Čínský vývoz vozidel by letos měl vzrůst o 5,8 % na 6,2 milionu kusů, ukazují data Čínské asociace výrobců automobilů (CAAM). Tento růst je podle agentury Reuters výrazně nižší ve srovnání s 19,3% nárůstem v roce 2024. Zpomalení vývozu kontrastuje s mírným očekávaným růstem prodeje vozidel v samotné Číně, kde vládní pobídky mají posílit prodeje na největším automobilovém trhu světa. Podle předpokladů by prodej vozidel v Číně měl letos stoupnout o 4,7 % na 32,9 milionu kusů.
Vývoz elektrických vozidel loni poklesl o 10,4 %, zatímco vývoz plug-in hybridů zaznamenal masivní nárůst o 190 %. Tento trend reflektuje dopad nových cel na elektromobily vyráběné v Číně, které Evropská unie zavedla koncem října. Pro srovnání, v roce 2023 rostl vývoz elektromobilů o 80,9 %, zatímco plug-in hybridy vykázaly nárůst o 47,8 %. Vládní dotace na výměnu automobilů do roku 2025 však představují značný impuls. V loňském roce využilo více než 6,6 milionu zájemců o automobil prodaný v Číně dotaci ve výši až 2 800 dolarů (až 70 tis. Kč) na elektrifikovaná vozidla a až 2 000 dolarů (50 tis. Kč) na vozidla se spalovacími motory s nižší spotřebou paliva.
Čínské automobilky nyní stále více směřují k vývozu hybridních vozidel pro evropský trh, aby čelily dopadům zvýšených cel na elektromobily. Současně Čína vyzývá své automobilky k omezení investic v evropských zemích, které zavádějí tato ochranná opatření. Očekává se také zpomalení růstu prodeje nových elektrifikovaných vozidel, kam patří elektromobily a plug-in hybridy, na 24,4 % v roce 2025 oproti 35,5 % v loňském roce. Trh nadále ovlivňují politická opatření, změny preferencí spotřebitelů a mezinárodní obchodní politika. Jak bude situace dál eskalovat, ukáže až příští vývoj v oblasti automobilového průmyslu.