Za značkou ELS Moto stojí česká firma, která si nechává vyrábět elektrické skútry na míru v Číně – a nutno říct, že velmi úspěšně. Čína je v oblasti elektromobility světovým lídrem a kvalitní stroje s moderními technologiemi tam už dávno nejsou výjimkou. Právě díky tomu dokáže ELS Moto nabídnout skútr, který v poměru cena/výkon/design aktuálně nemá v Česku konkurenci. ES1 Pro je žhavým adeptem na nejlepší volbu ve své třídě.
ELS Moto ES1 PRO – Nejlepší eskútr poměr cena/výkon?
Tabulka specifikací elektroskútru ELS Moto ES1 Pro
Výkon | nominální 5 kW, peak 9 kW |
---|---|
Maximální rychlost | 95 km/h |
Akcelerace 0–50 km/h | < 3,7 s |
Baterie a nabíjení | 2× 72 V 30 Ah (4,32 kWh), 1 baterie 15 kg, 4–5 hodin |
Dojezd | 70 až 130 km |
Hmotnost | 114 kg |
Kola | 14" vpředu i vzadu |
Cena | <70 000 Kč |
Design, který připomíná Itálii
Na první pohled ES1 Pro rozhodně nepůsobí jako typický „levný Číňan“. Naopak – má elegantní, moderní a vyvážené tvary, které evokují italské skútry typu Vespa nebo Piaggio. Všechny světelné prvky jsou LED, dokonce i kryt motoru má efektní podsvícení. Nechybí masivní madlo pro spolujezdce, elegantní stupačky, které se dají sklopit, i široké a pohodlné sedlo, pod kterým je velký úložný prostor – vejde se do něj otevřená přilba, nákup nebo batoh.
Přední štít je menší, ale designově sladěný se zbytkem skútru, rozměry jsou příjemné pro jízdu v hustém provozu: šířka jen 750 mm znamená snadné proplétání mezi auty. Hmotnost včetně baterií je 114 kg, což je velmi dobré číslo, když uvážíme, že skútr má nosnost 288 kg – tedy naprosto bez problémů sveze dva dospělé i s nákladem.
Výbava, kterou v této ceně nečekáte
Na palubě najdeme barevný displej, který zobrazuje rychlost, kapacitu baterií, mód jízdy a další základní informace. Testovaný kus měl ještě starší verzi displeje, ale novější modely už mají vylepšenou grafiku a vyšší jas. Skútr se odemyká přes NFC. Ovládací prvky na řídítkách jsou přehledné a kvalitně zpracované. Před jezdcem najdeme malou otevřenou přihrádku, věšáček na tašku nebo batoh a také USB port pro dobíjení telefonu. Když zmiňuji telefon, tak ke skútru je dostupná také mobilní aplikace, ale zatím není stoprocentně přizpůsobena pro evropský trh.






Technika a výbava
Tento model má 14" kola, což je na poměry městských skútrů nadstandard a přináší to vyšší stabilitu i pohodlí. Přední brzda má dvoupístový třmen a kotouč o průměru 280 mm, vzadu je jednopístový třmen, který brzdí vnitřní stranu kotouče – zajímavé, ale funkční řešení. ABS chybí, což může být v dešti nevýhodou, ale skútr má kombinované CBS brzdy. Osobně jsem ocenil také ostřejší nástup bez zbytečných zásahů elektroniky.
Výkon překvapí
ELS Moto ES1 Pro má v zadním kole bezúdržbový HUB motor s nominálním výkonem 5 kW a špičkovým výkonem až 9 kW. To z něj dělá jeden z nejsilnějších skútrů v této cenové třídě. Zrychlení z 0 na 50 km/h zvládne pod 4 s, což je velmi svižné. Maximální rychlost se pohybuje kolem 95 km/h a na tachometru se lze dostat až na kulatou stovku.
Pod sedlem najdeme dva akumulátory, každý s kapacitou 72 V / 24 Ah – tedy dohromady 3,46 kWh. Novější verze modelu už ale přichází s většími 30Ah bateriemi, což zvyšuje celkovou kapacitu na 4,32 kWh – a to znamená až o 30 % vyšší dojezd. Jedna baterie váží cca 15 kg, má praktický indikátor kapacity a vnitřní BMS. Nabíjení trvá 4–5 hodin. Reálný dojezd se pohybuje mezi 70 a 90 km, podle jízdního stylu a zátěže. Výrobce uvádí až 130 km, což je dosažitelné spíše při šetrné jízdě v režimu Eco.
