Range Rover Evoque P300e S
test

Range Rover Evoque P300e S

Mistr ve svém oboru

Loni představená plug-in hybridní verze Range Roveru Evoque přinesla spoustu novinek. Kromě toho, že se jedná o první Evoque do zásuvky, se současně s tím představil zcela nový benzinový tříválec z řady Ingenium. Jaká ale je britská novinka v praxi a dokáže dostatečně okouzlit potenciální kupce, když má pod kapotou „pouhou jednapětku“ a váží přes dvě tuny?

Svět prémiových SUV a offroadů byl loni obohacen o plug-in hybridní Evoque, který každý pozná především podle označení P300e. Právě koncové písmenko „e“ je zde nejdůležitějším aspektem, který dělá z tohoto luxusního vozu ještě něco víc. Toto provedení je pak vlastně to nejlepší, co si lze z modelové řady Evoque zakoupit. Podle toho to také vypadá při pohledu do ceníku. Jenže, co si budeme povídat, po uplynulém testovacím týdnu můžeme směle prohlásit, že utratit nehorázné peníze za nejmenší Range Rover v aktuální nabídce se opravdu vyplatí. Může za to nejen skvělý design, který byl v našem případě zdokonalený o paket R-Dynamic, ale také technika, která snad nemá jedinou chybu.

Technické parametry Land Rover Range Rover Evoque (2019) P300e

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 371 × 2 100 × 1 649 mm, 2 157 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon227 kW, 309 koní, točivý moment: 540 Nm
Baterie15 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 32 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od

Když jsem poprvé spatřil novinářský testovací kousek, úplně mi běhal mráz po zádech. České zastoupení značky Jaguar Land Rover se opravdu vyznamenalo a ukázalo, jak moc si lze aktuální generaci modelu Evoque vyšperkovat. Přitom se nejedná o maximální možnou výbavu, protože testovaný kus dorazil v nejnižším stupni, který se označuje písmenem „S“. Je ale pravdou, že třeba příplatková 20" litá kola se k tomuto vozu opravdu hodí a taktéž černý paket R-Dynamic bych v případě koupě vozu rozhodně zaškrtl v konfiguračním programu. Nejmenší model z nabídky Land Roveru pak v současné generaci nabízí v základu 17" lité disky a také LED světlomety vpředu i vzadu, takže se nikdo nemusí bát, že by si v základu kupoval holátko.

Na první pohled vlastně nejde vůbec poznat, že pod kapotou vozu jsou ukryty baterie a pouhý benzinový tříválec. A co teprve, když jsem usedl do kabiny. Nečekejte žádné zelené linky, eko materiály nebo snad jiná „přírodě neškodící“ omezení. V interiéru jsem si přišel podobně jako v nějakém luxusním hotelu. Všude plno kůže, hliníku a nechybělo pravé dřevo na části palubní desky. Silný dojem luxusu podtrhoval také zcela nový kožený volant s dotykovými ploškami pro ovládání rádia a tempomatu. Když odhlédneme od menšího prostoru na zadních sedadlech, což nelze modelu Evoque nikterak vyčítat vzhledem k jeho zařazení v modelové nabídce, pak se zde těžko hledají chyby.

Dokonce ani obří různě nastavitelná dotyková obrazovka infotainmentu s 10", která zde byla příplatkovým prvkem, se za celý týden nezkusila ani jednou vzepřít a na slovo poslouchala každý povel. Majitel díky ní může ovládat zcela přehledně většinu palubních funkcí, přičemž v dolní části palubní desky nechybí další dotyková obrazovka, skrze kterou lze ovládat jízdní režimy vozu, popřípadě klimatizaci nebo výhřev a odvětrávání předních sedadel. Veškeré funkce se zde navíc ovládají buď dotykem, nebo skrze dva velké otočné ovladače. Práce s nimi je jednoduchá. To považujeme za velké plus, jelikož se řidič vozu může o to více soustředit na jízdu a nikde zbytečně neloví nastavení rádia, klimatizace nebo vnitřního ambientního osvětlení.

Z pohledu běžného uživatele mě dost potěšila přítomnost dojezdového kola v kufru. Baterie vozu jsou totiž ukryty pod zadními sedadly, což sice přispělo k jejich nepřirozenému vyššímu sklonu, ovšem většina plug-in hybridních vozidel z dílny prémiových výrobců si může o dojezdovém kole nechat leda tak zdát. To je další plus, které se musí přičíst na konto nového Range Roveru Evoque P300e. Vůz sice není úplně pro převoz pětice vzrostlých dospělých, ale na druhou stranu jako druhý vůz do rodiny poslouží velmi dobře. V kufru je umístěno několik záchytných ok pro ukotvení nákladu, 12V zásuvka, nechybí dva robustní háčky ve stěnách a celkový objem kufru činí krásných 472 litrů. Co více si přát?

Největší podstatou testované verze je však pohonné ústrojí. Výrobce v rámci této verze představil i nový tříválcový benzinový motor Ingenium, který má objem 1,5 litru a poskytuje výkon 147 kW. K němu se přidává elektromotor s dalšími 80 kW, kdy se dohromady pohonná soustava chlubí kombinovaným výkonem 309 koní a 540 Nm točivého momentu. To jsou na poměry tohoto vozu opravdu dostačující hodnoty a překvapí, jakou dynamiku malé SUV nabídne. Pokud totiž máte pravidelně nabité baterie o kapacitě 15 kWh, rázem je ve vašich rukách dominantní luxusní stroj, který dokáže nejen v přímce „spráskat“ rádoby sportovní modely konkurenčních značek. Jen je potřeba brát v potaz, že hybridní Evoque váží okolo 2,1 tuny, což se nehezky projeví hlavně v zatáčkách. Řidiči s dostatečnými řidičskými zkušenostmi (se sportovními vozy) si jízdu s Evoquem P300e užijí i na jeho limitu.

Ty méně zkušené ale bude umět krásný Brit nepěkně potrestat. Mluvím hlavně o nečekaném pohození zádě do strany, kdy je nutné mít rychlé ruce na volantu a vědět, kam zrovna v ten okamžik vlastně jedete. Range Rover Evoque P300e je něco jako andílek a čert dohromady a je jen na vás, kterou povahu z něj bude chtít dostat. V rámci solidního jízdního zážitku nechybí automatická převodovka ZF s osmi stupni a možností řazení skrze pádla pod volantem. V palubním menu pak lze nastavit ještě další jízdní režimy, ovšem ty jsou určeny výhradně do terénu, nepočítáme-li nastavení ECO, které vůz promění v „krasavce s nadváhou“. Zpět ale k ekologii. Plně nabité baterie stačily k tomu, aby vůz ujel okolo 50 km na čistě elektrický režim. Jako vždy pak záleží na venkovních teplotách, kdy platí přímá úměra čím méně stupňů venku, tím méně ujedete na elektřinu.

V rámci hospodárné jízdy můžete přepínat mezi jízdou v elektrickém režimu EV, nebo využívat mozek vozu a nechat vše v nastavení Hybrid. Třetí volbou je pak režim Safe, kdy si řidič může nechat energii v bateriích uzamčenou na pozdější dobu. Naopak chybí možnost baterie dobít za jízdy, což ale postrádají i někteří další prémioví konkurenti. A jaká byla naše spotřeba v průběhu týdne? Když byl vůz poctivě nabíjen, průměr se zastavil na 2,2 litrech benzinu a 23,6 kWh elektrické energie, což je na auto s výkonem 309 koní velmi solidní skóre. Oku lahodící Brit pak překvapí i možností využívat rychlodobíjecí stanice. V tomto případě lze stejnosměrným proudem (DC) využít maximální nabíjecí výkon 32 kW, takže z 0 na 80 % se baterie nabijí za 30 minut. V reálu tak za půl hodiny dočerpáte nějakých 40 km, což bohatě postačí na většinu každodenních situací.

Limity najde až v těžkém terénu

Sám výrobce sice říká, že na elektřinu lze ujet až 66 km, ovšem my jsme zřejmě neměli ideální podmínky. Každopádně i podvozkově je toto SUV velice povedené a prakticky si nemáme na co stěžovat. V terénu jsem byl za celý týden vlastně jen jednou, a to zrovna v okamžiku, kdy silně pršelo a byla zima. A co myslíte? Vůz se nezapotil ani na testovacím terénním polygonu. Je ale potřeba pamatovat na nižší světlou výšku oproti jiným Land Roverům, ovšem to je snad jediný limit, který tento vůz má. A závěrečná slova? Evoque P300e se nadmíru povedl a potenciální zákazníky dokáže potěšit v mnoha ohledech. Na elektřinu ujede celkem dost, i s vybitými bateriemi nežere více jak 8,6 litrů na 100 km a uvnitř se bude každý cítit naprosto komfortně.

A jeho nevýhody? Koncepce vozu neumožňuje šílené výlety do opravdu drsného terénu, kde riskujete minimálně utržení předního nárazníku. Při potřebě dynamické jízdy bude v každé zatáčce znát vysoká hmotnost a také elektrická energie vám najednou začne mizet závratnou rychlostí. Tím ale negativa vlastně končí a my musíme pomyslně smeknout klobouk před tím, jak dokonalý stroj vlastně Jaguar Land Rover vyrobil.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

land-rover-range-rover-evoque
Klady
  • možnost objednání rezervního dojezdového kola
  • kvalita zpracování a dojem luxusu
  • vynikající průchodnost horším terénem
  • bohatá základní výbava
  • dostačující kapacita baterie
Zápory
  • chybějící režim pro dobíjení baterií za jízdy
  • poměrně vysoká hmotnost
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze