Elektromobilita se postupně rozšiřuje do všech oblastí, a to i v Česku, které je v této oblasti daleko za západní Evropou. Elektrická auta nakupuje už i česká policie, proniká do městské hromadné dopravy, komunálních služeb a čím dál více se prosazuje také v rámci logistiky. Elektromobily se hodí zejména pro takzvanou „last mile delivery“, tedy doručování zásilek v rámci měst, kde neprodukují žádné lokální emise a zároveň neotravují obyvatele hlukem. Už téměř rok používá elektrickou dodávku Maxus pro rozvoz Alza.cz , nově se do klubu přidala také obří logistická společnost DHL.
DHL nově používá od května v Praze tři kurýrní vozidla Volkswagen e-Crafter, jedno pak také v Brně. My jsme si speciálně upravená auta pro DHL prohlédli na akci Elektromobilita 2020, kterou pořádala v pražském hotelu Olympik agentura B.I.D. services. DHL na konferenci ukázalo svá doručovací kola Cubicycle a také speciálně polepené BMW i3, které už dva roky DHL používá jako referentské vozidlo.
Volkswagen e-Crafter
Rozměry | 5 986 × 2 × 2 mm, 2 160 kg |
---|---|
Výkon | 100 kW |
Baterie | 35,8 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 173 km (WLTP) |
Nás však nejvíce zajímal provoz vozidel e-Crafter, zejména praktické zkušenosti s nimi, o které se na konferenci podělil Tomáš Lipert, Quality Specialist DHL Express Czech Republic a také řidič, který jezdí právě pouze s e-Crafterem. Elektromobil vyjíždí každý den z depa DHL v Klecanech u Prahy a má za úkol rozvážet zásilky v samotném srdci Prahy, zejména na Hradčanech a Malé Straně. Denně je v provozu 7 a půl hodiny a za tu dobu doručí/vyzvedne přibližně 50 lokací. Za celou směnu tak auto ujede zhruba 50 až 75 kilometrů a jak nám sdělil řidič, dojezd e-Crafteru tak královsky dostačuje a většinou se zpět do depa v Klecanech vrací se zhruba polovinou kapacity baterie. Volkswagen u auta uvádí dojezd 173 kilometrů, v reálných podmínkách tak jde o zhruba 150 kilometrů. V depu se pak auto přes noc nabije přes pomalé AC nabíjení, které je šetrné k baterii i rozvodné soustavě, a na další směnu je vždy připraveno plně nabité. Zajímavostí je, že nabíjecí stanice v depu inteligentně komunikují s budovou a auta se nabíjí pouze mimo špičkové odběry, které způsobuje zejména naplno jedoucí třídící linka například po dovezení nákladu z letadla DHL, které na pražském letišti pravidelně přistává.
DHL je s auty spokojeno a v budoucích letech plánuje pořídit další elektrické dodávky a zajišťovat s nimi další rozvozové trasy.
Už aby tu byly lepší baterie...
Pojď vozit pivo, colu a pak si povíme kam dojedeš 🤣😀