Nové hybridní SUV s názvem Toyota Corolla Cross jsme si krátce představili v minulém článku. Dnes se na něj ale podívám podrobněji, hlavně se zaměřím na jízdní dojmy. Jak se s ní jezdí, jaká je spotřeba a jaký je rozdíl mezi předokolkou a verzí s pohonem všech kol AWD-i, protože mám možnost vyzkoušet obě verze.
Hnací ústrojí zahrnuje benzínový motor o objemu 1,8 l nebo 2,0 litry, ale v Česku zatím budou nabízené jen varianty s dvoulitrem pod kapotou. A právě ty máme možnost otestovat a jako první sedáme do šedého vozu v provedení FWD, tedy s pohonem pouze předních kol. Řadový čtyřválec má výkon 112 kW (152 koní) a točivý moment 190 Nm. Tomu pomáhá synchronní elektromotor o výkonu 83 kW (111 koní) a točivém momentu 206 Nm. Maximální systémový výkon pak činí 146 kW (197 koní), což byla donedávna výsada sportovních verzí a vůbec to nezní špatně. Baterie má kapacitu 4,08 Ah. Spotřeba paliva podle cyklu WLTP je pak u předokolky 5,0 až 5,3 l/100 km v závislosti na výbavě.
Technické parametry Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid e‐CVT FWD
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 460 × 1 825 × 1 620 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 146 (112 + 83) kW, 197 (152 + 111) koní |
Nádrž | 43 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 5 l / 100 km |
Cena od | 919 900 Kč |
První polovinu cca 100kilometrové trasy řídí kolega a zkouší hlavně dynamiku vozu a jízdní vlastnosti v zatáčkách na limitu. Nejprve ve standardním režimu a poté zapíná režim Sport. Dynamika je opravdu solidní a auto ochotně zrychluje, až při vyšších dálničních rychlostech je ochota ke zrychlování menší. Při rychlé akceleraci ale vydává zvuk, který mnoha řidičům vadí. To je neduh převodovek s plynulým převodem, v případě Toyoty e-CVT, tedy planetové převodovky kombinující spalovací motor, elektromotor a generátor. Ta v takovém případě nechá spalovací motor vytočený do vysokých otáček, kde motor dosahuje maximálního výkonu. V těch jej pak drží, zatímco auto průběžně zrychluje. To je sice efektivní, ale konstantní a poměrně hlasitý zvuk není nic, po čem ucho vyznavače sportovní jízdy touží.
Zatáčky zvládá Toyota Corolla Cross výborně, ale...
Klikaté okresky s krásným asfaltem pak jsou i skvělou příležitostí k otestování jízdních vlastností v zatáčkách. Přestože je podvozek ve srovnání s některými konkurenty naladěný spíše komfortněji (což u vozu orientovaného na rodinu kvitujeme) a vyšší těžiště karoserie SUV je samozřejmě znát, auto zvládá zatáčky překvapivě dobře. Jakožto předokolka sice má sklon k nedotáčivosti, ale chová se velmi čitelně. Pokud se rádi svezete v zatáčkách svižněji, pak stojí za zvážení, jestli nezvolit raději podobně prostornou Corollu Touring Sports, tedy s karoserií kombi, protože té se v zatáčkách SUV nevyrovná. Mimochodem, ta dostane spolu s hatchbackem pátou generaci hybridního systému také. Pro pravověrné vyznavače sportovní jízdy nebude ani Touring Sports vhodná, zejména kvůli výše popsanému zvukovému projevu, ale hybridní systém nabízí jiné přednosti, tak se na něj pojďme podívat podrobněji.
Spotřeba Toyoty Corolly Cross Hybrid pod 5 litrů
Přibližně v polovině trasy, která navíc vedla do kopce, ukazuje palubní počítač po ostré jízdě kolegy spotřebu 9,1 l/100 km. Za volant sedám já, zapínám režim Eco a vyrážím klidnější jízdou, ale na horní hranici rychlostních limitů. Ty jsou ve Španělsku velmi podobné jako u nás. Většina trasy vede po okreskách, přes obce a po silnicích první třídy. Trasa je poměrně kopcovitá, ale start i cíl mé jízdy by měl být v podobné nadmořské výšce. Hybridní systém funguje výborně a plynule přechází mezi spalovacím motorem a čistě elektrickým pohonem. Druhý zmíněný využívá poměrně často, což je znát i na spotřebě. Ta se pohybuje okolo 5 litrů a na podobné hodnotě zůstává i při cca 8kilometrovém dálničním úseku ke konci trasy. Je však nutné dodat, že ten byl mírně z kopce. V posledním úseku před cílem je průjezd městem, kde spotřeba klesá na 4,6 l/100 km.
Zbývá se podívat na prostornost interiéru. Už když jsem byl na sedačce spolujezdce, překvapilo mi, že při úplně zadní poloze sedačky mám mezi koleny a palubní deskou jen pár centimetrů místa. Měřím 192 centimetrů, takže předpokládám, že dvoumetrový dlouhán by již měl kolena zmáčknutá na palubní desce. V této pozici bych se ani „za sebe“ nevešel. Ale není nutné sedět tak hodně vzadu. Když si sednu za přední sedačku, na které jsem měl během řízení nastavenou optimální pozici, vejdu se za sebe bez problémů, ovšem dotýkám se koleny sedačky před sebou. Takže prostorem v interiéru Corolla Cross neohromí, stejně tak zavazadlovým prostorem o objemu necelých 450 litrů. Faktem ale je, že jakožto rodinné auto asi nebude často vozit dva téměř dvoumetrové dlouhány za sebou a zavazadlový prostor vypadá jako dobře využitelný díky svému tvaru. I zde ale vyvstává otázka, zda by kombík nebyl lepší? Co ale hatchback ani kombík nenabídne, to je pohon všech kol. Pojďme se tedy podívat na tuto verzi.
Verze s inteligentním pohonem všech kol (AWD-i) má ještě jeden elektromotor na zadní nápravě. Ten má oproti Yarisu Cross, který používá podobné řešení, výrazně vyšší výkon, konkrétně 40 k, krouticí moment 84 Nm. To by mělo vést k jistějším jízdním vlastnostem při průjezdu zatáčkami a lepší trakci na površích se zhoršenou přilnavostí. Celkový systémový výkon je ale stejný jako u předokolky a neliší se ani maximální rychlost, která je 180 km/h. Mírně lepší je jen zrychlení na stovku, které verze s pohonem všech kol zvládne za 7,5 sekund, zatímco předokolce to trvá o desetinu sekundy rychleji. Rozdíl je však zanedbatelný a pravděpodobně způsobený lepší trakcí na startu. Je ale pravděpodobné, že na mokru nebo jiných méně přilnavých površích bude rozdíl větší. Verze s pohonem všech kol má samozřejmě mírně vyšší spotřebu a dle cyklu WLTP se pohybuje mezi 5,2 a 5,6 l/100 km, taktéž podle zvolené výbavy.
Technické parametry Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid e‐CVT AWD-i
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 460 × 1 825 × 1 622 mm, 1 498 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 146 (112 + 83) kW, 197 (152 + 111) koní |
Nádrž | 43 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 5,2 l / 100 km |
Cena od | 969 900 Kč |
Do vozu v bílém perleťovém laku s pohonem všech kol AWD-i usedáme ve stejném pořadí jako při první jízdě a čeká nás cca 90 km do Barcelony. Kolega tentokrát jede spíše defenzivnějším stylem jízdy, byť o něco svižněji než já. Při běžném stylu jízdy ale rozdíl oproti předokolce není téměř znatelný. Aby rozdíl pocítil, projíždí několik zatáček ostře. Až když se auto dostane na limit přilnavosti pneumatik, je znát pomoc při trakci zadní nápravy pomocí zadního elektromotoru, který tak pomáhá eliminovat nedotáčivost vozu. Tento úsek trasy je mírně do kopce a palubní počítač po něm ukazuje 5,8 l/100 km. Po vystřídání přepínám na režim Eco, nuluji palubní počítač a pokračuji stejným stylem jízdy jako při jízdě s předokolkou. Zpočátku trasa stoupá a spotřeba se dostává i přes 6 litrů, ale před Barcelonou, kde je cíl trasy, začíná výrazně klesat. I když posledních cca 10 kilometrů trasy je dálnice, spotřeba zůstává na hodnotě 4,1 l/100 km. Když ale zprůměrujeme hodnoty z obou polovin trasy, dostaneme se na 4,95 l/100 km, což je na SUV s pohonem všech kol a výkonem téměř 200 koní opravdu pěkná hodnota.
Závěr tedy je takový, že hybridní pohon páté generace funguje výborně, ale zatím nevím, jak velký posun to je. To zjistíme, až provedu test Zaostřeno na spotřebu a ideálně na modelu, který jsem takto testoval i se čtvrtou generací hybridního pohonu. Toyota Corolla Cross je povedené auto a patří určitě k nejlepším ve své kategorii. Ale ne každý potřebuje SUV a hlavní výhodu vidím v pohonu všech kol. Spíše než předokolku Corolla Cross bych si vybral Corollu Sports Tourer. Ale je to o úhlu pohledu, chápu, že někdo ocení například snazší nastupování nebo větší rozhled, který nabídne Corolla Cross i jako předokolka.
Foto: Toyota a Marek Tomíšek, fDrive.cz