Velmi oblíbenou karosářskou variantou je v České republice jednoznačně kombi. Pokud dodám, že ideálně s úsporným naftovým motorem pod kapotou, tak jsem se jistě nespletl. Někdo sáhne po automatické převodovce a jiný zase po manuálu. Deset lidí, deset chutí. A právě segment rodinných kombíků je velmi pestrý, a to nejen napříč automobilkami, ale také po stránce pohonných agregátů. A tak jsme si řekli, že se různé varianty porovnáme.
VW Passat GTE, Mercedes C 350 e Combi a Škoda Octavia RS Combi – srovnávací test
Vzali jsme tedy prémiový Mercedes C 350 e, od Volkswagenu Passat GTE Variant a samozřejmě jsme nemohli vynechat Škodu Octavii RS Combi TDI. Naším cílem nebylo určit vítěze, ale ukázat, že každé auto má své přednosti a nedá se říci, že některý model nabízí něco více než ten druhý. Holt někdo z nás umí zpívat, druhý zase kreslit.
Není divu, že se Škoda Octavia RS TDI stala bestsellerem. Cenovka za „RSovou“ Škodu Octavii s dvoulitrovým naftovým motorem startuje na 731 900 Kč. Pokud se nebudete při volbě stupně výbavy držet zpátky, tak se můžete dostat i na jeden milion korun. Každopádně za své peníze dostanete skvělé rodinné auto.
Zavazadelník snad ani není potřeba rozebírat. Dobře, nechal jsem se přemluvit: 610 litrů mluví samo za sebe. Už tak obrovský kufr můžete rozšířit až na 1 740 litrů. Interiér je dobře zpracovaný, nenabízí však tak prémiové prvky jako například Mercedes. Infotainment nabídne českou lokalizaci, navigaci nebo třeba CarPlay.
Pod kapotou námi testovaného kousku tlouklo srdce v podobě dvoulitrového naftového čtyřválce, který na přední kola posílal celých 184 koní, a to skrz šestistupňovou manuální převodovku. Té není co vytknout, sázet tam můžete jednu rychlost za druhou a motor má příjemný tah. Rozhodně bych se však nenechal uchlácholit nápisem RS. Pokud budeme brát v potaz papírové hodnoty, pak právě RSo bylo z našeho trojboje nejslabší. Co je však alfa a omega automobilů, je spotřeba. Jak si Octavia stála v porovnání s hybridní konkurencí?
Záleží, jak vypadá váš týden. Pokud jezdíte každý den okolo 30 až 40 kilometrů a o víkendu se vydáváte na výlety, pak vám bude dávat větší smysl hybrid, což se ukázalo právě na testovaných trasách. Zatímco Octavia RS si řekne o zhruba 5 litrů, s Passatem GTE a Mercedesem C 350 e jste schopni jet pouze na elektřinu.
Škoda Octavia RS | Volkswagen Passat GTE | Mercedes C 350 e Combi | |
---|---|---|---|
Spotřeba pohonných hmot | 5 litrů | 0 litrů | 2,1 litrů |
Cena pohonných hmot | 30 Kč / litr | 30 Kč / litr | 30 Kč / litr |
Náklady na 100 km | 150 Kč | 0 Kč | 63 Kč |
Náklady na 50 km | 75 Kč | 0 Kč | 31,5 Kč |
Cena elektřiny | 3 Kč / kWh | 3 Kč / kWh | 3 Kč / kWh |
Kapacita baterie | - | 9,9 kWh | 6 kWh |
Náklady na 50 km | - | 29,70 Kč | 18 Kč |
Náklady celkem na 50 km | 75 Kč | 29,70 Kč | 49,5 Kč |
Pokud jste někdy zaplakali, že naftové provedení Octavie RS má jednu koncovku výfuku falešnou, tak nezoufejte – Passat GTE má falešné hned obě dvě.
Cenu elektřiny nutno přizpůsobit vašemu sazebníku, stejně jako započíst ztráty při nabíjení.
Naopak pokud vám dojde baterie, pak se karty zcela obrací. Octavia RS se rázem stává nejúspornější. Ve městě přes šest litrů nepůjde, naopak Mercedes si řekne o více jak sedm litrů. Passat GTE na tom není o moc lépe.
Přejděme k vozu Passat GTE. Ten vsází na benzinovou čtrnáctistovku, která v kombinaci s elektromotorem dává 218 koní. Veškerý výkon se přenáší na přední kola skrz šestistupňovou převodovku DSG. Moc se nám líbil interiér, až jsme si říkali, zda opravdu nutně potřebujete mít Audi. Koncernová auta mají interiéry prostě povedené a ve světlém provedení to vypadá více než dobře. O praktičnosti raději tentokrát pomlčím. Designem exteriéru se mi daleko více líbí směr RSa, tedy Škody Auto. A pokud jste stejně jako my občas zaplakali, že naftové provedení Škody Octavie RS má jednu koncovku výfuku falešnou, tak nezoufejte – Passat GTE má falešné hned obě dvě.
Technické parametry Volkswagen Passat GTE (2015) Variant
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 767 × 1 832 × 1 477 mm, 1 735 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 (115 + 85) kW, 218 (156 + 116) koní, točivý moment: 400 Nm / 1 500 ot/min |
Baterie | 9,9 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 12,8 kWh / 100 km, dojezd: 950 + 50 km |
Cena od | 1 186 900 Kč |
Na elektřinu s Passatem urazíte opravdu až 50 kilometrů, v čemž z našeho trojboje jasně dominuje. Nabíjení 9,9kWh baterie probíhá skrz standard Mennekes. A právě při cestování do 30 až 40 kilometrů dává Passat GTE největší smysl. Nezklame ani velikostí zavazadelníku. Ten totiž nabízí slušných 483 litrů. Jediné, co mi u Passatu chybí, je jakási přidaná hodnota. Vše, co od něj chcete, dělá výborně, ale nedá vám nic navíc. Každopádně tato koncernová politika slaví své úspěchy.
Jako posledního jsme si na paškál vzali prémiový Mercedes Benz C 350 e. Stejně jako Passat GTE vsází na benzinovou jednotku v kombinaci s elektromotorem. Jenže Mercedes namontoval pod kapotu dvoulitr, ze kterého dostane 207 koní. Pár koníků přidá i elektromotor a rázem tu máme číslo z říše šestiválců. 279 koní se přenáší skrz sedmistupňovou automatickou převodovku na zadní kola. Na zadní kola. Schválně to píšu podruhé, protože Mercedes vás dokáže velmi dobře pobavit. Samozřejmě až poté, co vyložíte rodinu doma a vypnete si stabilizaci. Pak se můžete se jít klouzat. Doslova. To vám ani jeden z obou konkurentů nenabídne, stejně jako vzduchový podvozek.
Technické parametry Mercedes-Benz C 350 e Combi (2015)
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 702 × 1 810 × 1 457 mm, 1 840 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: zadní |
Výkon | 205 (155 + 60) kW, 279 (207 + 82) koní, točivý moment: 350 Nm / 1 200 ot/min |
Baterie | 6 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | ? |
Cena od | 1 355 200 Kč |
Nedostanete ani tak prémiový interiér, i když u Passatu GTE už by se o tom jeden hádal. V čem však Mercedes prohrává, je objem zavazadelníku. Do kufru narovnáte maximálně 450 litrů vašich zavazadel.
Mercedes i díky výkonu a pohonu zadních kol slibuje nejvíce úsměvu za volantem. Za tuhle radost si ale také zaplatíte. „Céčko“ stojí skoro o dvě stě tisíc více než Passat GTE, který startuje na 1 182 900 Kč. A pokud vás „Céčko“ a Passat GTE zajímá více, tak si přečtěte naše podrobné testy.
Jde o tři rodinné kombíky, a přesto není jeden jako druhý. Octavia RS je osvědčená kvalita, kterou většina lidí moc dobře zná. Naopak hybridní pohon není tak rozšířený, a přesto může dávat smysl. GTE se více zaměřuje na rodinu, menší obsah motoru je znát, ale dohání to prostorným interiérem a dojezdem na elektřinu. Tu Mercedes nemá nijak slavnou, maximálně zvládnete kilometrů třicet. Finální rozhodnutí tak zůstává pouze na vás. Přistupovat ke koupi tak, že ve finále díky hybridnímu pohonu ušetříte spoustu peněz, není to nejlepší řešení. Pokud pomineme nějaké opravy a budeme kalkulovat čistě s jízdou, pak rozhodně neušetříte. Více vám jistě řekne naše tabulka.
Škoda Octavia RS | VW Passat GTE | Mercedes C 350 e Combi | |
---|---|---|---|
Cena vozidla | 1 000 000 Kč | 1 182 900 Kč | 1 335 200 Kč |
Kapacita baterie | - | 9,9 kWh | 6 kWh |
Náklady na 50 km | 75 Kč | 29,70 Kč | 49,50 Kč |
Náklady na pracovní týden | 375 Kč | 148,50 Kč | 247,50 Kč |
Návrat vyšší investice | 809 týdnů / 15,5 let | 2785 týdnů / 53 let |
Kalkulovali jsme s tím, že každý všední den urazíte 50 kilometrů a o víkendech vám auto stojí v garáži. Cenu elektřiny bereme 3 Kč / 1 kWh. Je to sice hodně, ale i pokud vezmeme cenu 1 Kč / 1 kWh, tak příplatek za Passat GTE se vám vrátí až po 561 týdnech, tedy po více jak deseti letech.
Spíše jde o ten pocit, že nemusíte každou 20kilometrovou cestu trápit spalovací motor, že můžete parkovat na stáních pro elektromobily a hybridy. Pokud jednou dorazí dotace, tak se to jistě vše změní.