ČEZ je lídrem výstavby nabíječek. Právě otevřel číslo 900, brzy prolomí tisíc

Doplněno o VIDEO
ČEZ je lídrem výstavby nabíječek. Právě otevřel číslo 900, brzy prolomí tisíc
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Dominantní český poskytovatel nabíjecích služeb má nejvíce nabíjecích stanic
  • Své vedení si plánuje udržet a letos otevře tisící stanici
  • Nejnovějším dárkem pro Prahu je ultrarychlá stanice ve Stodůlkách

V Česku vrcholí pionýrská fáze výstavby nových nabíjecích stanic. V rámci tzv. velké trojky dominantních providerů také probíhá nevyhlášená soutěž o největší počet stojanů, ve které aktuálně vede ČEZ. Jako první totiž pokořil hranici 900 veřejných přípojných bodů a ještě letos jej čeká prolomení mnohem významnější mety s číslem 1 000. Nadále pokračuje strategie prioritního budování ultrarychlých stojanů, které jsou aktuálně v zájmu státu i Evropské unie, které na jejich vybudování také poskytují největší dotace. Jejich podíl se v síti ČEZ rychle zvyšuje, už nyní tvoří UFC stanice (s výkonem 150 kW a více) plných 15 % a jejich podíl na výkonu sítě brzy dosáhne 50 %. Celkový počet rychlých a ultrarychlých bodů pak tvoří 85 % ze všech nabíjecích přípojek ČEZ.

Tahle 900. nabíječka ČEZu v Praze stojí za to. Výkon má 1 MW!

Právě nyní ČEZ otevřel jubilejní veřejnou stanici s kulatým číslem 900, a to konkrétně v Praze 13-Stodůlkách na Jeremiášově ulici číslo 5. Pro Pražany je jistě snazší určení, že jde o velký areál prodejny BMW, který dříve patřil AuTecu, nyní jej provozuje firma Invelt. Veřejná přípojka číslo 900 je součástí velkého, ultrarychlého nabíjecího hubu s deseti stojany, který leží právě u zmíněného dealerství na veřejně přístupném parkovišti. To poslouží jak zákazníkům prodejce, tak jakémukoliv kolemjedoucímu elektromobilistovi.

K dispozici je celkem 10 stojanů ABB a v nich 12 ultrarychlých přípojek CC2. Čtyři z nich nabízejí výkon 360 kW, přičemž nejde o dělený výkon, ale každý z konektorů, umístěných po dvou v jednom totemu, je skutečně schopen tolik nabídnout. Zbylých 8 pak skýtá 180 kW a už mají nové kabely na 400 A, takže tento výkon skutečně poskytnou i 400V elektromobilům. Sympatické je, že ČEZ nezapomněl ani na dva konektory CHAdeMO s obligátním výkonem 50 kW.

ČEZ nadále pokračuje v rychlé výstavbě tempem zhruba 200 stanic ročně, aktuálně preferuje budování velkých hubů s 10 a více stojany, primárně podél hlavních silničních tahů. Takových lokalit by do konce letošního roku mělo s logem ČEZ vzniknout čtyřicet, přičemž vedle budování zcela nových hubů budou i ty stávající postupně doplňovány o ultrarychlé nabíjecí sloupy. Zájem o ultrarychlé dobíjení by měla podpořit i stále probíhající akce, v jejímž rámci je pro držitele vyšších paušálů zlevněno nabíjení na UFC na 11 Kč/kWh.

Diskuze ke článku
Carlos
Carlos
400V évéčka z toho 180kW nikdy nedostanou 🙃 čistě teoreticky 400V krát 400A = 160kW ... ALE vybité EV nemá 400V ale méně, reálný peak bude ~140kW
Ondřej Malý
Ondřej Malý
Při ceně 18 Kč/kWh je irelevantní kolik jich postaví. V navigaci je mám zakázané a neexistují. Spíš to vnímám jako sabotáž, kdy ČEZ blokuje rezervovaný výkon v síti. Konspiračně to vidím skoro jako by to byl záměr, aby se rozvoj blokoval.
Kryštof Dostál
Kryštof Dostál
Já jsem teda Čezáckou nabíječkou s více jak 50 kW ještě neviděl. CO jsem ale viděl, že tyhle 50 kW stojany řadí do tarifu 50-150 kW s vyšší cenou. Takže i přes to, že mi dá třeba jen 40 kW (tarif 0-49 kW) stále platím víc.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze