Hertz prodává další elektromobily. Přivedly jej totiž k obchodnímu debaklu

14
Hertz prodává další elektromobily. Přivedly jej totiž k obchodnímu debaklu
Fotografie: Hertz
  • Velká americká autopůjčovna bolestně zjišťuje, že pokus prorazit s elektromobily se nepovedl
  • Současný obchodní model se neosvědčil, možných příčin je více
  • Možná se díky tomu změní celý byznys s půjčováním automobilů

Lídr v oblasti velkých autopůjčoven, americká společnost Hertz, se v roce 2021 rozhodla stát průkopníkem půjčování elektromobilů a nakoupila velké množství vozidel značek Tesla, Chevrolet, Kia či Volvo/Polestar. Zpočátku se zdálo, že hvězdy jsou tomuto záměru nakloněny, protože pocovidový hlad po cestování zvýšil zájem o půjčování automobilů. Jenže poměrně brzy se ukázalo, že na provozování elektromobilu v tomto oboru neplatí tradiční měřítka a postupy. Aby toho nebylo málo, tak Elon Musk vloni spustil cenovou válku, jejímž následkem se prudce propadly ceny ojetých elektromobilů, a to nejen Tesel, ale i dalších značek. Hertz najednou zaznamenal místo očekávaného zvýšeného zisku masivní ztráty a zareagoval panickým odprodejem elektromobilů plus vyhozením generálního ředitele, který elektromobilní cestu prosadil.

Elonův kontroverzní krok, který raketově zvýšil náklady na amortizaci, ale nebyl jediným důvodem. Čáru přes optimistický rozpočet udělaly i zvýšené náklady na servis havarovaných elektromobilů. Jejich zákazníci, překvapení akceleračními schopnostmi silných elektrických aut, totiž bourali častěji a navíc vzrostla průměrná cena opravy po takových kolizích. Společnosti jako Tesla a Polestar navíc nebyly schopné včas dodávat náhradní díly. Výsledkem je meziroční propad hrubého provozního zisku za první čtvrtletí na ztrátu 567 milionů dolarů (13,3 miliardy korun), a to i přes nárůst tržeb z 2 na 2,1 miliardy dolarů oproti prvnímu kvartálu 2023, kdy Hertz vykázal hrubý provozní zisk 237 milionů dolarů (5,6 miliardy korun).

Výsledkem každopádně je, že se společnost podle Insideevs rozhodla zvýšit tempo, jímž bude odprodávat i další elektromobily, byť už nepůjde o masivní hromadný výprodej. Konkrétně letos jich opustí flotilu 30 000 místo plánovaných 20 000, aniž by bylo upřesněno, jak a čím budou nahrazovány. Dost možná je to také začátek konce tradiční podoby autopůjčoven, protože na elektromobily se zjevně zatím nepodařilo najít funkční obchodní model a navíc rychle roste nepřímá konkurence v podobě společností, organizujících spolujízdu, typ Uber.

Diskuze ke článku
den
den
Naposledy upraveno: 29. 4. 18:36
Nejaky "fact-checking" by nechybel. Herzt ma celkovy fleet kolem 500 tisic aut. "Statisice EV" znamenalo by pres 200 tisic - ergo 40% fleetu z EV. Coz je nesmysl. Ma kolem 10% EV ve fleetu. Tedy okolo 50 tisic. To ze objednal 100 tisic Tesel neznamena ze je zaplatil a prevzal.
Ano zkratit fleet z 50 tisic o 30 tisic znamena velky krok. A take neni jasny co s vlstne krati viz dal. A take je to jen 6% fleetu.
Pak jsou tam nejake pronajmy prave pro Uber v radu 50 tisic aut. Takze v podstate neni jasny jaky model nefungoval u Hertz s EV - klasicky pronajem nebo pronajem pro Uber? Nebo oboji?
Zdenek Pokorný
Zdenek Pokorný
Naposledy upraveno: 29. 4. 23:06
Hertz bohužel s Teslou není spokojen s důvodu zůstatkové ceny, účetní předpoklady nepočítali s tím že jim Elon mezi tim dvakrát sníží cenu nových vozů, tudíž Hertz při standardním odprodeji nezíská tolik $ s vozu a vykazuje to jako ztrátu. Místo aby Tesly prodal později s větším nájezdem a rozdíl dorovnal úsporou v tco. A Hertz se pohlíží po nových Ev u stelantisu kde jistě dostane slevu 20% již při koupi takže s Ev nekončí.
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 30. 4. 06:30
EV budou v nejbližších letech obecně velmi rychle ztrácet cenu, stějně jako počítače v 90. letech, než se technologicky srovná rychlost evoluce v tomto oboru. Podobné jsme viděli na začátku chytrých telefonů. Tehdy byl každý rok, dva velmi rychlý vývoj, tedy co bylo dvouleté, mělo už zastaralé vlatnosti a mířilo rychle dolů s cenou. A obecně, Tesla nemá evidentně vychytaný servis pro firemní flotilu, což je pro půjčovny podle mého názoru zásadní, aby neřešila nepojízdná auta, ale namísto toho půjčovala pojízdná, které lze snadno servisovat. Můj mechanik by mě taky vyhnal prozatím s EV, protože to nezná. A proč by to řešil, když má frontu aut na opravu, ve kterých se vyzná a umí na tom vydělat, když to umí dobře a rychle opravit, zatím co by mu EV stálo na heveru nebo bralo místo na parkování před dílnou, kdy čeká na díl nebo elektrikáře, co bude umět udělat zásah okolo baterie apod. Je to dost pochopitelné. Soudím teda dle venkova a maloměsta. Chápu, že v Praze a velkých aglomeracích je to posunuté, ale většina lidí tam nežije. Říkám s oblibou, optikou naší zemičky, že 8,5 z 10 lidí žije mimo Prahu, jen každý 1,5 je z Prahy. :-)
Martin Lacina
Martin Lacina
Nejvetsim problemem Tesel je jejich poruchovost a tedy naklady na pozarucni opravy.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze