BMW CE 02
test

BMW CE 02

Cáklejší už být nemůže
1

Přivonět si ke květině, poslechnout si hudební skladbu, poznávat nové chutě nebo se dívat na sochu – umění a smysly obecně jsou subjektivní záležitost. A věřím, že bláznivý a jedinečný kus umění v podobě BMW CE 02 vezme vaše smysly útokem a bezpochyby rozdělí společnost na dva tábory.

Historie elektrických skútrů od BMW sahá do roku 2011, kdy společnost představila koncept E-Scooter, ze kterého později vznikl model C Evolution, který se do produkční výroby dostal až v roce 2014. Ten se s drobnějšími úpravami prodával až do roku 2021, kdy BMW představilo nástupce CE 04. Designově a technologicky nadčasový stroj, který si získal značnou pozornost a byl zasazen do neustále se zvětšující kategorie maxi skútrů. Společně s ním, si BMW podalo přihlášku ochranné známky na plánovaný mini motocykl, jehož koncept spatřil světlo světa v roce 2021 a měl se stát konkurencí pro městské mini motorky jako Honda Monkey nebo Grom.

Technické parametry BMW CE 02

Maximální rychlost 45 / 95 km/h
Zrychlení 0–50 km/h 3 s
Maximální dojezd 45 / 95 km
Maximální výkon 11 kW
Hmotnost 132 kg
Doba nabíjení 2:40 h
Kapacita baterie 1× / 2× 1,96 kWh, 48 V
Cena ≥ 209 000 Kč
Za zapůjčení elektrické motorky BMW CE 02 děkujeme společnosti Cartec group, kde si ji můžete pořídit za 229 000 Kč. CarTec group BMW Motorrad dále nabízí autorizovaný servis, náhradní a příplatkové díly a mnoho dalších služeb a motocyklů.

Unikátní design a osobitý styl

Alexander Buckan, vedoucí designu, o BMW CE 02 řekl, že je ztělesněním mladistvé svobody a bezstarostného ducha – téměř jako skateboard na dvou kolečkách. Pro jeho nezařaditelnost pro něj vytvořili novou kategorii, kterou BMW nazvalo e-Parkourer, což má evokovat parkuristu běžícího městem. Všechno to zní, jako by to vypustil z úst nějaký poďobaný puberťák a v charakteru CE 02 se celá tato filozofie odráží na každém kousku. BMW chce designem nové generace nastavit nový lifestylový směr. Oceňuji, že se BMW pustilo do něčeho tak odvážného a opustilo staré zaryté konvenční zvyky o designu motorek. CE 02 je na první pohled odlišné, nevíte, jestli jde o skútr, moped, cafe racer, city cruiser, nebo motard. Ve skutečnosti ale jde o hybrid všeho zmíněného.

Najdeme zde několik netypických, až zbytečných kusů karoserie, které tu jsou jen kvůli vzhledu, a to se mi líbí. V BMW si řekli: nepůjdeme striktně po funkčnosti, hlavně ať je to své a líbí se to. Proto v místě, kde se na zadní kyvce u řemenu nachází plastový kryt, není žádné sofistikované čidlo, jak byste si mohli myslet, ale prostě to vypadá cool. Přiznat obyčejná trubková řídítka? Proč? Dáme na ně stylové oplastování. A až to někde položí, tak nám nezaplatí jenom řídítka, ale i plasty! Geniální! Další nevídanou věcí jsou stupačky, jež se nedají sklopit, jenže ono vám to dává na výběr, jaký jízdní styl zrovna zvolíte, v jaké náladě zrovna nasednete. Jestli to bude jako drsný majitel chopperu, nebo jako sportovní jezdec motardu? Když vás na silnici při poklidné jízdě někdo agresivně předjede, můžete přepnout na sportovní režim a v zatáčkách se pořádně opřít do stupaček.

Další zbytečně krásnou a do očí bijící věcí je naprosto masivní přední vidlice nenápadné zlaté barvy. Zatímco na městských skútrech podobné váhové kategorie okolo 130 kg, zde konkrétně 132 kg, najdete pouze tenoučké nožičky vidlic, tady máte průměr dobrých šest (možná více) centimetrů jako na Rallye Dakar. Vyplněná litá hliníková 14" kola dodávají obrazu jedinečnosti už jen korunu. A až se budeme bavit o jízdě, ani ta tu nemůže být obyčejná, proto má CE 02 jízdní režimy pojmenované jako Suft, Flow a Flash.

Sedlo je nezvykle nízko, pouhých 750 mm, takže i nižší jezdci, případně dívky v delších sukních, to ocení. Lavice je praktické řešení, protože i vyšší lidé se mohou pohodlně posadit, ovšem pod podmínkou, že už nevezou spolujezdce, protože třeba v mém případě by za mnou měl spolujezdec pouhých 5 centimetrů sedací plochy. Vysvětlení se nabízí takové, že motocykl se vyrábí v Indii, kde na motocyklech cestují klidně celé rodiny, takže mají větší praxi v tom, jak se na motorku poskládat. Lavice je poměrně tvrdá, takže při delší jízdě lehce znepohodlní. Zadní nastavitelný tlumič se zdvihem 56 mm tomu také příliš nepřispívá, nicméně robustní upside-down vidlice na předku má zdvih 117 mm, takže ta všechno vyžehlí bravurně. Motorka uveze až 180 kg, takže ji můžete ověsit kamarády jako vánoční stromeček.

Dlouhý rozvor 1 353 mm dodává motorce na vzhledu a osobitých jízdních vlastnostech. Když jsem u čísel, doplním, že šířka je 876 mm, takže můžete pěkně kličkovat mezi auty. Když se na e-parkourer koukáte zepředu, při zapnutí si můžete všimnout drobné podoby s vozy BMW a jejich ikonickými Angel Eyes, protože podkova denního svícení má podobný tvar. Nenajdete zde jiné než LED světlomety. TFT displej infotainmentu s 3,5" mi až nápadně připomíná ten z BMW i3, nenabízí nijak zvlášť rozšířené nastavení, ale ukazuje vše, co potřebujete. O rozsáhlejší jízdní data se postará aplikace Connected od BMW Motorrad a váš chytrý telefon uchycený do zabudovaného držáku na představci. Pod tímto držákem se nachází i USB-C.

CE 02 v číslech

Na předním kole je brzdový kotouč s průměrem 239 mm, který svírá 2pístkový plovoucí třmen, a máme tu ještě ABS BMW Motorrad, zatímco na zadním kole je kotouč s průměrem 220 mm, jen 1pístkový plovoucí třmen a prokluz zadního kola hlídá při rozjezdech elektromotor, ale při brzdění můžete brzdu „zahamstnout“ naplno a načmárat na zem nějakého hada. Každopádně jejich účinnost je až předimenzovaná, možná je to i balónovými koly, ale CE 02 brzdí ďábelsky.

Je možné na ní jezdit s řidičákem skupiny AM, tedy od 15 let.

BMW nabízí dvě varianty. Tu první, černo-šedou, dostanete s jednou baterií a výkonem omezeným na 4 kW, také tu máte pouze dva jízdní režimy – Surf a Flow. Tato varianta je ale omezena na 45 km/h, takže je možné na ní jezdit s řidičákem skupiny AM, tedy od 15 let. A pak je tu varianta Highline, ke které máte dvě baterie, 11 kW výkonu a třetí jízdní režim Flash, k tomu navíc vyhřívané rukojeti, zmiňovaný integrovaný držák telefonu, hravější zabarvení doplněné o tyrkysové pruhy a velice podstatnou věc, kterou je rychlonabíječka.

Vyjímatelné baterie mají kapacitu 1,96 kWh a napětí 48 V. Nabíjet se dají základními 900 W, případně 1 500 W s rychlonabíječkou. BMW poté uvádí, že sériová verze s jednou baterií nabíjí dvě hodiny a čtyřicet minut z 0 na 100 % a rychlonabíječka nabije dvojici baterií z 20 na 80 % za hodinu a čtyřicet minut. Oběma nabíječkám vystačí domácí zásuvka na 230 V. Dojezdy se potom pohybují s jednou baterií okolo 45 kilometrů a se dvěma okolo 95 kilometrů.

Elektromotor má jmenovitý výkon 6 kW, s jednou baterií je redukován na 4 kW a 45 Nm, se dvěma bateriemi má pak maximálně 11 kW a 55 Nm. Točivý moment je na zadní kolo přenášen řemenem. Maximální rychlost je potom 45 km/h za hodinu a 95 km/h. Z 0 na 50 km/h rozpohybuje CE 02 za 3 vteřiny a umí rekuperovat pouze v jedné úrovni.

A co jízda?

