Jako první jsem vyzkoušel základní Octavii iV, kde jsem se zaměřil hlavně na úspornost v hybridním režimu. Škoda Octavia RS iV by se vzhledem ke shodné technice v tomto směru neměla příliš lišit, a jelikož mám možnost ji vyzkoušet jen krátce, zaměřuji se rovnou na to, čím se liší nejvíce, což je sportovní jízda.
Technické parametry Škoda Octavia RS iV (2020) liftback
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 702 × 1 829 × 1 476 mm, 1 695 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 180 (110 + 85) kW, 245 (150 + 115) koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 13 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,9 kWh / 100 km + 61 |
Cena od | 939 900 Kč |
Už na první pohled výkonnější verzi poznáte, protože má typické prvky pro modely RS, tedy jiný přední i zadní nárazník, speciální litá kola, spoilery a samozřejmě emblémy RS a další drobné doplňky v exteriéru i interiéru. Výsledkem je Octavia s výrazně sportovnějším vzhledem než třeba základní verze iV.
Cílem krátkého svezení je vyzkoušet hlavně režim Sport
Nenapadlo by mě, že takový zvuk vydává Octavia, kterou řídím.
Po usednutí za volant je tedy jasné, že krátkou jízdu využiji hlavně k vyzkoušení rozdílů a zapínám režim Sport. Tím se, kromě nastavení hybridního systému primárně na výkon nebo nastavení podvozku, zapne i umělý sportovní zvuk. Ten je ale velmi nepřirozený. Až tak, že když jsem se rozjížděl do první křižovatky a zvuk se ozval, rychle jsem se podíval, jaký sporťák, který jsem přehlédl, se na mě řítí. Nenapadlo by mě, že takový zvuk vydává Octavia, kterou řídím. Po chvíli jsme tedy s kolegou nastavili individuální nastavení, kde jsme vše nechali na Sport, kromě zvuku.
Zrychlení je opravdu velmi dobré a v tomto směru je Octavia RS iV srovnatelná s Cuprou Leon e-Hybrid, se kterou má stejný pohonný systém i výkon, jen je trochu těžší. Co ale nemá Octavia tak ostré jako Cupra, to jsou brzdy. Ačkoliv jde o auta se stejným výkonem, je znát, že Octavia RS iV je nastavená mírněji a je spíše výkonným autem pro denní ježdění než opravdu ostrým liftbackem.
Záď má tendenci vybočovat a auto je tedy spíše přetáčivé.
Podobné je to i s podvozkem, který je také v Octavii méně sportovní a o něco komfortnější. Faktem ale je, že i tak drží v zatáčkách velmi dobře a během krátké jízdy jsem neměl příležitost jej vyzkoušet natolik, abych jej dostal na hranu, protože trasa vedla spíše po rovnějších silnicích vyšších tříd. Po vystřídání za volantem se kolegovi daří využít alespoň sjezd z dálnice, kde dostává auto na limit a při tom je cítit, že je přece jen znát těžší záď vozu s bateriemi pod zavazadlovým prostorem. Záď má tendenci vybočovat, auto je tedy spíše přetáčivé. Stejně se chová i Cupra Leon e-Hybrid Sportstourer, která má ale díky sportovnějšímu podvozku hranu o něco dále. Navíc testovaná Octavia má karoserii typu liftback a lze předpokládat, že u kombíku bude efekt těžké zádě ještě výraznější.
Přestože rozhodně nešlo o úsporný styl jízdy a často jsme zkoušeli dynamiku, na konci nás příjemně překvapuje číslo 6,6 l/100 kilometrů na palubním počítači po ujetí 64 kilometrů. K tomu palubní počítač ukazuje spotřebu elektřiny 1,7 kWh/100 km. Šlo ale o jízdu střídavým stylem jízdy, takže z toho těžko něco konkrétnějšího vyhodnocovat. Každopádně již brzy se můžete těšit na klasický redakční test jak Octavie RS iV, tak základního plug-in hybridu, tedy Octavie iV.