Honda Civic e:HEV
test

Honda Civic e:HEV

Spotřeba pod drobnohledem

Honda Civic je pojem, který rezonuje zejména mezi motoristy vyznávajícími praktičnost a spolehlivost. Nejnovější (v pořadí již 11.) generace je však navíc k tomu velmi stylová a jízdním projevem se do velké míry podobná elektromobilům. Jak se osvědčila v testu spotřeby?

Nová Honda Civic e:HEV, která získala ocenění Auto roku 2023 a v současnosti je na ni podle zástupce značky čekací doba zhruba rok a čtvrt (nově předobjednávky se v tuto chvíli v ČR ani na Slovensku nepřijímají), využívá unikátní pohon v podobě benzínového čtyřválce, který sám o sobě většinu času slouží pouze jako elektrárna vyrábějící energii pro malou baterii, jež ji dále distribuuje do elektromotoru. Na první pohled krkolomně působící řešení dokáže díky konstantnímu běhu motoru v ideálních otáčkách zprostředkovat velmi příjemnou a elektricky plynulou jízdu, ale na auto s výkonem takřka 200 koní také velmi nízkou spotřebu. Jak se nově použité hybridní pohonné ústrojí, která Honda označuje jako eHEV, osvědčilo právě z tohoto hlediska po ujetí více než tisíce kilometrů?

Technické parametry Honda Civic e:HEV (2022)

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 551 × 1 900 × 1 408 mm, 1 533 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon135 kW, 184 koní, točivý moment: 315 Nm
Baterie1,05 kWh
Nabíjení
Spotřeba? + 840
Cena od799 900 Kč

Ačkoliv jsme Hondu Civic již v testu měli, jsem velmi rád, že do redakce znovu zavítala, neboť se skutečně jedná o velmi povedené auto a každý, kdo se v něm projel, rychle pochopil, proč jsou z nového Civicu všichni tak nadšení. Stran pohonného ústrojí je pak pro někoho použité řešení nesmyslné v kontextu elektromobility, pro jiné zase ideálním způsobem, jak jezdit (ve většině případech) elektricky bez nutnosti řešit jakékoliv nabíjení, což se může na delších cestách (zejména pak v oblastech, kde zatím není kvalitní nabíjecí infrastruktura) hodit.

Miniaturní baterie a ve většině případech čistě elektrický pohon

Pro ty, kteří o 11. generaci Hondy Civic mnoho nevědí, jen krátce zmíním, že čtyřválcový benzínový motor slouží v naprosté většině případů skutečně pouze jako generátor elektřiny do malé lithium-iontové baterie o kapacitě 1,05 kWh a hmotnosti necelých 35 kilogramů, která je propojena s elektromotorem. Spalovací motor se umí rovněž aktivně zapojit do pohánění vozu, ovšem jen vyšších rychlostech, obvykle pak v případě nasazení režimu Sport a svižnější jízdě. Mírně netradiční rovněž je, že Honda Civic nemá žádné tlačítko EV, tudíž vše zůstává v dikci samotného vozu, ovšem to, jestli zrovna spalovací motor pohání samotný vůz, nebo ne, obvykle ani nepoznáte. Ostatně i při zrychlování bude Civic napodobovat zvuky vytáčení motoru než dojde k přeřazení, což mě osobně nijak neuráželo a naopak jsem to považoval za celkem zábavné.

Novému Civicu to sluší, ať už se na něj budete dívat z jakéhokoliv úhlu

Energii do baterie lze navíc ukládat ještě efektivněji díky pádlům pod volantem, která slouží k volbě intenzity rekuperace, což stále není zcela standardní výbavou ani u čistých elektromobilů, natož u hybridního vozu. I to je ostatně jeden z důvodů, proč je Honda Civic 11. generace tak povedeným vozem. Jak je na tom ale tento „Japonec“ po stránce výkonu a deklarované spotřeby?

Systémový výkon takřka 200 koní je zárukou svižných rozjezdů.

Honda konkrétně nabízí 135kW systémový výkon, točivý moment 315 Nm a spotřebu 4,7 litrů na 100 ujetých kilometrů dle WLTP. Hodnoty to jsou opravdu pěkné, až se jim nechce ani věřit, avšak mé reálné zkušenosti ohledně spotřeby po ujetí více než tisíce kilometrů (z toho většinu po dálnici ve vyšších rychlostech) poukazují na to, že se jedná o skutečně velmi úsporný vůz.

S Civicem jsem se samozřejmě pohyboval i lidově řečeno okolo komína, což znamená kombinaci městské a příměstské jízdy s maximální rychlostí zhruba do 100 km/h. Tímto způsobem jsem ujel necelou třetinu z celkového množství kilometrů. Zbylé kilometry pak vychází z dálniční jízdy do Vídně, kdy jsem vůz nijak nešetřil a na víceméně prázdné dálnici si užíval plného potenciálu pohonného ústrojí a snažil se co nejlépe pracovat s pádly pod volantem, kterými lze rekuperovat a efektivně dobíjet baterii.

Honda Civic e:HEV (2022)

Celková spotřeba za celou dobu testu se po ujetí 1 015 kilometrů ustálila na hodnotě 6,1 litrů na 100 kilometrů, v průběhu testování jsem však vůz rozhodně nijak nešetřil a věřím, že při troše snahy by byla navzdory velké porci dálničních kilometrů svižnou jízdou spotřeba ještě lepší.

V každém případě je jasné, že pokud na dálnici nehodláte jezdit rychlostmi výrazně převyšujícími zákonný limit, není problém jezdit se spotřebou okolo šesti litrů na 100 km či ještě méně. Při městských pojížďkách jsem se pak dokázal dostat i ke spotřebě 4 litrů nad 100 kilometrů, což je podle mě vzhledem k užitným vlastnostem nového Civicu (mnoho místa vzadu i vpředu, velký zavazadelník a velmi solidní dynamika) skutečně úctyhodná hodnota.

Komentář autora ke spotřebě vozu

Nová Honda Civic je skvělou ukázkou toho, že lze i v hybridním světě stále přijít s něčím novým (či minimálně neokoukaným) a nabídnout těm, kteří zatím z jakéhokoliv důvodu neuvažují o čistě elektrickém pohonu, velmi zajímavou alternativu, která na elektřinu většinu času jezdí, přestože ji musí vyrábět spalovací motor.

Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze