O pořizovací ceně elektromobilů se vedou dlouhé diskuse a pro mnoho lidí je elektromobil z hlediska pořizovací ceny skutečně nedostupný. Když se na to ovšem podíváme z pohledu celkových nákladů, podle společnosti Drivalia jsou u vozů v operativním leasingu podobné celkové náklady u elektromobilů i spalovacích aut. V průměru jsou elektromobily o 2 % dražší, ale v některých kategoriích vychází elektromobil výhodněji.
Studie Drivalia TCO Index 2024 porovnala 150 modelů
Studie Drivalia TCO Index 2024 se zaměřila na výpočet celkových nákladů na vlastnictví (TCO) ve 12 automobilových segmentech. Celkem do ní Drivalia zařadila 150 modelů. Podle výsledků je elektromobil ekonomicky nejvýhodnější volbou v 5 z 12 sledovaných skupin. „Jedná se o významný posun. Ještě v loňském roce vycházelo TCO v podobných studiích ve prospěch konvenčních aut napříč celým trhem,“ říká autorka analýzy Jana Faltová, Business Performance Manager společnosti Drivalia Lease Czech Republic.
Elektrický pohon se podle analýzy vyplatí u vozidel vyšších tříd včetně luxusního segmentu, ale například i v kategorii D2, kam patří auta střední třídy jako BMW 4, Mercedes C, Audi A4 anebo Tesla Model 3. Elektřina je hospodárným řešením i u vozů z oblíbeného segmentu menších SUV, jehož typickými reprezentanty jsou BMW X1, Mercedes GLA, Audi Q3 či elektrický Volkswagen ID.4.
V některých kategoriích se více vyplácí spalovací pohon
Ani v kategoriích, kde TCO stále vychází lépe ve prospěch benzinu či nafty, ale není odstup od elektrického pohonu výrazný. Například v segmentu nižší střední třídy C2, do kterého náleží i nejprodávanější model v České republice, Škoda Octavia, a spolu s ním třeba Mercedes A nebo elektrická Kia Niro, vyjde měsíční TCO u dieselového vozu na 1 029 eur (26 030 korun), u benzinového auta na 959 eur (24 260 korun), u hybridu na 988 eur (25 000 korun) a u čistého elektromobilu na 1 059 eur (26 790 korun).
Ze studie vychází, že elektromobily mají nadále v průměru vyšší pořizovací cenu než srovnatelná konvenční auta, tento handicap ale vyrovnávají nižšími provozními náklady. Analýza sledovala strukturu výdajů v případě financování pomocí čtyřletého full-service operativního leasingu při ročním nájezdu 30 tisíc kilometrů. U čistých elektromobilů připadne bezmála polovina měsíčních nákladů (49 %) na amortizaci, ale náklady na pohon, tedy elektřinu, tvoří jen desetinu měsíčních plateb. Oproti tomu v případě benzinových aut připadne na amortizaci 40 % měsíčních výdajů, ale na benzin 22 %. Je ale potřeba dodat, že společnost Drivalia je specialistou na správu firemních autoparků a firemní vozy najezdí více kilometrů než soukromé. Takže při nižších nájezdech soukromých osob to pravděpodobně vyjde trochu jinak.
Drivalia rEVolution aneb Čína vs. zbytek světa
Drivalia představila výsledky analýzy na setkání Drivalia rEVolution, které připravila pro zájemce o elektromobilitu z řad svých firemních klientů. V areálu pro prodej ojetých vozidel Future Store Drivalia ve Vestci u Prahy si mohli osobně vyzkoušet padesát elektrických automobilů 25 značek. Podtitul akce zněl Čína versus zbytek světa, protože jejím hlavním smyslem bylo umožnit hostům osobně porovnat vozy tradičních výrobců s modely čínské produkce.
„O čínských autech se mezi lidmi z oboru i laickou veřejností hodně mluví, jenže málokdo s nimi jel. Proto jsme se rozhodli uspořádat toto setkání, aby si zájemci mohli udělat vlastní obrázek,“ říká Martin Brix, generální ředitel společnosti Drivalia Lease Czech Republic. Akce byla určena přednostně zákazníkům společnosti, zejména flotilovým manažerům. Své vozy pro potřeby srovnávacích jízd poskytly značky tradičních výrobců BMW, Cupra, DS, Ford, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Mini, Opel, Porsche, Renault, Škoda Auto, Toyota, Volkswagen či Volvo a vedle nich značky nesoucí výraznou čínskou stopu: BYD, Dongfeng, Lynk@Co, Maxus, MG, Nio, Polestar a Zeekr. Nechyběly ani modely americké Tesly.
Drivalia je multibrandovým poskytovatelem
Pestré spektrum značek odpovídá tomu, že Drivalia je multibrandovým poskytovatelem, na rozdíl od řady jiných leasingových společností není vázána spoluprací s konkrétními výrobci. „Naší úlohou je nalézt na trhu optimální řešení pro každého zákazníka bez ohledu na značku automobilů s přihlédnutím k jeho individuálním potřebám mobility. A ty bývají velmi odlišné. Právě akce jako Drivalia rEVolution pomáhají flotilovým manažerům, aby dospěli k co nejkvalifikovanějším závěrům ohledně struktury podnikových autoparků,“ konstatuje Martin Brix.
Drivalia nabízí zákazníkům v oblasti elektromobility komplexní služby. Poskytuje jim výhodné nabíjecí karty, které mohou využít na více než 27 000 stanicích v 25 zemích. Kromě toho pro ně připravila online mapu těchto stanic. Zákazníkům dodává také chytré nabíjecí kabely nebo telematické jednotky, které dokážou vést reporting dobíjení na domácí stanici. Součástí služeb je komplexní poradenství, pomoc s výběrem vozidel i při výstavbě wallboxů, a to nejen v sídle klienta, ale i v domovech jednotlivých řidičů, pokud je to možné. V rámci svých expertních služeb se Drivalia zaměřuje i na analýzy celkových nákladů na vlastnictví elektromobilů (TCO).
2) tuto akci Lesapan zkopíroval od jiné leasingové společnosti, která toto dělá již několik let
3) zcela záměrně tuto akci udělali den před stejnou akcí jiné společnosti, aby se hezky přiživili
jinak co se týče výše splátek - chlapi předemnou mají na jednu stranu pravdu, na druhou stranu zůstatkové hodnoty u těchto aut je ještě stále dost velká neznámá, sami si odpovězte na otázku za kolik % pořízovací hodnoty byste koupili 4 roky starou Octavii dvoulitr v naftě se 150 tisíci na tacháči a za kolik % EVčko... strašák brzké výměny baterie je dost velký, a vývoj EV jde dost rychle, 4 roky staré EV je morálně podstatně zastaralejší než ta Octavia...