K motorce dostanete keyless přístupový čip, na kterém jsou dvě tlačítka, jež jsou úplně k ničemu. Čip sice po stisknutí bliká, ale vůbec nic se neděje, to mi bylo řečeno i u dealera BMW, takže to je to trošku takový chyták. Motorku zapnete přes tlačítko na řídítkách. Všechna tlačítka jsou pěkně na dosah, jen pro přepínání režimů se musíte maličko natahovat, ale je to jen otázka zvyku. Displej je krásně čitelný i za slunného počasí a ukazuje minimum informací, což je vlastně fajn a neodvádí to pozornost od jízdy. Základní režim Flow je nejslabší a je nastaven tak, ať se v hustém městském provozu pohybujete se stejnou línou flow jako okolí, máte tu i rekuperaci. Režim Surf mluví sám za sebe, máte zde vyšší výkon a není tu rekuperace, takže jen surfujete provozem. Nejvyšší Flash také mluví sám za sebe. Když vezmete při tomto režimu za plyn, všude lítají blesky a všech 11 kW vás žene kupředu. Akcelerace je v tomto režimu moc příjemná. Není to nic agresivního, zároveň tu máte plynulý nástup točivého momentu, který je ale dost silný. Do 80 km/h je akcelerace téměř bez rozdílu, pak se výkon trošku vytratí. Rekuperaci má motorka jen v jedné úrovni a není napojená na brzdy, prostě jen dobrzďování motorem. Když mluvím o režimech, tak ještě zmíním zpátečku.

Není to nic agresivního a zároveň tu máte plynulý nástup točivého momentu, který je ale dost silný.

Senzor prokluzu v zadním kole je velice citlivý, takže jízda je bezpečná. Kdybyste chtěli ale machrovat a zapálit zadní pneumatiku, tak se to senzoru nelíbí ani na trávě, jestli se dá případně někde vypnout, to jsem nenašel. I přes delší rozvor a nízké posazení sedla má motorka dobrou světlou výšku a sjíždění obrubníků je ve většině případů pohodové. S tím souvisí i perfektní jízdní vlastnosti. Když si zvyknete, že jsou řídítka posazená výše, po chvíli si začnete na motorce dost dovolovat a klopit až na hranu, protože pneumatiky nemají problém podržet. A střídání umístění nohou na stupačkách vás bude bavit. Propojení s mobilní aplikací mi dalo trošku zabrat, ale jen protože jsem na displeji neviděl rozšířené možnosti, které tam i přesto byly, stačilo jen stisknout šipky, což jsem ale neudělal a vzdal to, asi třikrát. Možná bych to mohl přisuzovat tomu, že displej ukazuje opravdu jen jeden řádek textu a nic víc. Nicméně do aplikace jsem se za pomoci zaměstnanců BMW dostal. V aplikaci máte základní informace o motorce, předpověď počasí pro vaši lokalitu, historii vašich jízd s různými detaily, chybové hlášky a jejich případný význam a především navigaci. Aplikace nabízí i další funkce, ale popravdě, když už jsem používal na motorce telefon v držáku, tak jen kvůli nabíjení nebo Google Mapám.

Zhodnocení

BMW nabízí široké spektrum příplatkové výbavy, ze které bych zmínil plexi štít v tyrkysové barvě, komfortní sedlo a boční brašny, které se hodí, jestliže využíváte rychlonabíječku, protože ta je krapet větší, ale klidně se vám vejde do batohu. CE 02 je naprosto jedinečný a bláznivý stroj, na kterém se i skvěle jezdí. Cena 229 000 tisíc korun s DPH za verzi Highline a 209 000 Kč za základní verzi je odpovídající a staví ji na trhu vedle Vmoto Stashe. Někdo v komentářích zmiňoval, že by ji srovnal také se Zerem FXE, ale s tím příliš nesouhlasím. FXE je motard, jak má být, výkon je trojnásobný a cena je o 150 tisíc korun jinde. Já si naopak myslím, že BMW přišlo s něčím, co mezi elektrickými motorkami konkurenci zatím nemá a naprosto se odlišuje i od spalovacích motocyklů této kategorie. CE 02 určitě není nejuniverzálnější motocykl s nepříliš křiklavým designem, aby se líbil každému, ale proráží si vlastní cestu. Určitě není pro každého, ale o každém, kdo si BMW CE 02 pořídí a zahlédneme ho, si můžeme být jistí, že má styl, je to pohodář a bude s ním pravděpodobně pořádná legrace!

Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz

Klady
  • jedinečný design
  • osobitý styl
  • pohodlná pozice řidiče
  • účinnost brzd
Zápory
  • absence zavazadlového prostoru
  • chybí alarm a zámek řízení
  • schází tempomat