Už na první pohled je znát, že verze R vychází z designové linie R-line. U toho nejlepšího v rámci řady Touareg tak ve standardu najdeme specificky tvarovaný přední nárazník s otvory pro přívod vzduchu k brzdám, ozdobné lišty a kryty vnějších zpětných zrcátek v černé lesklé barvě. Nechybí ani označení R v masce chladiče a na předních blatnících. Naopak nálepka „eHybrid“ na víku kufru do jisté míry degraduje výsledný dojem z jinak drsně vypadajícího provedení. V rámci příplatkové výbavy se opět nešetřilo, a proto není divu, že dále vyšperkovaný vzhled si vyžádal dodatečné investice v řádu několika dalších stovek tisíc korun. Výsledná cena tak dosahovala bez mála tří milionů Kč, a to je za Volkswagen už docela dost. Z toho důvodu jsem byl zvědav na to, jak moc si Touareg R takovou částku obhájí.
Technické parametry Volkswagen Touareg R (2020)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 878 × 1 984 × 1 646 mm, 2 613 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 340 (250 + 100) kW, 462 (340 + 136) koní, točivý moment: 700 Nm |
Baterie | ? (14,1 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 7,2 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 2,8 l / 100 km |
Cena od | 2 259 900 Kč |
Ovšem pozor, zatímco menší Tiguan R nabízí skoro až okruhovou techniku, u Touaregu R se hraje více na dálniční notu. Proto zde nenajdete zvučné výfuky od firmy Akrapovič a ani vrtané keramické brzdy. Na druhou stranu, co testovaný vůz ztrácí na sportovních prvcích, to dohání v oblasti luxusu a techniky. Ačkoliv se interiér verze R od dalších provedení liší jen minimálně, je znát, že sedíte v tom nejlepším z řady. Základem palubní desky je obrovský dotykový displej s úhlopříčkou 15". Vedle něj je před řidičem další, který slouží jako náhrada palubních budíků. Hlavní středový displej je pak lehce natočen směrem k řidiči, takže je na něj vynikající výhled a i na přímém slunci jsem neregistroval problémy s čitelností.
Plug-in hybridní verze navzdory výkonu a dovednostem postrádá natáčení zadních kol. Ve výsledku tak nejde s Touaregem R eHybrid řezat okresky stylem, jakým to umí konkurenční Audi SQ7. Moc ale chválím zvukový projev výfukové soustavy, který je sice lehce dokreslován reproduktory, ale i zvenčí na volnoběh je slyšet, že drobné „bručení“ není vozu cizí. Jedničku si zaslouží taktéž odhlučnění kabiny. V interiéru je krásně ticho a a ani v rychlostech okolo 160 km/h není potřeba zvyšovat hlas. Příjemným společníkem na cesty je taktéž vzduchový podvozek, jenž nabízí čtyři úrovně nastavení a nechybí ani jeho automatický režim. O to více mě dostalo, že ani na příplatkových 22" kolech nebyl vůz nikterak tvrdý a dokázal žehlit většinu nerovností.
A jak už bylo jednou naznačeno, v útrobách vozu je schované plug-in hybridní ústrojí. Konkrétně jde o třílitrový benzinový motor s výkonem 250 kW (340 koní) a točivým momentem 450 Nm. Ten je podpořen elektromotorem o výkonu 100 kW (136 koní). Elektrickou energii sbírá lithium-iontový akumulátor s využitelnou kapacitou 14,3 kWh, což při jeho plném nabití postačí na reálně 40 km čistě elektrického dojezdu. Hladkou jízdu obstarává osmistupňová automatická převodovka a kombinovaný výkon 462 koní a 700 Nm umí udělat slušné divy s těly cestujících. Odpich z místa byl u Touaregu R šokující a snad jen při úplném vybití baterie bylo znát, že pár desítek koní chybí. Při každé elektrické výpomoci se ale budíky před řidičem „zaplaví“ modrým odstínem, což je i docela efektní.
A co spotřeba? Na tuto oblast testu jsem byl sám hodně zvědavý a výsledek mě překvapil. S nabitými bateriemi vůz dokázal jezdit v průměru za 3,7 litru na 100 km. Jakmile došla elektrická energie, spotřeba šla na 10 litrů na 100 km. Středně rychlá sportovní jízda pak vyčerpá baterii po ujetí 28 km a po ujetí dalších 40 km podobným stylem se spotřeba zastavila na 13 litrech na 100 km. Rozhodně jsem nezkoušel žádné jízdní extrémy a nejčastějším místem, kde se testovaný vůz pohyboval, byly dálnice. Právě tam byl Touareg R jako doma a máloco se mu mohlo stavět do cesty. Jeho nejvyšší maximální rychlost činí 250 km/h a třeba pružné zrychlení z 80 na 120 km/h trvalo přesně tři sekundy. Vzhledem k výkonu tak naměřené spotřeby považuji za velmi dobré a je otázkou, jak by na tom byl předešlý Touareg s motorem 4.0 V8 TDI, jenž byl předchůdcem verze R eHybrid.
Testovaná specifikace se nebojí ani terénu, jelikož v nejvyšším nastavení podvozku nabídne přední nájezdový úhel 23,3 stupňů, odjezdový úhel 17,2 stupňů a přechodový úhel 13,5 stupňů. Finální otázka pak zní – stojí nejdražší Touareg v nabídce za úvahu? Za mě rozhodně ano. Elektrifikace mu rozhodně neuškodila a v rámci značky Volkswagen se jedná o vůz, se kterým nikde neuděláte ostudu. Vůz se neztratí jak na silnici, tak v terénu. Při pravidelném nabíjení pak majitel dostane záruku toho, že návštěva čerpací stanice jej bude čekat klidně až po ujetí 750 km, čemuž pomáhá 75litrová nádrž.
Foto: Roman Havlín