Srovnání se Segway E300 SE
Segment elektrických skútrů kolem 5–10 kW má několik zajímavých hráčů, ale největším konkurentem ES1 Pro je Segway E300 SE. Ten má vyšší výkon (peak 10 kW) a vyšší maximální rychlost (reálně až 113 km/h). Také má pokročilejší infotainment, eSIM, GPS a skvělou mobilní aplikaci. Na druhou stranu nabízí 12" kola, což omezuje komfort a je o 13 kg těžší (127 kg) a dvojnásobně dražší – stojí téměř 140 000 Kč, zatímco ES1 Pro pořídíte pod 70 000 Kč. To mluví za vše.
Jízdní dojmy a reálné použití
ES1 Pro má až nezvykle citlivý alarm – jakmile skútr zaznamená pohyb, ozve se hlasité houkání a zadní kolo se zablokuje. K uvedení do pohotovosti je potřeba zmáčknout levou brzdu a pak tlačítko „P“ – bez toho se skútr ani nehne a potřeboval jsem asistenci na telefonu, protože s takovým bezpečnostním prvkem jsem se ještě nesetkal. Jakmile však odemknete a rozjedete se, odmění vás mimořádně tichou jízdou. Díky zadnímu nábojovému motoru se stroj pohybuje téměř neslyšně a citlivý potenciometr v plynové rukojeti zajišťuje naprosto plynulé zrychlení. Skútr má pouhých 114 kg a nízké těžiště, což v kombinaci se šířkou jen 750 mm znamená naprosto snadné manévrování v městském provozu. Kličkování mezi auty a proplétání úzkými uličkami je s tímto strojem hračka.
Pokud navíc zmáčknete tlačítko Turbo, skútr se rozjede i přes 95 km/h.
K dispozici jsou tři jízdní režimy – Eco (do 45 km/h), Normal (60 km/h) a Sport (až 90 km/h). Pokud navíc zmáčknete tlačítko Turbo, rozjede se i přes 95 km/h, což je na městský skútr opravdu nadstandardní výkon. Příjemným bonusem je také jednoduchý tempomat – rozjedete se na požadovanou rychlost, zmáčknete tlačítko a jedete. Žádná věda. Vzhledem k městské orientaci je skútr funkčně minimalistický, což ale nijak neubírá na praktičnosti. Reálný dojezd se pohybuje mezi 70 až 90 km, což bohatě stačí na běžné denní pojížďky. Za zmínku stojí i opravdu ostré brzdy – skútr nemá ABS, takže zvlášť opatrní buďte na mokru. Přední vidlice si nejlépe rozumí s hladkým asfaltem, na rozbité silnici se přední kolo dost odskakuje – tady by ještě byl prostor pro vylepšení.



















S dvěma osobami skútr nijak dramaticky neztrácí výkon – pořád zvládá svižně akcelerovat – a díky vysoké nosnosti si s tím hravě poradí. Je ideální na každodenní dojíždění, rozvoz i pohodové výlety po okolí.
Budoucnost značky a servisní zázemí
ELS Moto chystá také výkonnější verzi, která bude mít výkon 10 kW, maximální rychlost až 130 km/h, nový displej s podporou Apple CarPlay a Android Auto, eSIM, GPS, pokročilou aplikaci a rozšířenou výbavu. A to vše za cenu kolem 90 000 Kč – což opět slibuje velmi dobrý poměr cena/výkon. K tomu přidejme záruční i pozáruční servis, náhradní díly skladem v ČR plus pobočky v Praze a Brně, a máme tu značku, která to s elektrickými skútry myslí vážně.
Závěr
ELS Moto ES1 Pro je ideálním vstupem do světa elektrických skútrů – kombinuje pohledný design, praktické prvky, dostatek výkonu, slušný dojezd a velmi dostupnou cenu. Hodí se nejen pro dojíždění po městě, ale i na delší výlety mimo něj. ELS Moto ho nabízí ve 3 barevných kombinacích a spadá do kategorie A1/B. Pokud hledáte skútr, který nezruinuje vaši peněženku, ale přitom nabídne moderní výbavu a výkon, který vás nenechá ve štychu, pak právě tento model stojí za pozornost.
Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz