Současnou produkci Volva mám velmi rád a rukama mi za poslední rok prošla většina modelů značky. Až verze V90 T8 ale ve mně zanechala dojmy, které se moc často neopakují. To myslím v pozitivním smyslu a najít nějaké nedostatky na největším švédském kombi byl velký oříšek. Vůz si mě totiž omotal kolem prstu nejen bohatým vnitřním prostorem, ale taktéž i celokoženými sedadly s výrazným vedením v oblasti boků a stehen. V ten samý týden sem měl možnost opakovaně přesednout do sportovně laděné Octavie RS čtvrté generace a sám jsem byl v šoku z toho, že ve Volvu se mi sedí výrazně lépe! Posed za volantem je jednou z hlavních věcí, které pro mě hrají velkou roli při rozhodování o hodnocení vozu a v tomto ohledu si Volvo V90 odnáší jedničku s hvězdičkou.
Technické parametry Volvo S90 (2015) T8 (2021)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 936 × 1 879 × 1 443 mm, 2 031 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 335 kW, 455 koní, točivý moment: 480 Nm |
Baterie | 18,8 kWh |
Nabíjení | palubní: 3,7 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 2 185 490 Kč |
Švédští inženýři nechtěli nechat nic náhodě a kromě pořádné nálože luxusní výbavy se zaměřili i na techniku, kterou pro modelový rok 2022 znatelně vylepšili. Do středového tunelu se nastěhovaly tři vrstvy bateriových článků, což je o jednu více, než bylo dosud k dispozici. Automobilka zvolila tento krok hlavně kvůli nízkému těžišti a centralizaci hmoty uprostřed vozu. Kapacita celého bateriového setu nyní činí 18,8 kWh, což by při lehčí noze na plynovém pedálu mohlo znamenat, že řidič ujede mezi 70 až 90 km v čistě elektrickém režimu. A je tomu tak skutečně – s Volvem V90 T8 Recharge jsem dokázal ujet 84 km na elektrický režim. Z 40 % tvořily trasu dálnice, z 30 % město a zbytek okresní silnice.
Nárůst kapacity baterie je tak velmi znatelný a nejedná se o pouhý marketingový trik. Součástí plug-in hybridní soustavy je nyní taktéž nový elektromotor na zadní nápravě. Oproti předešlým 90 koním jich nyní produkuje slušných 145. Tento krok výrazně zlepšil celkovou dynamiku jinak těžkého kombi a ve všech režimech jízdy je znát, že provedení T8 Recharge je hladové po rychlosti a brutálnímu odpichu z místa. Přesvědčil se o tom i řidič německého prémiového sedanu vyšší střední třídy, který byl na jednom z pražských semaforů hodně nemile překvapen z toho, že jeho viditelně vyladěný naftový vůz nestačí na obyčejně vypadající kombi bez známky jakékoliv sportovnosti. Pro sbírání elektrické energie zpět do baterie se hodí posílené regenerativní brzdění, které nově umožňuje řízení tzv. jedním pedálem.
Některé fanoušky Volva by nemusela potěšit zpráva, že V90 T8, které do nedávna využívalo kompresor, přechází na turbodmychadlo. Volvo ale tímto krokem ušetřilo okolo 6 kg a současně se zvýšila efektivita spalovacího dvoulitru. Zesílení se dočkal startér-generátor, který nově disponuje výkonem 70 koní a 160 Nm točivého momentu. To vše podporuje automatická převodovka s 8 stupni, která umožňuje řadit skrze pádla pod volantem. Výsledkem všech úprav je zmíněný výkon 455 koní a točivý moment 709 Nm. I přestože testovaná specifikace vážila dvě tuny, neměla opakovaně problém zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy. V rozletu ale každého zastaví povinně instalovaný omezovač rychlosti, který dovolí jet nejvíce 180 km/h dle GPS.
Jsem navíc moc rád, že Volvo zachovalo u plug-in hybridní V90 důstojný objem palivové nádrže (60 litrů). I když se baterie vozu vybije na nulu, s normálním jízdním stylem se jen málokomu povede jet za více než 9 litrů na 100 km. Snaživější dostanou možnost jet ještě o litr úsporněji, ale to už obnáší jistá omezení, co se týče využití potenciálu vozu a omezit by se musela i jeho obsazenost. Kdo ale na pravidelné nabíjení nebude zapomínat, toho V90 T8 Recharge odmění průměrnou spotřebou 2,8 litru na 100 km. A právě zde přichází asi jediná velká nevýhoda testovaného vozu – nabíjení lze uskutečnit výhradně skrze typ AC o výkonu 3,6 kW. Nic rychlejšího pro tuto verzi aktuálně neexistuje, a tak je nabíjení velmi zdlouhavé.
Do plna se vůz nabije za skoro 6 hodin a to si Volvo plně uvědomuje. Než tak přijde nějaké znatelné vylepšení, do výbavy vozu je zcela nově zahrnut inteligentní plánovač jízdy. Ten umí sledovat jízdní profil trasy, řídí se dle dat z navigace a velmi přesně rozvrhne, jak co nejefektivněji využít energii v baterii. Tuto funkci jsem vyzkoušel hned dvakrát a bylo znát, jak technika vozu přemýšlí a pečlivě střídá elektrický a benzinový pohon. Jízda v nejrychlejší specifikaci řady V90 je přitom nadmíru příjemná a kromě sedadel tomu pomáhal adaptivní podvozek a příjemně tuhé řízení. Milovníky hudby potěší možnost přikoupit vynikající audiosystém Bowers & Wilkins, který z vašeho Volva V90 udělá extrémně rychlý koncertní sál na čtyřech kolech.
Toto auto je radost řídit a nebál bych se ho označit za plnohodnotnou alternativu k tomu nejlepšímu od BMW nebo Audi. Dynamikou a jízdním projevem na to zcela jistě má. Na rozdíl od německé produkce pak nabídne i přijatelnou cenu, která se za testované provedení pohybovala na hranici 2,2 milionů korun. Omezujícími faktory může být standardně instalovaný omezovač rychlosti, zatím velmi pomalé nabíjení a taktéž fakt, že varianta T8 má pouze dvoulitrový čtyřválec. Volvo si už dlouho nehraje na honičku v oblasti objemů a motory s větším počtem válců jsou pro něj definitivní historií.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz