Už na prezentaci modelu 408 bylo samotnými zástupci automobilky řečeno, že vůz využívá technický základ 308. Tak trošku jí je i podobný a největším rozdílem je jiný styl karoserie, který přináší mnohem více místa v kabině. Peugeot se vlastně tímto krokem vrátil o mnoho let dozadu, kdy měl v nabídce modely 307/407. Zatímco ale tehdy šlo o hatchback/sedan, nyní tu máme 408 proporcemi nezapadající ani do jedné z klasických kategorií. Je to liftback? Podle Peugeotu ne. Nejlepším označením by mohl být crossover-liftback, protože vůz má celkem vysokou světlou výšku, avšak nikdy nemůže mít pohon obou náprav.
Technické parametry Peugeot 408 Hybrid 225
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 687 × 1 848 × 1 732 mm, 1 706 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 165 (132 + 81) kW, 225 (180 + 110) koní, točivý moment: 360 Nm |
Baterie | 12,4 kWh |
Nabíjení | palubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,1 l / 100 km |
Cena od | 1 215 000 Kč |
Vůz na test přijel v nejvyšší výbavě GT, a tak jsme si mohli užívat například skvěle svítící Matrix LED přední světlomety. Nechyběla ani příplatková 20" kola Monolithe a zajímavý modrý lak karoserie, jenž měnil odstín na přímém slunci. Auto s tím vším stálo 1,3 milionu Kč. Okolí se na vůz rádo podívá a taktéž ostatní řidiči měli často nutkání prověřovat, jestli je to opravdu Peugeot. Stejnou písničkou je interiér, kde jsem se cítil jako v kosmické lodi. Nevím proč, ale opět je v kabině „sportovní“ volant, jenž má zploštělou horní i spodní část. Znovu jsem tak měl problém s pohledem na digitální palubní desku s 3D zobrazením.
V případě výbavy GT je součástí kabiny i hliníkový dekor a sportovní pedály. Dostala mě sportovněji tvarovaná přední sedadla v modré kůži Nappa. Jsou sice opět za příplatek (+ 78 tisíc Kč), ale už jen pohled na ně je vynikající, natož pak v nich trávit delší cesty. Zkoušel jsem s autem absolvovat 200 km dlouhou dálniční trasu a po vystoupení z vozu jsem necítil ani sebemenší ztuhnutí těla. Za sedadla tak jednoznačně dávám bod k dobru. Infotainment je doplněný o konfigurovatelnou dotykovou lištu i-Toggles hned pod jeho obrazovkou. A hned po touto lištou je další řada tlačítek, která je čistě fyzická. Bravo! Konečně Peugeot vrátil čas a alespoň jen trošku myslel na majitele staršího data narození, kteří nechtějí vše ovládat hlasem či dotykem.
Co se týče místa pro cestující vpředu, zde je to totéž co u Peugeotu 308. Novinka totiž sdílí konstrukci karoserie se svým menším bratrem až po B sloupek. To znamená, že vepředu se pohodlně usadí cestující s výškou maximálně 185 cm. Ani prostor pro pravé koleno řidiče není bůhví jak velký, takže v tomto ohledu se žádné zázraky nekonají. O něco lepší je to v druhé řadě sedadel. Zde je již místa podstatně více, hlavně pro kolena. Nevýhodu spatřuji snad jen v místě pod předními sedadly. V případě, že jsou v nejnižší výškové pozici, nezbývá pod nimi mnoho místa. A s volbou plug-in hybridní verze nastává další malé omezení. Tím je objem zavazadlového prostoru. Verze se spalovacím motorem bez elektrifikace nabídne 536 litrů objemu, jenže v našem případě se tato cifra smrskla na 471 litrů.
To jsou ale vlastně jediná největší negativa Peugeotu 408. Ve Francii se povedlo postavit velmi dospělý a schopný automobil. Pod kapotou verze Hybrid 225 pracovala kombinace benzinového motoru 1.6 PureTech a elektromotoru. To vše dohromady dává maximální systémový výkon 165 kW a točivý moment 360 Nm. Bohužel se v tomto případě je nutno spokojit jen se 40litrovou nádrží na palivo, což odkazuje na nutnost pravidelného nabíjení baterie s 12,4 kWh. Nabíjet ji lze pomalým proudem o výkonu maximálně 7,4 kW (opět za příplatek). To samo o sobě potrvá dvě hodiny, získáte pak dojezd na elektrický pohon v rozmezí 40 až 48 km. Silně to závisí na okolních teplotách a jízdním stylu řidiče.
V plně elektrickém režimu umí 408 jet rychlostí až 135 km/h, ale jak jsem si brzy ověřil, v takovém tempu se baterie vozu vybije za 25 km. Spotřeba přitom roste až k 27 kWh na 100 km, a to se nebavíme o sportovní jízdě. Jakmile jsem ale přepnul na hybridní režim, vůz pečlivě na základě mapových podkladů a rychlostních omezení pečlivě rozděloval přísun energie. V tomto nastavení se mi povedlo jezdit za 19,4 kWh na 100 km. Spotřeba benzinu po celý týden oscilovala kolem 2,6 litrů na 100 km. I s maličkou palivovou nádrží tak není problém ujet delší dálniční úsek. Omezením je jen pomalé nabíjení a nutnost myslet na to, že 225 koní není na závodění, ale spíše pro lepší dynamiku při předjíždění. V palubním menu je sice možnost aktivovat sportovní jízdní režim, jenž je navíc okořeněn o umělý zvuk motoru, avšak 408 nemůže mít adaptivní odpružení, takže se řidič dočká jen lepší reakce na plynový pedál a rychlejší práce převodovky.
S největšími koly v nabídce pak trošku trpěl jízdní komfort. Na českých silnicích je stále dost výmolů a děr, které zatápí i těm nejlepším podvozkům světa. Z toho důvodu nelze Peugeotu vyčítat, že jeho model 408 nedokáže odfiltrovat ostřejší nerovnosti. Naopak krásné hladké silnice znamenají, že za volantem se dá zažít troška té řidičské zábavy. Podvozek se příliš nenakláněl a vůz pevně držel zvolenou stopu. A co si o tomto autě vlastně myslet? S volbou plug-in hybridní varianty je potřeba myslet na pravidelné nabíjení a menší objem kufru. i-Cockpit nemusí vyhovovat každému, ale v ostatních ohledech je model 408 důstojným konkurentem pro ostatní značky. Sebevědomá cena odráží bohatou zásobu bezpečnostních asistentů a také fakt, že 225 koní umí udělat hlavně na okresních silnicích velkou parádu.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz