Lynk & Co 02
test

Lynk & Co 02

Každodenní společník, který chce být jiný

Rok 2025 je ve znamení masivního vstupu nových automobilek na český trh a jednou z nich je Lynk & Co patřící do čínského koncernu Geely, stejně jako například Volvo nebo Zeekr. Dnes pro vás testujeme první elektromobil této značky s jednoduchým označením 02. Elektrické SUV s cenou 900 tisíc korun chce konkurovat třeba Škodě Elroq. Co nabídne, jak se řídí, jaký má reálný dojezd nebo nabíjení a má o něm smysl uvažovat?

Značka Lynk & Co, založená jako joint venture uprostřed jednotlivých značek čínského koncernu Geely, má teprve devítiletou tradici. Přesto se už stačila etablovat na nejnáročnějších západoevropských trzích a právě nyní nastal čas, aby se pole její působnosti rozšířilo do Česka, kam je dováží Orbion Cars. Na český trh značka oficiálně vstoupila v září a české zákazníky se bude snažit nalákat na svěží design, kvalitní a chytré interiéry a, jak to u čínských aut bývá, zajímavou cenou. Lynk&Co má být volbou pro ty, co nechtějí zapadnout, co chtějí něco trochu jiného. A musím uznat, že se to docela daří.

Čína s evropským nádechem. Otestovali jsme Lynk & Co 02

Do Česka automobilka přiváží hybridní modely 01 a 08 plus čistý elektromobil 02. A právě na ten se dnes podrobně podíváme.

Co je hlavní říct, je fakt, že Lynk & Co vstoupilo do Česka zcela oficiálně. První prodejní centrum značky u nás je v Čestlicích u Prahy, v bývalém autosalonu Volvo, v tuto chvíli už se plánují další dvě v Praze a v Brně, další rozšiřování bude určovat až míra zájmu českých zákazníků. Zároveň tu jsou oficiální české servisy i záruka, v tomto ohledu se tak není potřeba ničeho obávat.

Lynk & Co 02

Auta se zde budou prodávat klasicky, nikoliv za předplatné, jako tomu bylo na některých jiných evropských trzích. Konkrétně model 02 se v základní výbavě Core prodává za 899 tisíc korun, v plné výbavě More je pak o 100 tisíc korun dražší. To vzhledem k bohaté výbavě a výkonu 200 kW nejsou vůbec špatné ceny, právě naopak.

Design a rozměry: není to náhodou Zeekr?

Novinka s jednoduchým označením 02 přináší velmi oblíbenou karoserii crossover kupé a má na délku necelých 4,5 m. Je tedy skoro stejně dlouhá jako už zmiňovaný Elroq, se kterým se srovnávání více než nabízí. Futuristicky střižené SUV stojí na stejné platformě SEA2 jako například sesterské Volvo EX30 nebo Smart číslo 1, oproti kterým je ale o dost větší.

Design si rozhodně s jiným autem nespletete. I když vlastně spletete, alespoň tedy zepředu. Se Zeekrem. Mateřské automobilce, která v Lynk&Co vlastní 51 %, se údajně průrazný design s typickými předními světly líbil natolik, že ho použila například ve svém modelu Zeekr X. Vzhled mimochodem vznikal v designovém centru ve švédském Göteborgu, po boku Volva, a je tedy ryze evropský, i když samozřejmě asijsky nekonformní.

Hlavní světla jsou dle módních trendů oddělena od LED světel denního svícení a jsou níže. Jinak je předek úplně čistý. Žádné výrazné masky, prostě jednoduchá moderna. Pod kapotou se mimochodem skrývá malinký 15litrový „frunk“. Je tak maximálně na kabel a pár drobností, ale je tady, což se počítá.

Zboku si všimněte výrazných a velmi elegantních zrcátek. A kdo zná Volva nebo Zeekry, tak je moc dobře pozná, jsou totiž stejná, jakoby bezrámová. A bezrámová jsou také okna, což je v této cenové relaci velká paráda a přidává to na stylu. Kliky jsou zapuštěné, senzorové, takže stačí chytit, přitlačit a dveře se s cvaknutím pootevřou.

Zadek Lynk & Co 02 mi pak hlavně z profilu připomíná Toyotu C-HR, co vám? Může za to výrazně vystupující zadní světlo, které se táhne přes celu šířku auta, odlišností jsou pak jakési vertikálními svítící elementy. Vypadá to futuristicky, elegantně a je to v kontrastu s jinak zcela prázdnou zadní stranou. Pozvolná záď přispívá jak lepší aerodynamice, tak samozřejmě hezčímu stylu.

Designově si jde tedy Lynk & Co vlastní cestou a i když tu a tam připomene jiné auto, jako celek je to dost unikát. A pokud chcete něco jiného, čím se odlišíte, vystoupíte z davu, navíc třeba v originální růžové barvě jako máme my, s Lynk & Co se vám to dost dobře splní.

Technika a výbava: to už známe z Volva

To technika pod kapotou je, pokud to tak můžu napsat, osvědčená. Lynk & Co 02 stojí na platformě SEA2, na které vyjely mimo jiné už desítky tisíc vozů Volvo EX30. A parametry jsou úplně stejné. Na rozdíl od Volva je ale zatím k dispozici jen jedna výkonová verze s jednou velikostí baterie a je to zadokolka. Pohon 4×4 zde tak zatím nehledejte, i když platforma ho umí.

Technické parametry Lynk & Co 02 RWD

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 460 × 1 845 × 1 573 mm, 1 820 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon200 kW, 272 koní, točivý moment: 323 Nm
Baterie69 kWh (66 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,1 kWh / 100 km, dojezd: 435 km
Cena od899 995 Kč

Zadní nápravu tedy pohání synchronní elektromotor s výkonem 200 kW, který poskytuje velmi slušnou dynamiku se zrychlením na stovku za 5,5 s. Pod podlahou se pak skrývá Li-Ion NCM baterie s využitelnou kapacitou 66 kWh, která zajišťuje dojezd 445 km dle WLTP. Zde ale přeci jen jednu odlišnost oproti Volvu najdeme, EX30 totiž se stejnou baterií hlásí menší využitelnou kapacitou (64 nebo 65 kWh). Maximální výkon nabíjení je pak 150 kW a palubní nabíječka má 11 kW.

A pozor, máme tu také V2L, takže si můžeme skrze adaptér v nabíjecím portu napájet třeba elektrickou plotýnku nebo rychlovarnou konvici při kempování. Zajímavé je, že v Číně se stejné auto prodává s lithium-železo-fosfátovou baterií a nabíjením o výkonu až 300 kW. Inu, jiný kraj, jiný mrav. A asi i potřeby. A jinak pozor, tepelné čerpadlo dostanete jen ve vyšší výbavě More, základní verze Core ho nemá.

My auto testujeme právě ve vyšší výbavě More, máme zde tedy vše, co Lynk & Co může nabídnout. Odemknutí probíhá digitálním klíčem v telefonu, případně tím klasickým s tím, že to pak probíhá stejně jako u Volva, tedy že se stačí přiblížit, auto se již rozsvítí a při dalším přiblížení automaticky odemkne.

Interiér: jednoduchý, vtipný ale i našlapaný

Po nastoupení se auto hned zapne, zapomeňte na nadbytečné mačkání zapínacího tlačítka. Interiér je jednoduchý a čistý, ale kvalitní a s originálními řešeními, která vás určitě budou bavit. Na první pohled to je spíše mezinárodní či evropský interiér, tedy žádné čínské prošívání, nadbytečné světélka nebo kýčovité prvky. Ne, Lynk & Co má spíše blízko Volvu, ostatně design vznikal ve Švédsku na stejném místě. Prim tedy hrála čistota, elegance a technologie. Ostatně, interiéru na první pohled dominuje velký 15,4" displej infotainmentu.

Lynk & Co 02

Vrchní části interiéru vládnou měkčené materiály, dveřím pak ve vrchní části syntetická kůže. Spodek přístrojové desky a dveří už je i po vzoru evropských automobilek čistě z obyčejného tvrdého plastu, což ale v této cenové kategorii úplně nevadí.

Součástí vyšší výbavy More je pak prvek, který se mi hodně líbí. Ambientní osvětlení je totiž zpracováno proužkem na přístrojové desce s názvem Infinity Light, který působí jako nekonečně hluboký prvek plný malých čtverečků. Je to originální a poutavé. Buď může standardně svítit, přičemž barvu a intenzitu si můžete regulovat, nebo může například blikat do hudby.

Sedačky jsou spíše měkčí, jsou vyhřívané, ale nikoliv odvětrávané, samozřejmě ale elektricky nastavitelné v šesti směrech. Mají integrované velmi měkké hlavové opěrky, spíše horší boční vedení, ale to na auto tohoto typu vůbec nevadí. Jsou to prostě klasická městská sedadla, ve kterých se vám ale bude dobře sedět a také velmi pěkně vypadají. Celý interiér je z umělé kůže, v nižší výbavě Core je textilní.

Lynk & Co 02

Celý interiér pozvedá na vyšší úroveň skutečně obrovské panoramatické okno táhnoucí se až za hlavy pasažérů na zadních sedadlech. Nelze ho zatáhnout ani zatmavit, je ale neobvykle zatmavené samo o sobě a paprsky slunce dovnitř moc nepropouští.

Pochvalu si interiér zaslouží i za praktičnost. Například dvě velmi dobře umístěné bezdrátové nabíječky doplňuje 60W USB-C, které zvládne nabíjet i běžný notebook. Co je ale velmi originální a zároveň praktické, to je velká středová konzole s magnetickým rolovacím krytem, malou posuvnou vaničkou a pořadačem uvnitř, které automobilka číká Co:Box. Ale pozor, tento box není pevnou součástí auta, po odjištění dvou pojistek ho totiž lze vyjmout a vzít s sebou třeba na piknik.

Vyjímatelný Co:box

A že se Lynk & Co chce odlišit, dokazuje i dalšími vtipnými detaily. Třeba vytahovací držák na klíč vpravo od volantu slouží pro uložení klíče v případě sdílení auta s jinými uživateli (o tom níže). Vtipnou drobností je i selfie kamerka s odsuvným krytem. Kvalitu má sice jako z Nokie 6230, ale je tady a společný zážitek v autě s přáteli si díky ní můžete zaznamenat.

Lynk & Co 02
Poutko na klíč

Hudbu pak můžete poslouchat z audio systému Harman Kardon s 18 reproduktory s hutnými basy. Nesednete si z něj na zadek, pokud tedy už nesedíte, ale hraje dobře a kdo holduje spíše basovému podání, bude jako doma.

Na zadních sedadlech je na vůz délky zhruba 4,5 m překvapivě hodně prostoru. Pravda, například proti Elroqu, který těží z delšího rozvoru, je místa o něco méně, ale rozhodně to v autě nepůsobí stísněně. Lynk & Co si pak zaslouží pochvalu za to, že se v zadní části nesnažil šetřit – najdete tu kvalitní reproduktory Harman Kardon přímo u hlavy, praktické háčky, LED lampičky, USB-C i USB-A, kapsy na sedadlech i pohodlnou loketní opěrku s držáky nápojů. Skoro rovná podlaha potěší zejména prostředního pasažéra, který má dostatek místa na nohy a nesedí „na bidýlku“. Velkým plusem jsou výdechy klimatizace na B-sloupcích, takže proud vzduchu si mohou přizpůsobit i cestující vzadu, byť klimatizace je pouze dvouzónová.

Prostor na zadních sedadlech

Posez je příjemný, sedáky by mohly být o něco delší, ale jinak se sedí pohodlně i na delších cestách. Nad hlavou zbývá zhruba 5 cm prostoru, takže ani vyšší postavy se tu netísní, a panoramatická střecha celý interiér krásně prosvětluje. V rámci rodinného využití jde tedy o plnohodnotné auto, do něhož se bez problémů vejdou i dospělí nebo teenageři.

Kufr nabídne solidních 440 l, tedy objem zcela odpovídající segmentu. Prakticky působí vyjímatelná gumová podlaha/rohož, kterou Lynk & Co dodává už v základní výbavě – běžně jde o příplatkový doplněk. Pod hlavní podlážkou je navíc druhý a překvapivě velký úložný prostor, kam lze uložit méně používané věci. Podlahu lze jednoduše vyjmout a využít kufr v celé hloubce.

Lynk & Co 02

Za zmínku stojí i tažné zařízení – zadokolka utáhne až 1 600 kg, což je na elektrické SUV této velikosti velmi solidní. Potěší také detaily, které dokazují, že se při vývoji myslelo na evropského zákazníka – háčky na drobnosti, pevná poutka v rozích i precizní zpracování prostoru pod víkem. Výsledkem je kufr, který je nejen dostatečně velký, ale i promyšlený a praktický v každodenním používání.

Infotainment: tak to si necháme líbit

Lynk & Co 02 překvapí moderním a přehledným infotainmentem, který působí vyloženě evropsky – nejen designem, ale i funkčností. Systém je plně lokalizovaný do češtiny, takže se obejdete bez angličtiny i bez nápovědy. Hlavní prostředí má podobu tzv. „zero layer“ rozhraní, kde si lze přizpůsobit widgety podle svých preferencí – třeba galerii, informace o vozidle nebo mapu. Nabídka widgetů zatím není příliš rozsáhlá, ale díky pravidelným OTA aktualizacím se bude postupně rozšiřovat. Každý uživatel má navíc vlastní profil, který se uloží do cloudu a umožňuje přihlášení buď QR kódem, nebo v budoucnu i rozpoznáním obličeje. Skvělá je také horní vysouvací lišta s užitečnými zkratkami.

Lynk & Co 02

Infotainment působí velmi svižně a moderně, i když se některé aplikace při prvním spuštění načítají o něco déle, samotná reakce systému je pak blesková. Ovládání připomíná chytrý telefon s Androidem – nechybí obchod s aplikacemi, v němž najdete Spotify, TuneIn Radio nebo oblíbenou hru Beach Buggy Racing, která na velkém 15,4" displeji působí až nečekaně zábavně. Nově se systém dočkal podpory Apple CarPlay a Android Auto, takže konektivita je kompletní. Samozřejmostí je také vestavěná SIM karta s evropským datovým tarifem pro online služby a aktualizace.

Navigační systém je přehledný, graficky čistý a rychlý. Trasy počítá téměř okamžitě, zobrazuje přehledně i stav baterie při příjezdu do cíle a nabízí plnohodnotné plánování. Zatím má ale drobnou slabinu – při plánování delších tras občas neintegruje všechny nabíjecí stanice, i když je jinak zná a umí je zobrazit při samostatném vyhledávání. Je zřejmé, že tento detail ještě čeká na doladění v některé z příštích aktualizací. Jinak však navigace funguje velmi spolehlivě a poskytuje všechny důležité informace včetně predikce nabití, vzdálenosti a času dojezdu.

Lynk & Co 02

Před řidičem je menší, ale přehledný digitální displej, který zobrazuje rychlost, výkon i odhadovaný dojezd. Head-up displej bohužel chybí a nelze jej objednat ani za příplatek. Co by si také zasloužilo vylepšení, to je přístup k informacím o stavu baterie – systém ukazuje pouze dojezd v kilometrech, nikoli procenta nabití, která najdete až v hlubším menu nastavení. Naopak potěší možnost přepnout na minimalistické zobrazení nebo rozšířený režim mapy přes celý displej.

Infotainment v Lynk & Co 02 patří tedy k příjemným překvapením a silným stránkám auta. Nabízí svižné reakce, pěknou grafiku, logickou strukturu a moderní konektivitu. Přehlednost, jednoduchost a evropský styl z něj dělají systém, se kterým se žije velmi dobře – a díky neustálým aktualizacím přes internet se dá čekat, že bude jen lepší.

Auto můžete přes aplikaci i sdílet.

Auto si můžete samozřejmě ovládat přes mobilní aplikaci a umí standardní věci jako zamknutí, nalezení na mapě nebo ovládání nabíjení či předehřev interiéru. Velmi zajímavé a pro Lynk & Co specifické je, že můžete vlastní auto přímo přes aplikaci nabídnout k pronájmu dalším členům komunity Lynk & Co, případně si přes aplikaci vypůjčit auto pro sebe. Takže, když třeba přijedete vlakem do Berlína, můžete si vyhledat Lynk & Co auta jiných majitelů kolem sebe, nastoupíte, okamžitě se vám načtou vaše nastavení z účtu Lynk & Co a jezdíte skoro jako s vlastním autem. To je síla Lynk & Co komunity, která se mi hodně líbí.

Jízda: pro každodenní život

A jak Lynk & Co 02 jezdí? Pojďme to zjistit. Volba směru jízdy je řešena elegantně páčkou pod volantem, podobně jako u Mercedesu – jednoduché a praktické řešení, které funguje skvěle. Po rozjezdu vás ale hned přivítá povinný umělý zvuk upozorňující chodce, v případě Lynk & Co 02 je opravdu výrazný. Patří k nejhlasitějším, jaké jsem zatím u elektromobilů slyšel, a co hůř, proniká i do interiéru. Je to škoda, protože jinak je auto krásně tiché. Jakmile ale překročíte 30 km/h, ruch utichne a nastoupí příjemně klidná, kultivovaná jízda, která patří k silným stránkám.

Lynk & Co 02

Podvozek je naladěn spíše komfortně, ale nepůsobí přehnaně měkce. V porovnání s menším Volvem EX30 je o poznání pohodlnější a lépe zvládá rozbité české silnice. Na menších nerovnostech si hezky zhoupne, velké tlumí jistě a bez tvrdých rázů. V zatáčkách se drží stabilně a i když nepatří mezi sportovce, působí jistě a čitelně. Řízení je měkčí, méně přímé a trochu syntetické, ale k charakteru auta se to hodí – Lynk & Co 02 není sportovní hračka, nýbrž civilní crossover na každý den. Dynamika je však velmi slušná. Zadokolka s výkonem 200 kW reaguje svižně, plynule a bez kopanců, zrychlení je nadprůměrné a při běžné jízdě máte výkonu vždy dostatek. Režim Sport zrychlí reakce na plyn, ale dramatickou změnu nečekejte – auto zůstává spíš klidné než temperamentní.

Jednopedálové ovládání funguje dobře, vůz zpomaluje až do úplného zastavení, i když poslední fáze brzdění je už hodně pozvolná. V praxi to znamená, že na křižovatce často sáhnete i po brzdovém pedálu, pokud nechcete zastavovat extrémně plynule. Volba rekuperace je pouze v menu – na výběr je střední a silná intenzita, pádla pod volantem chybí. Stejně tak zde nenajdeme klasické plachtění, i když by se k charakteru auta hodilo. Nastavit si můžete i odpor řízení – od velmi lehkého až po tužší sportovní. Osobně mi nejvíc sedí standardní nebo lehký režim, protože k pohodové jízdě se hodí víc než uměle přitvrzené řízení.

Velkou pochvalu zaslouží asistenční systémy. Adaptivní tempomat funguje spolehlivě a plynule, stejně jako udržování v pruhu. Auto dokáže při zapnutém blinkru samo plynule přejíždět z pruhu do pruhu a zvládá i výraznější zatáčky. Pilot Assist tedy funguje nejen na dálnicích, ale i na městských komunikacích a mimo ně, přičemž působí velmi vyváženě. Asistenty nepanikaří, nebrzdí zbytečně ani nevymýšlejí nesmysly, což je oproti některé konkurenci příjemné překvapení. Trochu nešikovné však je, že funkci asistenta pro automatické přejíždění pruhů musíte zapínat po každém startu, stejně jako u Volva, ale jinak funguje vše naprosto korektně.

Lynk & Co 02

Mírnou výtku si zaslouží také zvukové upozornění na překročení rychlosti – pípá poměrně často a vypnout ho lze jen v menu, nikoli jedním tlačítkem. Systém rozpoznání únavy je pak až překvapivě citlivý. Stačí si zívnout a vůz okamžitě reaguje výzvou k přestávce. Až komicky důsledná funkce, která ale ukazuje, jak propracované systémy dohledu vůz má.

Celkově působí auto na silnici velmi dospěle. Je příjemně tiché, jisté, komfortní a snadno ovladatelné. Není to auto, které vás nadchne sportovností, ale spíš klidem a vyvážeností – prostě přesně takové, jaké většina řidičů do každodenního provozu chce.

Spotřeba a dojezd: kolem 400 kilometrů v průměru

Reálný dojezd a spotřeby odpovídají hodnotám, které jsme naměřili u sesterského Volva EX30 se stejnou technikou, spotřeba je ale spíše vyšší a Lynk & Co 02 rozhodně nepatří k úsporným elektromobilům. Díky lepší aerodynamice jsou ale zejména hodnoty na dálnici o něco lepší než u Volva. Ale popořadě. Ve městě jsem jezdil v průměru za 17 kWh/100 km za příznivých teplot, což na auto této velikosti není nijak málo. Reálný dojezd tak činí necelých 400 kilometrů, prakticky stejnou spotřebu i dojezd má pak auto na okreskách. Na dálnici při 130 km/h si vezme kolem 21 kWh na 100 km, což znamená reálný dálniční dojezd kolem 320 kilometrů.

Nabíjení: dá až 150 KW

A když potřebujete jet ještě delší trasu, Lynk & Co 02 nabídne maximální nabíjecí výkon 150 kW a slibuje, že baterii o kapacitě 66 kWh nabije za rovnou půl hodinku. A realita?

Lynk & Co 02

Auto na pár vteřin ukázalo dokonce 157 kW, ale potom výkon spadnul na zhruba 130 kW a postupně se snižoval. Auto pak splnilo přesně to, co slibuje výrobce a na 80 % jsme se dostali za 30 minut, což dnes spadá do průměru. Pokud vás nabíjení zajímá více, klikněte si na náš článek zaměřený právě na něj.

Nabíjíme nový Lynk & Co 02. Jak to trvá dlouho?

Zmínit musím 11kW palubní nabíječku, přes kterou si vůz nabijete i doma zhruba za 7 hodin.

Závěr: je jiné, ale správně jiné

Lynk & Co chce být jiné, ale ne divně jiné. Chce tu být pro ty, kteří hledají moderní, praktické a svěží auto s dobrými technologiemi a neokoukaným vzhledem. A to se mu přesně daří. Originální vzhled skrývá osvědčenou techniku Geely, kterou známe z Volva. Zajímavý a přitom praktický je interiér, docela fajn infotainment a ocenit musím i vcelku pohodlný podvozek a snadné řízení. Ano, asistenti by mohli být méně otravní a umělý zvuk pro chodce bych určitě ztišil, stejně tak to chce doladit pár českých překladů, nicméně to není tak podstatné a OTA updatem vše snadno vyřešitelné.

Lynk & Co 02

Technicky bych uvítal nižší spotřebu a rychlejší nabíjení, ale obojí je v rámci průměru. Celkově jde o zajímavé auto, navíc okořeněné možností ho sdílet s jinými majiteli. A zároveň jej nabízí Lynk & Co za zajímavou cenu. Plná výbava za milion korun skutečně nevypadá špatně, zvláště když to porovnáme se zmiňovaným Elroqem, který vyjde ve stejné výbavě a parametry zhruba o 200 tisíc korun dráž. Česká elektrická premiéra Lynk & Co tedy vypadá zajímavě a je to solidně udělané, zajímavě vypadající auto s dobře posazenou cenou. A co na něj říkáte vy?

Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz

lynk-co-02
Klady
  • čistý a praktický interiér
  • dobrý výkon a dynamika
  • pohodlný podvozek
  • mnoho prostoru v interiéru a na zadních sedadlech
  • velmi dobrý infotainment
  • možnost sdílení auta přes aplikaci
Zápory
  • hlasitý vnější umělý zvuk v nižších rychlostech
  • občasné chyby v českém překladu v infotainmentu
  • mírně vyšší spotřeba
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze