Mnou testovaný Jaguar F-Pace D300 AWD Sport se dá rozpoznat především podle nových leskle černých disků o velikosti 21 palců. Ty ale byly v našem případě vyměněny za příplatkové stříbrné o velikosti 22". Naopak paketu Black Pack se již vůz neubránil. Díky němu se ve standardu nacházela boční zatmavená okna a leskle černé střešní ližiny. Černý rámeček dostala mřížka chladiče a boky vozu zdobila temná plaketka s logem Jaguar. Naopak lesklé černé plasty ve spodní části předního nárazníku a bočních dveřích bych raději oželel. Přeci jen se nejedná o úplně městské auto a případný výlet do zhoršeného terénu by pro ně nemusel dopadnout pro dobře. S verzí Sport se dále pojí některé změny v kabině, kam se nastěhovala nová sportovní sedadla čalouněná kůží Windsor.
Technické parametry Jaguar F-Pace (2020) D300 AWD
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 733 × 1 936 × 1 664 mm, 2 083 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 221 kW, 300 koní, točivý moment: 650 Nm |
Baterie | 19,2 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 35 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 2,5 l / 100 km |
Cena od | 2 101 900 Kč |
O luxusní dojem se staraly hliníkové dekory palubní desky a taktéž ambientní osvětlení, u něhož lze zvolit jednu ze 30 barev. Posádka se v kabině bude cítit nadmíru komfortně, za což mohou jak kvalitně vypadající materiály, tak i přesné zpracování a slícování dílů. Neduhem je opět klavírní lak, který je náchylný na nečistoty a po pár dnech používání vozu vypadá značně nevábně. Pro letošní modelový rok vůz dostal v rámci konektivity obří dotykovou obrazovku systému Pivi Pro. Ten umožňuje připojení až dvou mobilních telefonů najednou, což rozhodně není standardem ani v segmentu luxusních SUV. Před voličem automatu se pak nacházela podložka pro bezdrátové nabíjení vybavená zesilovačem pro lepší příjem signálu sítě i Wi-Fi.
Jako jeden z mála vozů na trhu pak nový F-Pace Sport umí v základní výbavě nabídnout bezdrátové připojení systémů Apple CarPlay a Android Auto. Používám Android a zkouška připojení měla zjistit nějaké nedostatky. Žádné jsem ale nenašel, systém fungoval na jedničku a již se nekonalo zasekávání palubního systému, které někteří znají z předešlých modelových ročníků vozidel koncernu Jaguar Land Rover. Nejdůležitější novinkou v rámci edice Sport jsou však motory. Silnější provedení Sport 400 nabídne benzinový třílitrový šestiválec, zatímco mnou testovaná konfigurace sází na naftový třílitr. Navzdory hmotnosti přesahující dvě tuny byl vůz velmi čiperný, za což mohl jak výkon 300 koní, tak i točivý moment 650 Nm. Ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF se jedná o příjemnou alternativu pro sportovněji založené řidiče, kteří tu a tam rádi využijí silnou dynamiku a ocení solidní spotřebu.
Motoru totiž nechybí mild-hybridní systém pracující s napětím 48V. Ten využívá jako svůj základ startér-generátor, který nahradil konvenční alternátor a k motoru je připojen řemenem. Díky tomu je možné rekuperovat energii, která by byla jinak zmařena při zpomalování a brzdění. Tímto způsobem získaná elektrická energie je ukládána v lithium-iontovém akumulátoru pod dnem zavazadlového prostoru. Energie je následně využívána jako asistence spalovacímu motoru při akceleraci a systém zároveň umožňuje velmi jemné a rychlé fungování systému stop/start. Zajímavé ale je, že Jaguar se nenaučil plachtit. Ani táhlé prudké klesání nedonutí auto vyřadit na neutrál, což by mohlo přinést nemalou úsporu paliva. To třeba německá prémiová konkurence umí a z našich testů je zřejmé, že to pomáhá. Tato drobná chybka naštěstí neznamená zbytečně vysoký odběr nafty.
Byl jsem překvapený, že ani ve vyšších rychlostech si F-Pace nenárokoval více jak 8 litrů nafty na 100 km. Mluvíme zde přitom o voze, který s přehledem pojme pět cestujících, má pohon všech kol a jede až 230 km/h. K dispozici byly tři jízdní režimy – Eco, Normal a Sport. Speciální režim déšť/sníh/bláto raději počítat nebudu, protože ten je určen hlavně pro špatné cesty a při běžných jízdách byl vůz v tomto nastavení značně otupen. Na druhou stranu nemohu říci, že přepnutí do nastavení Eco by znamenalo nějaké vyšší úspory paliva. Kromě pocitově nižšího výkonu a lehce omezené práce klimatizace jsem nezaznamenal další změny. Kdo však zmáčkne ikonku Sport, zjistí, že F-Pace má rozhodně co nabídnout.
Vůz v tomto nastavení drží jako přilepený, nabízí velmi hutný zátah a taktéž zvuk dvojice koncovek výfuku nezní zrovna špatně. Ve Sportu ale nikdo nemůže čekat, že ho tento luxusem nabitý Brit odmění příjemně nízkou spotřebou. Palubní počítač se při plné náloži nestydí ukázat odběr okolo 13 litrů na 100 km. Naštěstí objem palivové nádrže činí 68 litrů. Pochvalu si zaslouží taktéž komunikativní řízení, kdy řidič dostává dostatek informací od předních kol. Pohon všech kol pro změnu pomáhá v zatáčkách, kdy je přítomno vektorování točivého momentu. Vůz se tak mnohem jednodušeji stáčel do zatáček a nemohu říci, že by za jeho volantem nebyla zábava. Jak moc dobrá je tedy alternativa k německým prémiovým SUV?
Jaguar dělá vše trošku jinak a vlastně mu to vychází. U modelu F-Pace nečekejte možnost zvýšit si vzduchový podvozek nebo plachtění během jízdy. V jeho kabině je ale znát, že tady se hraje na co nejluxusnější notu a člověk zde nenajde sebemenší přešlap. Kdo si rád libuje v příplatcích, může auto vyšperkovat bohatým seznamem další výbavy. I tak ale nepůjde zakoupit masáž sedadel, kterou Němci umí. Jenže to vše vůbec nevadí. Jaguar je stroj na řidičskou zábavu a zážitky za volantem. Tam, kde s jinými vozy začnete ubírat, s Jaguarem ještě nějakou dobu vydržíte stát na plynu. Doslova je z něj cítit nadšení pro jízdu, a to je to, o co vlastně jde. Je to ideální nástroj pro skutečného řidiče a je jedno, že pod kapotou je naftový motor.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz