Lídr v oblasti velkých autopůjčoven, americká společnost Hertz, se v roce 2021 rozhodla stát průkopníkem půjčování elektromobilů a nakoupila velké množství vozidel značek Tesla, Chevrolet, Kia či Volvo/Polestar. Zpočátku se zdálo, že hvězdy jsou tomuto záměru nakloněny, protože pocovidový hlad po cestování zvýšil zájem o půjčování automobilů. Jenže poměrně brzy se ukázalo, že na provozování elektromobilu v tomto oboru neplatí tradiční měřítka a postupy. Aby toho nebylo málo, tak Elon Musk vloni spustil cenovou válku, jejímž následkem se prudce propadly ceny ojetých elektromobilů, a to nejen Tesel, ale i dalších značek. Hertz najednou zaznamenal místo očekávaného zvýšeného zisku masivní ztráty a zareagoval panickým odprodejem elektromobilů plus vyhozením generálního ředitele, který elektromobilní cestu prosadil.
Elonův kontroverzní krok, který raketově zvýšil náklady na amortizaci, ale nebyl jediným důvodem. Čáru přes optimistický rozpočet udělaly i zvýšené náklady na servis havarovaných elektromobilů. Jejich zákazníci, překvapení akceleračními schopnostmi silných elektrických aut, totiž bourali častěji a navíc vzrostla průměrná cena opravy po takových kolizích. Společnosti jako Tesla a Polestar navíc nebyly schopné včas dodávat náhradní díly. Výsledkem je meziroční propad hrubého provozního zisku za první čtvrtletí na ztrátu 567 milionů dolarů (13,3 miliardy korun), a to i přes nárůst tržeb z 2 na 2,1 miliardy dolarů oproti prvnímu kvartálu 2023, kdy Hertz vykázal hrubý provozní zisk 237 milionů dolarů (5,6 miliardy korun).
Výsledkem každopádně je, že se společnost podle Insideevs rozhodla zvýšit tempo, jímž bude odprodávat i další elektromobily, byť už nepůjde o masivní hromadný výprodej. Konkrétně letos jich opustí flotilu 30 000 místo plánovaných 20 000, aniž by bylo upřesněno, jak a čím budou nahrazovány. Dost možná je to také začátek konce tradiční podoby autopůjčoven, protože na elektromobily se zjevně zatím nepodařilo najít funkční obchodní model a navíc rychle roste nepřímá konkurence v podobě společností, organizujících spolujízdu, typ Uber.
Ano zkratit fleet z 50 tisic o 30 tisic znamena velky krok. A take neni jasny co s vlstne krati viz dal. A take je to jen 6% fleetu.
Pak jsou tam nejake pronajmy prave pro Uber v radu 50 tisic aut. Takze v podstate neni jasny jaky model nefungoval u Hertz s EV - klasicky pronajem nebo pronajem pro Uber? Nebo oboji?