Co Continental sleduje auty se dvěma volanty?

Co Continental sleduje auty se dvěma volanty?
  • Společnost Continental zkoumá, jak se změní chování lidí s příchodem autonomního řízení
  • Pro vývoj nového rozhraní člověk–stroj se používají simulátory
  • Do hry vstupují i speciálně upravené automobily se dvěma volanty

Auto se dvěma volanty. Cože? Co je to za blbost? Ale kdepak. Společnost Continental takový vůz má a testuje na něm interiér budoucnosti. S autonomním řízením vyvstává spousta otázek. A to i ty, jak na vše budeme reagovat my lidé.

Jakým nejvhodnějším způsobem může auto požádat člověka o zásah do řízení? Jak řidič spolupracuje s autem při vykonávání konkrétních manévrů? A které typy aktivit nesouvisející s řízením vozidla budou moci lidé vykonávat, zatímco se jejich auta budou řídit sama? Nejvyšší prioritu zde mají přání řidičů, jejich bezpečnost a samozřejmě bezpečnost všech ostatních na silnici. A to je jen zlomek otázek.

„V rámci tématu plně automatizované jízdy pro nás bude největší výzvou nová úloha řidičů. Z té vyplývají též nové potřeby a požadavky,“ vysvětluje Dr. Karsten Michels, vedoucí systémového vývoje v divizi Interiors koncernu Continental. Dnes řidiče plně zaměstnává řízení vozidla. V budoucnosti se však jejich úloha změní. Stanou se z nich klíčoví uživatelé, kteří budou sledovat dění. Řidič bude muset, stejně jako kapitán letadla, v každém okamžiku vědět, co jeho vozidlo dělá a jaký je aktuální režim jízdy.

„Pokud jde o vývoj nových konceptů ovládání vozu, našimi hesly jsou transparentnost, informovanost a aktuálnost. To je jediný způsob, jak dosáhnout důvěry řidičů v automatizované systémy řízení,“ tvrdí Michels. „Důležitá je přiměřená míra spolehnutí se na systém. Pokud šofér přecení schopnosti auta, v krajních případech se může špatně rozhodnout a nepřevzít kontrolu nad vozidlem po vypnutí automatizované fáze jízdy – i když je to potřebné,“ říká jeho kolega Guido Meier-Arendt, hlavní technický expert.

A jak bude automobil a člověk vzájemně komunikovat? Continental využívá různá řešení, jak poskytnout řidičům informace. Vizuálně informuje na celé řadě displejů v kabině, na čelním skle anebo barevnými změnami svítících LED proužků. To vše doprovází zvukové signály, které například řidiče upozorňují na skončení fáze automatické jízdy. Jakmile interiérové kamery určí, že se řidič stále nevěnuje řízení, aktivují se též hmatové prvky – například začne vibrovat sedadlo nebo se zatáhne předpínač bezpečnostního pásu.

Zdroj: tisková zpráva

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze