Jeep Compass 4xe
test

Jeep Compass 4xe

Staromilec s elektrickým dopingem

Středně velké SUV od americké značky Jeep je tady s námi již čtyři roky. Není proto divu, že po vzoru konkurence přijíždí v nové plug-in hybridní variantě, která přináší dvě výkonnostní varianty a takřka specifické pohonné ústrojí. Má smysl pořizovat tento elektrifikovaný Jeep, který se nebojí drsného terénu a v případě potřeby umí jet naprosto bez emisí?

První zmínka o plug-in hybridním Jeepu Compass se na svět dostala takřka před dvěma lety. Tehdy se na ženevském autosalonu ukázala poprvé elektrifikovaná verze 4xe. Ta v sobě ukrývá klasický spalovací motor 1.3 MultiAir a taktéž elektromotor. Prakticky se jedná o vrchol nabídky, za což může jak vysoký výkon, tak i solidní výbava. Zároveň však veřejnost moc neohromí fakt, že Compass jako takový je tady s námi již pět let. Stáří vozu je navíc poznat už na první pohled, jelikož druhé generaci tohoto Jeepu chybí některé prvky výbavy, které jsou již zaběhlým standardem ve vyšších výbavách jeho hlavních konkurentů. Pokud se ale budeme bavit o hlavních poznávacích znacích verze 4xe, pak to jsou modře podbarvené nápisy Jeep a označení modelu.

Technické parametry Jeep Compass 4xe

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 394 × 1 819 × 1 645 mm, 1 935 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon140 kW, 190 koní, točivý moment: 400 Nm
Baterie12,7 kWh (11,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 7 kW, konektory: Mennekes
Spotřeba?
Cena od999 900 Kč

Nechybí ani zkratka 4xe na víku kufru a samozřejmě víčko krytu pro nabíjecí konektor v levém zadním blatníku. Výroba vozu probíhá v italské továrně Melfi koncernu FCA a podle Jeepu je evropská specifikace tohoto vozu naladěna odlišně než pro jiné světové trhy. Jeep Compass druhé generace je tak připraven sloužit náročným Evropanům, a to nejen na hladkých silnicích. Náročnější zájemci však budou muset oželit například FullLED hlavní světlomety vpředu. Ty vám Jeep v tomto případě nenabídne a maximem jsou bi-xenonové výbojky. Silně závisí také na konfiguraci vozu, respektive na jeho laku karoserie a doplňcích. Auto totiž umí vypadat moc dobře, jen je potřeba strávit delší dobu v konfigurátoru a pečlivě zvažovat, co by se vám líbilo.

I tak ale je například denní svícení řešeno halogenovými výbojkami ve spodní části předního nárazníku, což působí v dnešní době poněkud zastarale. Po usednutí do kabiny jsou roky na trhu taktéž celkem znát a celkové pojetí kabiny může v někom evokovat zlatá 90. léta. Kromě dotykové obrazovky palubního systému jsou přítomna klasická tlačítka, volant s tlustým koženým věncem, logem značky a nechybí ani velké stropní lampy opět s halogenovými žárovkami. Někomu však takové pojetí interiéru může vyhovovat, a tak nelze výše uvedený popis brát jako kritiku. Jeep je prostě svůj a jinak bez problému poslouží čtyřčlenné rodině. Místa je totiž v kabině dostatek, nabízí rozvor 2 636 mm a za volant verze 4xe se s klidem posadí i 190 cm vysoký řidič. Potěší i objem zavazadlového prostoru, který čítá průměrných 420 litrů.

Přitom je to jen o 18 litrů méně než u standardní verze se spalovacím motorem. Současně pod podlážkou nechybí ani rezervní kolo, což je na poměry plug-in hybridních modelů nečekané. Baterie o kapacitě 11,4 kWh je totiž hlavně pod zadními sedadly, takže prostor pro zavazadla byl prakticky nedotčen. Naopak nabíjecí kabely nemají v kufru své pevné místo a v případě rodinné dovolené s hromadou zavazadel je potřeba si dát pozor, kam je vlastně ukládáte. Netradičním řešením je i tlačítko pro otevírání víka kufru, které je ve stropě vozu mezi dvěma čtecími lampičkami. Drobnou výtku máme ke grafice palubního systému, který sice nabídne rychlé reakce a samotná obrazovka má uhlopříčku 8,3", ovšem grafika jako taková je vážně zastaralá. Navíc se skrze palubní systém složitě nastavuje například elektrický výhřev předních sedadel, popřípadě i jejich ventilace.

Ve výbavě nechybí systém Apple CarPlay a také sekce Hybrid Electric Pages. V ní systém nabídne podrobné informace o fungování pohonné soustavy a také je zde možné upravit rychlost dobíjení. Naopak chybí ukazatel průměrné spotřeby elektrické energie a pohyb v palubním menu nám hlavně zkraje přišel trošku chaotický. Zamrzí i absence možnosti zvolit si sílu rekuperace elektrické energie, jelikož skrze tlačítko vedle páky voliče automatu lze nastavit jen jednu úroveň. Přitom pohonné ústrojí Compassu 4xe je celkem povedené a v našem případě kombinovalo benzinovou „jednatrojku“ a elektromotor. Kombinovaný výkon dosahuje 190 koní, přičemž v nabídce je ještě silnější provedení S-Limited. To nabídne 240 koní, ovšem kvůli hmotnosti okolo dvou tun pozná rozdíl jen málokdo.

Jeep Compass 4xe dostal do vínku samostatnou elektrickou vysokonapěťovou část hnací soustavy, která je vzadu. Elektromotor o výkonu 60 koní a točivém momentu 250 Nm pohání zadní kola a lithium-iontový 400V akumulátor s kapacitou 11,4 kWh si vyžádal zmenšení palivové nádrže na 36,5 litrů. V rámci jízdy lze volit mezí jízdními režimy Hybrid a Electric, přičemž v tom prvním Jeep startuje pokaždé. Třetím režimem je zmíněný e-Save, kdy se baterie vozu nabíjí až na 80 % kapacity. V tu chvíli ale počítejte s průměrnou spotřebou okolo 9 litrů na 100 km. S lehkou nohou na plynu se ale celkem snadno dostanete na 6 litrů na 100 km, a to navzdory tomu, že vůz sám o sobě váží 1 935 kg. U nás se ale po ujetí přibližně 250 km průměrná spotřeba ustálila na 8,2 litrech, za což mohl fakt, že z tohoto celkového počtu bylo ujeto rovných 73 km čistě na elektřinu a nabití baterie bylo zrealizováno vlastně jen jednou . Je zde tedy jasně vidět, že bez pravidelného nabíjení se na přijatelnou nízkou spotřebu dostanete jen velmi stěží.

Jízdně je přitom Compass celkem komfortní a umí vyžehlit i větší nerovnosti. Vzhledem k jeho zaměření se nebojí ani jízdy v horším terénu, k čemuž je určen volič terénních režimů Jeep Selec-Terrain. Ten poskytuje kromě automatického módu i sportovní režim a dále režimy sníh a písek/bláto. V každém režimu je upraveno hlavně řazení samočinné převodovky, dále dojde k omezení elektronické stabilizace vozu. Nechybí ani režim 4WD Lock, kdy vůz do rychlosti 15 km/h nabídne trvalý pohon všech kol. V režimu 4WD Low pak systém využije maximální točivý moment pro obě nápravy. Ve výsledku se tak s tímto vozem nikdo nemusí bát jet do těžšího terénu.

Jeho pořízení se nemusí vždy vyplatit

Čistě na elektřinu je Compass 4xe schopný ujet přibližně 40 km, přičemž silně závisí na jízdním stylu a také venkovní teplotě. A jelikož tento vůz nepodporuje rychlonabíjení, počítejte s dobou nabíjení na klasické nabíjecí stanici okolo dvou hodin, a to výkonem maximálně 7,4 kWh. V případě kvalitního wallboxu a silné domácí elektrické sítě se tato doba zkrátí na přibližně 90 minut. A jaký je náš závěrečný pohled na nový Jeep Compass 4xe? Popravdě nejde o vůz pro každého. Může za to jak jeho cena 1,1 milionu Kč, tak i fakt, že vůči ostatním verzím nenabízí zase tak moc navíc. Čtyři roky ve výrobě je na voze znát jak zvenčí, tak zevnitř. Terénní schopnosti má každý Compass nepopiratelně vynikající, ale zájemce o poloelektrickou variantu 4xe musí být opravdovým fanoušekem značky, aby si pořídil i tak celkem žíznivý Jeep, jehož největší předností je jízda mimo klasické silnice. Přidanou elektrickou hodnotu navíc snižuje malá palivová nádrž, vysoká hmotnost a taktéž absence rychlonabíjení.

Vůz k testu zapůjčilo na víkend Autocentrum Dojáček.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

jeep-compass
Klady
  • optimální dojezd čistě na elektřinu
  • příjemný posez za volantem
  • vnitřní prostor a variabilita
  • terénní dovednosti
Zápory
  • model jako takový je starý čtyři roky
  • vysoká hmotmost
  • absence rychlonabíjení
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze