Mercedes-Benz EQB 300 4Matic
test

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic

Mamabus na baterky

Nejmenší sedmimístné SUV v aktuální nabídce Mercedesu se nedávno dočkalo plně elektrické varianty. K testu jsme zvolili prostřední provedení s označením 300, pohonem všech kol a celkem obstojným výkonem 228 koní. Hodí se hlavně do města, ale co když se s ním vydáte na dlouhý dálniční výlet? Nejen na to jsme se zaměřili v následujícím testu.

Elektromobilita je pro Mercedes-Benz hodně důležitá a v poslední době se neustále objevují nové modely a verze, které vždy pohání výhradně elektromotory. Jinak tomu není ani v případě modelu EQB, který je dostupný ve třech verzích. Liší se výkonem, přičemž nejslabším provedením je EQB 250 se 190 koňmi. Nepočítejte však s pohonem všech kol, a tak si náročnější klienti musí objednat námi testovanou verzi s číslovkou 300, u které nemusíte mít obavy, že byste snad nevyjeli prudší zasněžený kopec. Pohon všech kol 4Matic zde fungoval na jedničku a za cenu vyšší spotřeby bych takovou verzi rozhodně doma uvítal.

Technické parametry Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 684 × 1 834 × 1 667 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon168 kW, 229 koní, točivý moment: 390 Nm
Baterie? (66,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,2 kWh / 100 km, dojezd: 419 km
Cena od1 483 460 Kč

Už na první pohled je přitom jasné, že tento malý „teréňák“ na baterky je určen hlavně jako druhé auto do rodiny. Přispívají tomu krabicovité tvary karoserie, vysoký posed za volantem a díky tomu i výborný výhled z vozu takřka do všech stran. I když jsem si dal sedačku do nejnižší pozice, stále mi přišlo, jako bych seděl v autobuse nebo dodávce. To ale není výčitka, EQB je skutečně koncipováno tak, aby hlavní roli hrála bezpečnost a výhled. V kabině je skoro až nadbytek místa, na první dvě řady sedadel se bez potíží posadili cestující s výškou 190 cm a teprve třetí příplatková řada sedadel ukázala jistá omezení, co se týče prostoru nad hlavou a před koleny. Pro pět cestujících je ale EQB naprosto dostačující a vlastně mě až překvapilo, jak si Mercedes pohrál s celkovým prostorem pro posádku.

Mercedes-Benz EQB uveze až 7 lidí, jak se vejdou?

Velmi mě potěšil dostatek odkládacích prostor a designovou lahůdkou nejen pro řidičovi oči je pětice otočných výdechů klimatizace. Ty jsou v noci vylepšeny ambientním osvětlením (opět za příplatek). Naopak černý lesklý plast nejen na středu palubní desky moc radosti neudělá. Nejenže se do vozu tak nějak nehodí, ale navíc na sebe váže smítka prachu a otisky prstů. Hadřík pro setření těchto ploch bych proto dodával ve standardní výbavě. Nedostatků je v kabině EQB poměrně málo a vlastně byl docela oříšek najít něco, co by se mu dalo vyčíst. To ale neplatí pro jízdní vlastnosti a nabíjení...

V útrobách vozu se nachází asynchronní elektromotor vpředu a synchronní vzadu, baterie o kapacitě 66,5 kWh a jednostupňová převodovka. To vše dohromady umožňuje, že trošku snaživější řidiči mohou s EQB 300 4Matic ujet něco málo přes 350 km. Je ale potřeba nevyužívat plnou dynamiku vozu a taktéž nejet plně zatížený. Dojezd dle WLTP sice udává obstojných 420 km, ale to je hodnota, ke které se přiblížíte snad jen v situaci, kdy ve voze nejede nikdo další kromě řidiče a současně se EQB bude pohybovat výhradně po okreskách. Osobně jsem se první polovinu týdne velmi snažil a i tak jsem se nedostal přes 370 km. Průměrná spotřeba činila za dobu testu 18,5 kWh na 100 km. Jakmile jsem ale ve druhé polovině začal využívat plný potenciál pohonné soustavy, najednou začal celkový dojezd padat k hranici 290 km.

