Před rokem představilo japonské Mitsubishi omlazený model ASX. Sice vychází z koncernového dvojčete Renault Captur, ale i tak zde najdeme hromadu novinek a několik odlišností. Zatímco předešlá generace byla poctivým malým SUV, nyní se ASX přesunulo do kategorie vozidel B-SUV. Tím pádem dostanete výhradně pohon přední nápravy, menší tvary karoserie a celkově je znát, že novinka nebude ani po faceliftu vhodným adeptem do náročného terénu. A jelikož chtělo Mitsubishi dostatečně odlišit vůz od konkurenčního Renaultu, hlavním poznávacím znamením auta je odlišný styling masky chladiče s předními světlomety LED Pure Vision. Japonci tomuto řešení říkají „dynamický štít“, který využívá i jiné zalomení LED denního svícení. Novinka je po faceliftu dostupná v pěti odstínech karoserie, přičemž lze volit mezi celobarevným a dvoubarevným provedením. V druhém případě je vždy střecha vozu černá, což si vyžádá příplatek 18 až 25 tisíc Kč.
Technické parametry Mitsubishi ASX (2O25) 1.3 DI-T MILD HYBRID 7DCT
Kompletní specifikaceKonstrukce | crossover, 4 239 × 1 797 × 1 584 mm, 1 373 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 116 kW, 158 koní, točivý moment: 270 Nm |
Nádrž | 48 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 5,9 l / 100 km |
Cena od | 599 850 Kč |
Při pohledu zezadu je pak vidět typický nápis výrobce, jenž nahrazuje logo diamantů. Ocenil jsem i hezky tvarované zadní LED světlomety, jež měly příjemnou grafiku. Výtku ale mám k přední LED technice. Nejenže tu chybí přední mlhová světla, ale Mitsubishi se nějakým způsobem povedlo instalovat světlomety, jež postrádají funkci Matrix, ale hlavně je před vozem cca 60 cm dlouhé slepé místo. Před vozidlem tak byl opakovaně černý pruh, což nepřispívalo viditelnosti. Nemile mě překvapil i dálkový režim, který pomůže jen trošku a ani v nejvyšším nastavení čočky (ano, zde se sklon světlometů ovládá manuálně) nebylo světla tolik, abych si mohl dovolit bezstarostnou jízdu noční a dosti nepřehlednou okreskou. V tom vidím jedno z největších negativ. Po ostatních stránkách na tom ale bylo mild-hybridní ASX velmi dobře. V rámci omlazení se například výbava rozrostla o Google Asistenta, kterého můžete aktivovat hlasovým příkazem „Hey/OK Google“.
Jak vám asi již došlo, na palubě byly i mapy od stejné společnosti, což společně s online připojením k internetu znamenalo, že vůz vždy a všude dopředu hlásil dopravní situaci. V rámci co nejsnazšího ovládání bylo na volantu přítomno tlačítko pro rychlou změnu jízdních režimů a technologické fanoušky potěší fakt, že ASX pro rok 2025 umí bezdrátově Apple CarPlay a Android Auto. Staromilce naopak možná nepotěší nastavení klimatizace, které již probíhá skrze středovou dotykovou obrazovku. Systém je ale naštěstí hodně intuitivní a snadný na ovládání. Kdo si pak hodlá v ASX užívat kompletní služby od firmy Google, musí sáhnout po nejvyšší testované výbavě Instyle. V nižších stupních tento prvek výbavy není a ani za něj nelze připlatit. Standardem u všech výbav je pak sice vertikálně orientovaný 10,4" dotykový displej infotainmentu, ale velikost digitálního přístrojového štítu před řidičem již silně závisí na konkrétní výbavě.
První tři výbavy mají 7" a nedostaly možnost projekce obrazu z navigace. Naopak výbava Instyle se chlubí 10" obrazovkou a širokými možnostmi zobrazení. Abych novinek nebylo málo, facelift přináší možnost využívat aplikaci My Mitsubishi Motors. Díky ní můžete vzdáleně přistupovat k vozu a zjistit, zda je zamčený, kde parkuje nebo jaký je stav paliva. Co se týče prostornosti a řešení odkládacích prostor, zde je to takový menší kompromis. Auto není úplně stvořené pro rodiny, protože na druhé řadě sedadel se pohodlně usadí snad jen malé děti. Úložné kapsy ve dveřích nedokázaly pojmout více jak 1litrovou PET lahev a kdo chce mít svůj mobilní telefon na dohled a současně jej nabíjet na bezdrátové podložce, má smůlu. Mobil sice nabít půjde, avšak odkládací prostor pro něj je ve spodním patře středové konzole, kam není vůbec vidět. Místa je v ASX prostě průměrně a je to znát ve všech ohledech.
Pozitivní je alespoň objem kufru, který v základním uspořádání činí 484 litrů. Testovaný vůz pak dorazil s tím nejsilnějším pohonným ústrojím, jaké lze aktuálně zakoupit. Jedná se o motor 1.3 DI-T s výkonem 158 koní, které jsou na přední nápravu posílány skrze automatickou sedmistupňovou převodovku DCT. Kdo k tomu zvolí výbavu Instyle, automaticky musí počítat s tím, že výrobce si řekne o 729 850 Kč. Za to ale řidič dostane dostatek výkonu a zátahu i ve vyšších rychlostech, možnost řadit skrze pádla pod volantem a hlavně nízkou spotřebu. Mild-hybridní technika má zde velký přínos v úspoře paliva, jelikož až do rychlosti 135 km/h umí vůz tzv. plachtit a pokud před ním nic nejede, motor se bez zaváhání deaktivuje. To naznačí ukazatel na palubní desce, když se ukáže autíčko se šipkou kupředu. Po deaktivaci motoru se ještě rozsvítí zelené písmeno „A“ v kroužku. Po dynamické stránce lze počítat se zrychlením z 0 na 100 km/h za 8,5 s, což je nejlepší hodnota z celé nabídky. Maximem pak bude rychlost 180 km/h.
Podvozek, ačkoliv nemá možnost adaptivního nastavení, poskytuje na českých cestách příjemnou tuhost a nezapomíná ani na trošku té plavnosti. Je ale faktem, že hlubší poklopy od kanálů dokáží vůz rozhodit a ani s odhlučněním kabiny od okolí to není zrovna nejlepší. Stačí jet rychlostí 140 km/h, potkat horší asfaltový povrch a rázem bude v kabině nepříjemně rušno. U příštího vydání modelu ASX by tak bylo potřeba přidat více tlumících materiálů. A co spotřeba? Po této stránce je to silně individuální, avšak bude platit, že v jízdním režimu Comfort a s průměrnými požadavky na výslednou dynamiku nebude problém jezdit okolo 5,6 l na 100 km. Sportovnější jízda a časté ždímání motoru na maximum dokáže spotřebu vyhnat na 8 l na 100 km, což už velmi snižuje celkový dojezd na plnou 43litrovou nádrž. Na druhou stranu, plug-in hybrid zatím v nabídce není a pokud by nakonec dorazil, dá se očekávat ještě menší objem palivové nádrže. Ve výsledku je tak tento mild-hybrid ideálním kompromisem mezi spotřebou, dojezdem a dynamikou.
Za necelých 730 tisíc Kč je mild-hybridní Mitsubishi ASX po faceliftu ideálním vozem pro méně náročné. Je pravda, že v nejvyšší výbavě nabídne nespočet bezpečnostních asistentů, vyšperkovaný vzhled a i jízdní projev je velmi dobrý, ale najdou se zde nedostatky, které je potřeba do budoucna vychytat. Za mě bych rozhodně vylepšil přední LED světlomety, jejichž světelný výkon je opravdu průměrný. Stejně tak bych lehce přepracoval uspořádání odkládacích prostor v kabině a přidal tlačítko pro přímou deaktivaci vnitřního osvětlení kabiny. Tohle totiž dvojice Captur/ASX neumí a osobně jsem zažil situace, kdy bych vnitřní zář LED lampiček ve stropě potřeboval čas od času deaktivovat. Jinak si ale na ASX pro letošní rok nemohu stěžovat a za jeho volantem jsem se cítil komfortně a celkem i vzdušně.
Foto: Roman Havlín, fdrive.cz