BYD už je aktuálně největším světovým výrobcem elektromobilů a i když momentálně čelí zpomalení růstu poptávky, má nakročeno stát se absolutní světovou jedničkou. Zároveň ale nezapomíná klást důraz na životní prostředí a připojil se ke snaze ochladit planetu o jeden stupeň Celsia. Zároveň pokračuje v rozšiřování evropské nabídky a aktuálně ji obohatil atraktivním kombi se složitým názvem BYD Seal 6 DM-i Touring, které osciluje na pomezí segmentů C a D. Měří 4,84 m, čímž zaostává o pouhé dva centimetry za Škodou Superb, avšak cenově se drží spíše na úrovni Octavie. Vybaveno je sériovým plug-in hybridem Super DM, což znamená Dual Mode a označuje to schopnost fungovat v režimu čistě elektrickém (EV) i hybridním (HEV). Ten se skládá z atmosférického čtyřválce Xiaoyun 1,5 l a dvojice vlásenkových elektromotorů. Jako meziúložiště energie slouží nožová LFP baterie o dvou různých kapacitách, od nichž se odvíjí i celkový dojezd a systémový výkon.





Technické parametry BYD Seal 6 DM-i Touring Boost
Kompletní specifikace| Konstrukce | kombi, 4 850 × 1 875 × 1 505 mm, 1 710 kg |
|---|---|
| Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
| Výkon | 135 kW, 184 koní, točivý moment: 300 Nm |
| Baterie | 10,8 kWh |
| Nabíjení | palubní: 3,6 kW, konektory: Mennekes |
| Spotřeba | ? + 50 |
| Cena od | 943 000 Kč |
Menší baterie o kapacitě 10,08 kWh postačí k čistě elektrickému dojezdu 50 km a dodává energii soustrojí o systémovém výkonu 184 k, větší s kapacitou 19 kWh pak pokryje bezemisních 100 km a slouží hybridu o systémovém výkonu 212 k. Standardem je vždy V2L o výkonu 3,3 kW a jednofázové AC nabíjení o stejném příkonu. Silnější provedení se však dovede nabíjet i dvoufázově příkonem až 6,6 kW a zároveň nabízí DC přípojku s příkonem 26 kW. S ní se baterie plní z 30 na 80 % jen 23 minut, vůz tedy lze na kratší cesty používat i jako čistý elektromobil. Na prezentaci jsme se bohužel nedozvěděli vůbec nic o použité technice, informace o ní se tedy budeme snažit časem doplňovat.
Protože jde o první kombi BYD v Evropě, jde hlavně o zavazadlový prostor. Ten má základní objem 500 l, bohužel jsme se nedozvěděli, podle jaké normy. Tady si nelze nevšimnout, že výše zmíněný Superb má 690 l a podstatně kratší Octavia Combi 640 l. Nicméně BYD nabízí dobrý tvar a kvalitní čalounění, o reálné využitelnosti se později přesvědčíme ve standardním testu. Nicméně výrobce se chlubí i nadstandardní šířkou interiéru, která se projevuje spíše ve druhé řadě, zatímco v té první z ní ukrajuje velmi široká středová konzola.







První dojmy hovoří o elegantně střižené karoserii ozvláštněné nezvyklou kombinací hranaté kabiny a dlouhé, oblé přídě, jež je zakončená motivem vlnek. Ačkoliv je znát čínská snaha o maximální zdobnost, výsledek, pod nímž je podepsán aktuální šéfdesignér Wolfgang Egger (ex Alfa Romeo, Audi, Lamborghini), působí evropštěji a uměřeněji než ostatní modely značky BYD Seal U a Sealion. Uvnitř však snaha o lokalizaci trochu polevuje a velmi jednoduše střižený interiér zatím zůstává evropským standardům místy něco dlužen. A to co do celkového tvarování, zpracování detailů i použitých materiálů. Za volantem se však sedí přirozeně a nebýt výhledu, komplikovaného velmi skloněným a blízko umístěným A-sloupkem, byly by pocit veskrze evropské. Jen přísná tlačítková dieta a nepříliš evropský styl rozložení virtuálních ovládacích prvků na dotykovém displeji svědčí o tom, že evropský řidič tu za hlavní vzor nesloužil.
Jízda je plynulá, v nižších rychlostech velmi tichá a překvapivě slušně komfortní. Působivé je zejména odhlučnění spalovacího motoru. Nicméně trochu přehnaný samovratný účinek řízení spolu s klouzavým materiálem, jímž je potažen věnec volantu, trochu ruší pohodu a podélná dynamika zůstává deklarovaným 212 systémovým koním dost dlužna. Ta příčná je naštěstí vzhledem k rozměrům a určení auta zcela v pořádku a souzní s ní i velmi ležérní sedadla prakticky bez bočního vedení. Pozor si je ovšem třeba dávat na značné rozměry auta. Ty si totiž řidič v interiéru neuvědomuje a v jejich odhadování mu nepomáhá ani dlouhá příď s oblou kapotou. Výsledkem je, že prvních několik kilometrů jsme jeli více vpravo, než jsme zvyklí, a občas lízli i krajnici.




Stejně jako ostatní čínské novinky, ani tato příliš neomračuje cenou. Ta vůbec první totiž byla stanovena na 943 000 Kč za slabší verzi Boost. Silnější je k mání ve dvou liniích: Comfort Lite, startující na 1 084 000 Kč, a konečně vrcholná Comfort za 1 109 000 korun. Příplatky se nekonají, vše je v ceně, s výjimkou příplatku za speciální barvu ve výši 28 000 Kč pro všechny výbavy. Přímých konkurentů je poskrovnu, ovšem třeba Seat Leon ST s pohonem e-Hybrid začíná na částce 924 900 Kč. Sice s citelně skromnější výbavou, ovšem parametry se vyrovná silnější verzi BYDu a některé z nich i překonává, například podélnou dynamiku či povolenou maximální hmotnost přívěsu. Poslední slovo ovšem budou mít, jako vždy, zákazníci, pro které je připraveno i výhodné financování.
Foto: BYD
