Renault Rafale E-Tech 300 4×4 Atelier Alpine
test

Renault Rafale E-Tech 300 4×4 Atelier Alpine

Královská volba s příměsí kompromisu
6

Nová vlajková loď francouzského Renaultu nabízí pohon všech kol, výkon 300 koní, solidní vzhled a nadmíru bohatou výbavu Atelier Alpine. Bude však stačit skromný benzinový motor s objemem 1,2 l a třemi válci? Nejen na to přinášíme odpověď.

Kdo chce aktuálně to nejlepší od Renaultu, automaticky by měl sáhnout po modelu Rafale. Francouzské SUV s prvky fastbacku je k dispozici ve dvou výkonnostních variantách, přičemž ta vyšší nabízí pohon všech kol a plug-in hybridní pohon. Testovaná verze dorazila v nejvyšší výbavě Atelier Alpine, což znamená přítomnost 21" černých kol, světlomety Matrix LED Vision, masku chladiče s 3D efektem a modrým podkladem či natáčení zadní nápravy, které Renault označuje jako 4Control Advanced. To vše za cenu necelých 1,3 milionu korun, přičemž připlácet lze za prosklené střešní okno, lepší audiosystém a head-up displej. Musím říci, že už po této stránce mě Renault Rafale příjemně překvapil, protože takto vybavené velké SUV by s jiným logem výrobce jistě stálo o dost více.

Technické parametry Renault Rafale E-Tech full hybrid 300 4×4

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 710 × 1 866 × 1 613 mm, 1 934 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon221 kW, 300 koní, točivý moment: 400 Nm / 1 750 ot/min
Baterie22 kWh (18,6 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 0,6 l / 100 km
Cena od1 229 900 Kč

V rámci bezpečnosti potěší, že vozidlo má trvale zapnutá denní LED světla nejen vpředu, ale i vzadu. Zamrzí však absence předních mlhovek, stejně tak světelný režim pro špatné počasí. Rafale se tak spoléhá na čistě potkávací/dálkový režim, ve kterém svítí příkladně daleko a světelný kužel je i dostatečně široký. Kdo zvolí příplatkový modrý lak s černou střechou, ten se bude muset připravit na velký zájem okolí. Vůz v této kombinaci vypadá naprosto úchvatně a společně s černými disky se může Rafale směle rovnat s prémiovou konkurencí. Podobné pocity jsem měl z kabiny, ve které je záplava měkčených plastů, podsvícená loga „A“ v opěrácích předních sedadel a hlavně velký dotykový displej společně s digitální přístrojovou deskou. Jedničku s hvězdičkou si odnáší přední sedadla, jejichž sportovní tvar a rozměry jsou naprosto dostačující. Ani pekelně rychlé tempo na okresní silnici mě nedokázalo vychýlit ze sedadla, což platilo i pro drobnějšího spolujezdce.

Lehkou výtku ale mám k digitální palubní desce. Ta nedokáže zobrazit imitaci otáčkoměru a rychloměru, takže například rychlost se řidiči zobrazuje výhradně digitálně. Stejně tak chybí ve sportovním režimu ukazatel teploty oleje a nějaká zajímavější grafika. Tady si mohl dát Renault více záležet a oproti základnějšímu provedení E-Tech 200 zde šlo udělat více změn. Ovládání intenzity podsvícení displejů je taktéž průměrné a je ho potřeba hledat v nitru palubního systému. Na druhou stranu, cením rychlé reakce palubního systému, služby od Googlu a možnost propojit vůz se svým účtem Google. Stačí tak odemknout, zvolit profil a rázem se vám auto během pár sekund kompletně nastaví dle vašich předem navolených preferencí. Luxusní materiály, služby Google a minimum tvrdých plastů – tak nějak by se daly shrnout tři hlavní dominanty, které přináší Rafale. Naopak střechu Solarbay (prosklená střecha s možností bleskurychlého zatmavení) bych nechtěl, hlavně proto, že dokáže posádce na druhé řadě sedadel sebrat tři centimetry místa pro jejich hlavy.

To, že sedíte v plug-in hybridu, vám kromě ukazatele stavu baterie na palubní desce napoví drobné tlačítko „EV“ na opěrce ruky u středového tunelu. Skrze něj lze zvolit, zda chcete jet výhradně na elektřinu, využívat hybridní režim či si energii nechat na později. Drobné mínus vidím v pomalé bezdrátové nabíječce mobilních telefonů. Je sice doslova po ruce a mobil v ní drží příkladně i při ostrém tempu, avšak nemá takový výkon a není chlazená. Tím pádem se hlavně v letních měsících může stát, že se vám může začít přehřívat mobilní telefon. A aby toho nebylo málo, horní patro s bezdrátovou nabíječkou telefonů se dá posouvat, což však přináší problém v případě, že jsou v držácích na nápoje kelímky či PET lahev s objemem do 0,5 l. V takovém případě je potřeba nápoje vyndat, konzoli posunout a pak vše vrátit na své místo.

A jelikož je zde řeč o plug-in hybridní verzi E-Tech 300, asi každého zajímá, jak jezdí. Nejspíše bude dobré začít hned tím, že základem je zde opět benzinový tříválec o objemu 1,2 l. Ten sice nabízí výkon 150 koní, ale vzhledem k povaze auta bych osobně raději viděl motor o objemu 1,8 či 2 l. Emise a pokuty ze strany EU jsou však neúprosné, a tak Renault neměl moc na výběr. Rafale E-Tech 300 dále disponuje dvojicí elektromotorů, přičemž zadní je dvakrát výkonnější (138 koní) než přední. Na plně nabitou baterii s hrubou kapacitou 22 kWh jsem byl opakovaně schopen ujet 70 km, přičemž venkovní teploty během testu oscilovaly kolem 15 až 21 stupňů Celsia. Stačilo pravidelně nabíjet, využívat jízdní režim Comfort a nebyl problém jezdit za 2 l benzinu na 100 km. Rafale s nabíjecí zdířkou potěší taktéž objemem palivové nádrže, jež činí 55 l. Zajímavé bylo naladění samotného systému, kdy více zabíral zadní elektromotor. Z vozu to sice ani tak neudělá zadokolku, ale pohon všech kol zde fungoval na jedničku a lehké hození zádě za volantem varianty E-Tech 300 zažít lze.

Vynikajícímu jízdnímu zážitku pomohla i 21" kola, která byla obutá do špičkových UUHP pneumatik Continental SportContact 7. Rafale navíc v této verzi disponuje adaptivním podvozkem, který umí sledovat silnici před sebou a podle toho nastavuje tuhost tlumičů. Stačilo pak zvolit jízdní režim Sport a najednou jsem zjistil, že Renault nezapomněl implementovat část ze své závodní DNA z let dávno minulých. Nebýt maličkého tříválce pod kapotou, auto by si zasloužilo odznak RS. Navíc, kdo se nebojí o krásná 21" kola, ten si užije dost zábavy po celý rok. Vůz totiž disponuje i režimem jízdy Sníh, ve kterém je lehce omezena stabilizace, prokluz kol a obě nápravy pracují v poměru 50:50. Důležité je zmínit, že pro co nejlepší výkon a zážitek z jízdy je dobré mít baterii neustále alespoň z části nabitou. Jakmile je na nule, najednou je cítit jistá lenost a neochota tahu ve vyšších rychlostech.

Další předností Renaultu Rafale E-Tech 300 je fakt, že se s ním jezdí velmi příjemně v zatáčkách. Vůbec přitom nevadí, když řidič nasadí rychlejší tempo. Vůz má velmi dobrou směrovou stabilitu, a to i na rozbitém asfaltu, jehož nedokonalosti dokáže podvozek velmi úspěšně filtrovat bez odskakování kol. Úplnou lahodou je pak hladký dálniční asfalt, kdy po něm vůz doslova pluje a řidič si díky tomu užívá každý ujetý metr. A jelikož je dnes EU velmi přísná z pohledu bezpečnosti nových vozidel, ani Rafale se nevyhnul povinné instalaci všemožných elektronických „hlídačů“. Ty ale lze během sekundy deaktivovat nalevo pod volantem, k čemuž poslouží speciální tlačítko. Díky tomu se řidič může více soustředit na cestu a vše si dělat po svém.

Obecně považuji vrcholnou variantu Renaultu Rafale za takřka dokonalého soupeře pro četnou evropskou konkurenci. Prémiový výrobci sice nabízejí mnohem silnější (a hlavně objemnější) motory, ale jízdně se jim dokáže Rafale Atelier Alpine dokonale vyrovnat. Za 1,3 milionu Kč jde o hodně zajímavou koupi. Dostanete nadmíru bohatou výbavu, ve které chybí snad jen odvětrávaná přední sedadla, která nejde pořídit ani v rámci příplatků. Testovaný vůz mě přesvědčil, že Renault nezapomněl stavět řidičsky zábavná auta a nebýt přísných evropských regulí, možná by Rafale E-Tech 300 dostal úplně jiný motor.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

renault-rafale
Klady
  • pohon všech kol je zde velkým pomocníkem
  • velmi dobrá přední sportovní sedadla
  • dojezd na plně nabitou baterii
  • výbava Atelier Alpine vypadá naprosto fantasticky
Zápory
  • bezdrátová nabíječka postrádá chlazení
  • objem spalovacího motoru
  • s vybitou baterií je znát lehká lenost pohonné soustavy
Diskuze ke článku
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Interiér vypadá velmi solidně a hodnotně 👍, ale ty PHEV jsou prostě bída. Za tuhle cenu máte Enyaq 85x, TMY Dual motor či i Mustang AWD
Marek M.
Marek M.
"To vše za cenu necelých 1,3 milionu korun, přičemž připlácet lze za prosklené střešní okno, lepší audiosystém a head-up displej. Musím říci, že už po této stránce mě Renault Rafale příjemně překvapil, protože takto vybavené velké SUV by s jiným logem výrobce jistě stálo o dost více."

Upřímně už takhle tipuji slabě prodeje, natož s vyšší cenovkou.
Vladislav Pisa
Vladislav Pisa
S tou střechou solarbay, není to náhodou tak, že naopak 3 cm posádce přidává? Protože například u scenicu to tak je.
Miroslav Kučera
Miroslav Kučera
O autě přesně tomto i uvažujeme , jezdíme hodně km, rodina , výška sezení , spotřeba , 4x4, cena za mě v pořádku ale 3 válec nevím no asi musíme zkusit. Z některých zahraničních recenzí zaznívalo že motor se umí celkem nepěkně ožívat do kabiny a při jízdě na dálnici když točí 2000 otáček. Asi bych to chtěl slyšet. Na druhou stranu GLC od Mercedesu je cenově v základní verzich bez plugin sice ale za stejné peníze. A plugin Kodiag za o 250 tis dražší.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze