města ve špičce, nepošle vás po magistrále, ale navrhne jiné možnosti. Jsme jen krůček od toho, aby Google zjistil, že na podobné místo jede i náš soused a nabídl nám, jestli nechceme vzít spolujezdce.

Mimo již uvedené problémy dopravy jako nesnadné parkování, produkování emisí nebo generování zácp jde především o naše peníze. Nová Octavia vás vyjde zhruba na půl milionu a i když nebudeme počítat náklady obětované příležitosti, přijdeme za první rok o sto tisíc, i kdyby stálo zaparkované v garáži – amortizace je totiž jedním z největších vlivů. A k tomu samozřejmě musíme přidat servis, povinné ručení, havarijní pojištění, pneumatiky a samozřejmě palivo, v lepším případě elektřinu. Proč tedy tyto náklady nesdílet s ostatními a z 96 procent nevyužitého času automobilu neudělat třeba 50?

Diskuze ke článku
Tomas
Až 96 procent času vozy stojí, místo aby sloužily svému lhavnímu účelu....Kdyz myslite. :-D
SmileCar
Na SmileCar můžete začít využívat zbylých 96% již teď! :-) To vše bezpečně, jednoduše a online. Vice info na www.smilecar.com

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze