ELS Moto Tiger S
test

ELS Moto Tiger S

Ideální parťák do městské džungle i na příměstské dojíždění
11

Nejdiskutovanějším tématem elektromobility v poslední době je jednoznačně expanze čínských automobilek na evropský trh. Přichází s technologicky vyspělejšími a finančně výhodnějšími vozy, čímž vyvíjí tlak na evropské výrobce a Evropa se musí chránit vysokými cly. A to mluvíme pouze o automobilech, představte si, co nám asi umí nabídnout v oblasti elektroskútrů, ve které jsou Číňané bezesporu naprostá celosvětová velmoc. A i proto se podíváme na Tiger S.

V ulicích čínských měst dnes vládnou elektrické skútry. Zatímco před deseti lety bylo běžné slyšet rachot dvoutaktních spalovacích motorů, dnes už je typickým zvukem pouze šumění pneumatik. Čína zažila obrovský boom elektromobility v oblasti dvoukolových vozidel a odhaduje se, že po jejích městech jezdí přes 300 milionů elektrických skútrů a motocyklů. Ve velkoměstech jako Šanghaj, Peking nebo Šen-čen jich denně na silnicích a cyklostezkách operují miliony.

ELS Moto Tiger S

Tabulka specifikací skútru ELS Moto Tiger S

Výkon nominální 7 kW, peak 20 kW
Maximální rychlost 125 km/h
Akcelerace 0–50 km/h < 5 vteřin
Baterie a nabíjení 8,28 kWh, 25 A, 4–5 h
Dojezd 150 km
Hmotnost 164 kg
Kola 13" vpředu i vzadu
Cena 120 000 Kč

Jedním z důvodů, proč se elektrické skútry v Číně tak rychle rozšířily, je systém výměnných baterií. Mnoho modelů je navrženo s unifikovaným bateriovým modulem, který lze jednoduše vyjmout a vyměnit. Po celém městě jsou automatizované výměnné stanice, kde řidič během několika sekund vymění vybitou baterii za nabitou. Tyto stanice jsou většinou veřejně přístupné 24/7, často u obchodních center, kancelářských budov nebo stanic metra. Systém řeší problém s dlouhým dobíjením a navíc umožňuje centralizované a efektivní řízení spotřeby elektřiny. Značky jako Gogoro (aktivní hlavně na Tchaj-wanu, ale s přesahem i do pevninské Číny), nebo čínské Niu Technologies a Yadea v tomto ohledu udávají směr.

Řidič během několika sekund vymění vybitou baterii za nabitou.

Elektrické skútry mají oproti spalovacím zásadní výhodu: nulové lokální emise. Ve městech s dlouhodobými problémy se smogem a znečištěním ovzduší představují elektrické skútry klíčový krok vpřed. Kromě toho jsou výrazně tišší, což pomáhá snižovat celkovou hlučnost v přelidněných oblastech, což znamená významné zlepšení kvality života nejen pro obyvatele, ale i pro městskou faunu, například ptactvo. Spalovací skútry, zejména levné dvoutakty, byly zdrojem velkého množství emisí a hluku. Elektrické modely nejenže neprodukují výfukové plyny, ale i jejich provozní náklady jsou výrazně nižší.

Elektroskútrový průmysl v Číně

Čína je zároveň největším výrobcem elektrických skútrů na světě. Mezi nejvýznamnější hráče patří: Yadea – aktuálně největší výrobce elektrických dvoukolových vozidel na světě, exportuje do desítek zemí s roční produkcí přesahující 18 milionů strojů. Niu Technologies – značka zaměřená na „smart“ skútry s konektivitou a atraktivním designem, velmi populární i v Evropě. Sunra – další významný hráč se silnou exportní strategií. Tyto firmy investují nejen do vývoje baterií a pohonů, ale i do softwaru, vzdálené diagnostiky, GPS sledování a sdílené mobility.

V některých čínských městech už elektrické skútry zcela vytlačily spalovací varianty – ne kvůli zákazům, ale díky kombinaci výhod: rychlé výměnné baterii, nízkým nákladům na provoz, nulovým emisím, daňovým úlevám a dotacím. Například v Šen-čenu tvoří elektrická vozidla (včetně skútrů, aut i autobusů) většinu všech dopravních prostředků ve veřejném i soukromém sektoru – jde tak o jedno z prvních měst na světě s plně elektrifikovanou mobilitou.

A teď už ke skútru

Toliko na úvod a nyní se podíváme na skútr Tiger S. Design je velice moderní, decentně uhlazený a zároveň sportovně agresivní a mně osobně se líbí velice, i přestože úplný nadšenec do skútrů nejsem. ELS moto ho nabízí v pěti barevných kombinacích, přičemž když si vyberete skútr v některém z odstínů modré/šedé, je doplněný plasty s imitací karbonu a vypadá to hodně cool, obzvlášť v okolí agresivních světlometů. Světla jsou převážně LED, jen z nějakého nepochopitelného důvodu mají přední blinkry ještě žárovku. Napadá mě, že to může být tím, že blinkry jsou nejčastěji měněným dílem v případě drobnějších nehod, a proto to představuje nejlevnější řešení v těchto případech.

Skútr je koncipovaný pro dva a stupačky pro spolujezdce jsou chytře zapuštěny do bočních panelů a dotvářejí plynulé linie. Sedlo je dělené pro řidiče a spolujezdce zvlášť, i když mám 193 cm, tak jsem seděl pohodlně, je středně tvrdé, takže ideální na dlouhé trasy. Měl jsem sice pokrčenější kolena, ale nijak dramatickým způsobem. Na některých skútrech, které mají podobně řešená sedla, se mi pak občas pletou kolena do řízení. Já měl skútr navíc vybaven příplatkovým kufrem s opěrkou pro spolujezdce. Kufr je extrémně prostorný, vodotěsný, je vybaven upínacími popruhy a můžete si ho zakoupit za velice rozumných 3 500 korun. Před koleny řidiče se také nachází prostorná přihrádka a konektory USB-A a USB-C. Také tu je otočné multifunkční tlačítko pro uvedení skútru do pohotovosti, pro přístup do úložného prostoru pod sedlem, kam snadno umístíte helmu a další předměty, nebo uzamknutí řídítek. JE také podporováno ovládání za pomoci čipového klíčku, který skútr rozpozná na větší vzdálenost, takže není nutné ho ani vytahovat z batohu nebo kapsy.

Jelikož je Tiger S velice výkonný, musí být konstruován bytelně, proto nemá klasickou podlážku jako menší skútry, ale řidič má mezi nohami tunel, ve kterém je ukrytý rám a zároveň pod víčkem, které připomíná víčko nádrže, je ukrytý diagnostický konektor. Vysoký plexištít je také spojený s vyšším výkonem skútru a efektivně se stará o pohodlí při vyšších rychlostech a nepřízni počasí. Tiger S se svými rozměry 1 965 × 785 × 1 320 mm už blíží oblíbené kategorii maxi skútrů a přitom se hmotnost jen lehce přehoupla přes 160 kilogramů. A když jsme u hmotnosti, zmíním, že Tiger S uveze 136 kilogramů, ale při jedné jízdě jsem skútr nevědomky přetížil o více než 30 kilogramů a nijak se to neprojevilo ani na výkonu ani komfortu.

Na řidítkách jsou jen nejpotřebnější ovládací prvky, které jsou velice pěkně podsvícené modrou barvou. Takové „kravinky“ já mám rád. Dominantním prvkem řídítek je pak 5" celobarevný displej, který má světelné čidlo a zatmavuje/zesvětluje se podle okolního prostředí. Zobrazuje nejdůležitější informace o skútru a má také funkci zrcadlení obrazovky telefonu, takže si na něj snadno promítnete navigaci. Musím ale zmínit, že mnou testovaný model je předváděcí kousek z roku 2024, ale v současné době je již možné objednat faceliftovanou verzi z roku 2025, která má nový typ displeje s propojením přes CarPlay a Android Auto.

Daleko a pohodlně

Teď se přemístíme k podvozku a hlavním komponentům – 13" kola se starají o pohodlné přejíždění nerovností. Hydraulické kotoučové brzdy jsou vybavené systémem ABS. Nejpodstatnější je ovšem u Tigeru S baterie od největšího světového výrobce CATL, který dodává baterie například pro Teslu, BMW, Hyundai, Volkswagen, Ford, Nio a další. Ta se díky kapacitě 8,28 kWh (72V/115 Ah) v kombinaci s rozumným výkonem motoru zasluhuje o reálný dojezd okolo 150 kilometrů. Baterie o takové kapacitě se nedá pochopitelně vytahovat a měnit tak, jak jsem zmiňoval v úvodu, ale zajistí vám možnost dlouhých výletů, případně jako já budete se skútrem moci jezdit každý den v týdnu a nabijete ho až o víkendu. Mimo jiné může sloužit také k uložení přetoků energie ze solárů. Výrobce garantuje 1 000 nabíjecích cyklů pro minimálně 80 000 km a poskytuje záruku 8 let. A jelikož je nabíjecí modul integrován do skútru, odpadá nutnost tahat s sebou těžkou nabíječku, ale stačí vám pouze kabel. Nabíjecí proud je až 25 A, takže nabíjení zabere okolo 4 hodin do plna. Motor v zadním kole dodává společnost QS Motor a nabízí nominální výkon 7 kW, ve špičce však vyprodukuje až 20 kW. S mými 90 kg akceleruje z 0 na 50 km/h za 5 s. Maximální rychlost je v technickém průkazu uváděna jako 110 km/h, ale na displeji jsem zahlédl i hodnoty přesahující 125 km/h.

Jízdní dojmy

Jízda je díky motoru v zadním kole naprosto tichoučká, téměř neslyšně a přitom si všimnete precizního zpracování – nikde nic nerachtá, ani o sebe neskřípou plasty. Motor je zároveň schopný vyvinout dostatečný výkon pro sportovnější styl jízdy. Se skútry se často neřadím dopředu na semaforech, ale Tiger S si to může v klidu dovolit. Akcelerace není nic raketového, ale je plynulá a svižná. Potenciometr plynu je citlivý a chirurgicky přesný, takže i nejdrobnější popojíždění v hustém provozu není nic ucukaného.

Nízko položené těžiště zaručuje rychlou manévrovatelnost, která se ve městě hodí a společně s šířkou pouhých 785 mm vám zaručí, že projedete opravdu všude bez problémů. Skútr je ale trošku delší, a to často to znamená, že si nemůžete dovolit sjíždění z vysokých obrubníků a tak podobně, ale Tiger je na tohle překvapivě dobře připraven a je vidět, že konstruktéři přemýšleli, protože mezi koly je spodní část profilovaná tak, ať se nestane, že se někde pověsíte na bříško.

Tiger má 3 jízdní módy a zpátečku, která se ovládá stisknutím tlačítka na ukazováčku levé ruky a pak už jen otáčíte plynovou rukojetí. Je to jedno z nejlepších řešení, se kterými se setkávám. Ostatní módy se dají měnit jednoduše i v průběhu jízdy, přičemž mód D1 je nejméně výkonný a D3 je nejvýkonnější.

Další sympatická věc, kterou jsem zaznamenal a cíleně se na ni zaměřil, je pokles výkonu s úbytkem baterie. Při zbývajících 20 % baterie se většina skútrů a elektromotorek přepne do nouzového režimu a omezí se výkon, často pak při 10 % ještě o něco sníží, ale Tiger jel do posledního procentíčka pořád stejně, bez registrovaného poklesu výkonu, což mám rád. A jestliže patříte mezi průměrné cestující po městě nebo perifériích a najezdíte mezi 20 až 30 kilometry denně, oceníte, že skútr je opravdu možné nabíjet pouze jednou za týden a nebudete se strachovat o dojezd. V závěru testu jsem před sebou měl 15 kilometrů dlouhý přejezd a zbývalo mi pouhých 9 % baterie, ale na skútr jsem sedal s ledovým klidem, že to zvládnu jako nic. A také, že ano!

Za zapůjčení elektrického skútru Tiger S děkujeme společnosti ELS Moto, kde si ho můžete pořídit za 120 000 Kč. ELS Moto dále nabízí záruční i pozáruční servis s podporou přímo z továrny, pravidelné prohlídky, náhradní díly skladem a možnost předváděcích jízd všech modelů.

Závěr

ELS Moto Tiger S se mi moc líbí po designové stránce, je svižný a kombinace velké baterie a rozumného výkonu dovolí opravdu praktické dojezdy. Stojí 120 000 Kč a když to srovnáme se spalovacími protějšky s objemem motoru 300 ccm, jelikož špičkový výkon, maximální rychlost i rozměry odpovídají této kategorii, tak tam se pořizovací ceny u nepříliš kvalitních skútrů jako SYM Joymax Z+ nebo Kymco X360 pohybují v rozmezí 129 000 až 154 000 Kč. Když sáhnete po známějších značkách jako BMW, počítejte s více než 180 000 Kč. Můžete ho řídit s řidičákem A1 a B, pořizovací cena je nižší, nižší jsou i servisní a provozní náklady. Pokud hledáte skútr s výborným poměrem cena/výkon, který vypadá dobře a zároveň nabídne i něco navíc, Tiger S rozhodně stojí za zvážení. Člověk nemusí být Einstein, aby mu došlo, proč Čína prošla tak významnou proměnou. Společnost ELS Moto vám poskytne 2 roky záruku, včetně záručních i pozáručních servisů, pravidelné prohlídky a v případě, že by se se skútrem někde upadlo, mají náhradní díly skladem. ELS Moto najdete jak v pražských Počernicích, tak před nedávnem otevřeli z brusu nový showroom v Brně.

Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz

Klady
  • velká kapacita baterie
  • příznivá cena
  • technologická vyspělost
  • atraktivní design
Zápory
  • žárovkové blinkry
Diskuze ke článku
Marek M.
Marek M.
Proč to srovnání s 300 ccm skútry? Mě přišlo, že by se to spíš mělo srovnat s kladickým skútrem 125 ccm o výkonu kolem 9-10 kW, ne? A tak ty ceny u Yamahy např. jsou kolem 80-90 tisíc.

A u těch 300 ccm ceny taky začínají na 130-140 za Hondu nebo Piaggio a výkon je už pak kolem 20 kW.

Nevím, tady to mi přijde jako klasická konkurence těm měnším skútrům i vzhledem k tomu, že to lze řídit řidičákem na auto, což ty 300 ccm asi nelze, ne?
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 5. 5. 08:16
Džungli z dopravy dělají hlavně motorky. A jak to vypadá jste ve videu přesně předvedli.
Martin Lacina
Martin Lacina
Pekny skutr. Premyslim jestli bych ho upotrebil.

Jinak k tomu videu. Nechci nic privolavat, ale napadlo me, ze se mozna tim vrtulnikem pri takovem stylu jizdy jednou taky svezete. 🤪

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze