Japonská automobilka Toyota je lídrem automobilového průmyslu v počtu patentů. Za posledních deset let podala 384 000 patentových přihlášek, tedy v průměru asi 31 650 ročně. To je dvakrát více než v tomto směru nejbližší soupeř, firma Hyundai, která podala přibližně 184 000 přihlášek. Následují Ford, Honda a Nissan. V první pětce jsou čtyři značky z Asie. Vyplývá to z analýzy společnosti Bristol Street Motors.
S ohledem na momentální příklon k elektromobilitě a autonomnímu řízení je patentování technologií důležitější než kdykoli v minulosti. Vozidla s menším podílem pohyblivých dílů a zásadně modernizovaným hardwarem již brzy začnou připomínat spíše osobní počítače než soubor čistě mechanických součástí, a tak bude význam patentů ještě vyšší. A v počtu podaných patentových přihlášek v oblasti elektromobilů dominuje opět Toyota, která je výrazně napřed před konkurencí. Za posledních 10 let automobilka podala přes 143 000 patentů souvisejících s elektromobilitou, tedy více než dvojnásobek v porovnání s kteroukoli jinou automobilovou značkou.
V dubnu 2020 dosáhla Toyota milníku 15 milionů celosvětově prodaných hybridních elektromobilů, z toho v Evropě prodala 2,8 milionu hybridních vozidel. Značka tak stojí v čele automobilek usilujících o splnění emisních limitů CO2 v zemích EU v letech 2020 a 2021.
Podle právní firmy Freshfields Bruckhaus Deringer je automobilový průmysl momentálně celosvětově třetím nejaktivnějším co do počtu podaných patentových přihlášek za telekomunikacemi a výpočetní technikou a vykazuje dokonce nejrychlejší růst napříč odvětvími.