Čínský výrobce spotřební elektroniky Astraux na veletrhu IFA v Berlíně představil svůj městský elektromobil, který míří k prodeji v Evropě. K dispozici má být již příští rok a jeho cena je více než lákavá!
Hned na první pohled si všimnete oblého designu, který křičí, že se jedná o malé městské vozítko. To platí ve všech ohledech. Auto stojí na 12palcových kolech a přejíždění prahů a větších výmolů asi nebude jeho silnou stránkou. Vše je však děláno s ohledem na řidiče a posádku. Dovnitř se vejdou dva pasažéři, i když řidič a spolujezdec budou sedět s rameny opřenými o sebe.




Kabina však působí prostorně, za což mohou velmi tenké dveře, které nemají ani odkládací prostor pro láhev s vodou. Tu musíte vložit od přední sklo na palubní desku, což v parných dnech nebude asi nejlepší umístění. Vzdušný prostor však umocňuje prosklená panoramatická střecha, která není zatmavovací a těžko říct, jak si bude tykat s přímým sluncem.
Uvnitř auta čekejte laciné materiály, většina ploch je oplášťovaných. Výjimku tvoří dřevěný panel na volantu a v jedné z verzí také lavice s dřevěným dekorem. Madlo na dveřích je pogumované a docela příjemné do ruky. Stejně tak posed za volantem není nejhorší, za což může především dobrý rozhled z vozidla do všech směrů. Budík s rychlostí je přímo vprostřed palubní desky pod předním sklem a ihned mi připomněl starší vozy Mini.
Auto míří zcela jisté na mladé řidiče, čemuž odpovídá i to, že ho v některých zemích je možné řídit již od 14 let. Tvůrce se chlubí ambientním osvětlením a propojením s AI robůtkem Aimon, což je modernější inkarnace Tamagotchi. Někoho by také mohlo zaujmout, že bude auto uzpůsobeno pro karaoke.
Jak je na tom výkon? Nečekejte mnoho, základní model AL6 má mít pohon zadních kol o výkonu 5 kW (7 koní) a AL7 rovnou 10 kW (14 koní). Zástupce společnosti mi na stánku sdělil, že na výběr bude ze dvou verzí, jedna o maximální rychlostí okolo 45 km/h, druhá rovnou 90. Stále platí, že mimo město byste s autem pravděpodobně vyrážet neměli.
Dojezd se také liší podle verzí. Základní AL6 údajně ujede 95 km a AL6 Pro či Ultra rovnou 180 km. V případě všech AL7 se můžete těšit na 150 km dojezdu. Není však specifikování, jestli se jedná o WLTP metriku, můj odhad je, že nikoliv.
Všechny modely mají klimatizaci, airbag, vzdálené otevírání a propojení s aplikací. Lepší verze se pak mohou pochlubit také parkovacími senzory, sklápěcími sedadly (k čemu netuším, stejně se tam nevyspíte), bezdrátovou nabíječkou, a dokonce i displejem pro Apple CarPlay nebo bezklíčovým otevíráním.
Že se vám bude s autem dobře parkovat ukazují i jeho rozměry. Na délku má 2,32 m, je široká 1,29 m a vysoký jen 1,72 m. Na jedno parkovací stání se tak mohou vejít hned dvě tato vozítka.








A jak je na tom cena? Auto si můžete už nyní zarezervovat a dostanete se tak k lepší ceně. Nabídka údajně běží jen do 6. září, takže si musíte pospíšit. Astraux AL6 stojí 7 tisíc eur, tedy nějakých 170 tisíc korun. V předobjednávce je za 6 tisíc eur, tedy necelých 150 tisíc. Za AL7 zaplatíte 9 tisíc eur (220 tisíc Kč), v předobjednávce 8 tisíc eur (195 tisíc Kč).
Dokáže vás takové městské autíčko bez zavazadlového prostoru nadchnout? Nebo podle vás podobná městská vozítka nemají smysl? Na trh by se měl Astraux dostat již příští rok v únoru. Zda se to skutečně povede ještě uvidíme. Výrobce také v tuto chvíli hledá partnery v jednotlivých zemích pro předvádění vozidel, ale zároveň i jejich servis.