V nabídce přitom není volitelná větší kapacita baterie. U nejsilnějšího provedení EQB 350 si tak až na vyšší výkon nepolepšíte. Nic z výše uvedeného by ani tak moc nevadilo, kdyby se model EQB nenabíjel maximálním výkonem 100 kW. U vozu s cenou okolo 1,6 milionu Kč bych čekal alespoň 125 kW, ale bohužel. Z 7 % na 80 % se baterie vozu nabila za 34 minut a naštěstí se maximální výkon nestal pouhým slibem, nýbrž obvyklým standardem. S tím má třeba BMW u svých elektromobilů problém a Mercedes-Benz EQB je tak potřeba za dodržení maximálního nabíjecího výkonu pochválit. Nepříjemným aspektem testovaného elektromobilu je však podvozek. Jeho naladění jsem doteď nepochopil a troufnu si říct, že tady vidím největší slabinu.

Ačkoliv testovaná verze nebyla vybavena jeho adaptivní verzí, tvrdší ocelové pružiny ve spojení s pasivními tlumiči nezvládaly vyžehlit ani menší nerovnosti. Vůz několikrát nepříjemně odskočil a hlavně záď byla často poměrně ochotná k „tanci“. Šok však přišel ve chvíli, kdy jsem rychlostí 7 km/h vjížděl pro prudkém dešti do vnitřních parkovacích prostor jednoho z obchodních řetězců. Po vyjmutí parkovacího lístku je zde potřeba ostřejší manévr s volantem doleva a po pár metrech naopak doprava. Mercedes si však umyslel, že vyzkouší mé řidičské dovednosti a po zatočení z leva doprava přišel na mokrém hladkém povrchu výrazný přetáčivý smyk, který nějakou záhadou nezkorigoval ani systém ESP. Zkusil sem tak tento průjezd ještě jednou s tím, že už jsem plně připraven na to, co bude následovat.

A opět. Vůz šel do přetáčivého smyku. Neumím si vysvětlil, jestli je chyba v pneumatikách, nebo v podvozku. Každopádně hned mě napadla myšlenka, že EQB bude hlavně v zimě na jednu stranu hodně zábavný, ale současně i řidičsky náročnější stroj. Náklony podvozku v zatáčkách taktéž nepatřily k malým a po ujetí 980 km mohu zcela jistě poznamenat, že jakákoliv sportovnější jízda se tomuto Mercedesu nelíbí. Nápravu by možná sjednaly adaptivní tlumiče, ovšem s těmi zkušenost nemám, a tak nemohu soudit. Finální hodnocení však bude vůči Mercedesu EQB 300 4Matic příznivé.

Testovaný vůz mě překvapil tím, že ve městě dokáže jezdit za 16,7 kWh na 100 km. I jeho prostornost a variabilita je na jedničku a snad jen přístup na třetí řadu sedadel není zrovna dvakrát lehký. Výkon 228 koní ale plně dostačuje i v případě, že je vůz plně naložen. Nebýt rozevlátého podvozku a vyšší spotřeby na dálnici, neměl bych žádné výtky. Náročnější zájemci o model EQB mohou sáhnout po verzi 350 s výkonem 292 koní. Je však dobré pamatovat na to, že se stále nebude jednat o náčiní s logem AMG a baterie vozu během chvíle „ocení“ vysokou zátěž ze strany řidiče výrazně nižším dojezdem.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

mercedes-benz-eqb
Klady
  • bohatá základní výbava
  • možnost třetí řady sedadel
  • nízká spotřeba ve městě
  • bohatý vnitřní prostor
Zápory
  • rychlonabíjení výkonem pouze 100 kW
  • přílišné náklony podvozku v zatáčkách
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze