Carsharing CAR4WAY s Volkswagenem e-Golf
test

Carsharing CAR4WAY s Volkswagenem e-Golf

V Praze snadno elektricky
3
  • V centru Prahy je k dispozici 15 čistě elektrických Volkswagenů e-Golf a jeden e-up!
  • Půjčovné činí 218 Kč za hodinu se základním tarifem, zahrnuto je již i ujetí 100 km
  • Výhodou je možnost bezplatného parkování na modrých a fialových zónách, při nabíjení se neplatí
  • Carsharing jsme vyzkoušeli v praxi a zde jsou naše dojmy

Carsharing, tedy sdílení vozidel, je trend, který se v západní Evropě rychle rozvíjí. Tisíce uživatelů denně ho v Německu, Francii, Španělsku, Velké Británii a dalších zemích používají každý den, protože to je ve velkých aglomeracích pohodlnější a flexibilnější než užívat vlastní vozidlo. A často i levnější. V Česku si ale carsharing svoje zákazníky stále teprve hledá. První společnosti se ale na trhu už etablovaly.

Volkswagen e-Golf (2017)
Po Praze nově jezdí v rámci CAR4WAY 15 Volkswagenů e-Golf

Jednou z nejvýraznějších je CAR4WAY, za kterou stojí skupina Louda Auto. Před rokem vstoupila do Prahy a v současné době brázdí ulice hlavního města už více než 240 zelenobílých vozidel značek Škoda nebo Volkswagen. Nedávno jsme se ale dočkali ve spolupráci s Porsche Česká republika, hlavním městem Prahou a PRE zařazení 15 zbrusu nových, čistě elektrických Volkswagenů e-Golf. Do Prahy tak vstoupil plnohodnotný elektrický carsharing a my jsme se rozhodli ho vyzkoušet.

Chci jezdit. Ale jak na to?

Abyste mohli začít carsharing CAR4WAY využívat, stačí se zaregistrovat on-line, nahrát sken dokladu totožnosti a řidičského průkazu a zaplatit platební kartou on-line vratnou kauci. Ta činí 2 tisíce korun, v případě držitelů karet ISIC, ITIC nebo zákazníků PRE je to jen tisícovka. Částka je tak nízká a nebude představovat překážku. Registrace je možná i osobně v autosalonech Louda Auto v Praze nebo Pardubicích. Pak už si jen musíte vyzvednout čipovou kartu, nebo si počkat na její doručení. Ta je skutečně důležitá, protože pomocí ní si vozidla odemknete a zamknete.

Prostředí webové rezervace auta na CAR4WAY

Pokud plánujete využívat carsharing několikrát měsíčně, může se hodit i aktivace tarifu Optimum. Na rozdíl od základního tarifu Start, který máte automaticky aktivován na začátku, u něj platíte měsíční paušální poplatek 299 Kč. Ceny sdílení jsou pak ale o poznání nižší. Místo 218 Kč za hodinu tak za e-Golfa zaplatíte 188 Kč. Tarif Optimum se vyplatí také v případě, že si auto půjčíte jen jednou v měsíci, ale na delší dobu, například víkend. Zatímco s tarifem Start vás víkendová zápůjčka (pátek 18:00 až pondělí 07:00 a ujetí 200 km) vyjde na 2 980 Kč, s tarifem Optimum je to jen 2 580 Kč. Tarif Optimum obdrží zákazník na první měsíc zdarma. Na CAR4WAY musím ocenit jednoduché a přehledné stránky s dostatkem informací a transparentním ceníkem.

Nevracejte auta vybitá!

Kartu máme a chceme jezdit. Jak na to? Pomocí loginu, který jsem obdržel, se přihlašuji do klientské sekce a dívám se na mapu, kde se jednotlivé e-Golfy nacházejí. CAR4WAY nabízí také jednoduchou aplikaci pro Android a iOS, která umí podobné věci jako webová verze. Na mapě na webu si jednotlivé typy aut mohu vyfiltrovat a snadno si tak zobrazím nejbližší e-Golfy. To samé je možné i v mobilní aplikaci.

Z jedenácti aut mělo rovných deset stav nabití pod 20 procenty, rovná polovina dokonce pod 10 procenty.

Momentálně vidím volných 11, takže čtyři někde jezdí. Po rozkliknutí vozu je vidět, na kdy je nejblíže rezervovaný, a také on-line stav nabití. To je u elektromobilů obzvláště důležité, protože nabíjení nějakou dobu trvá a poslední věc, kterou byste chtěli, je půjčit si auto, se kterým potřebujete rychle někam dojet, a to bylo přitom vybité. Zde ale nastává první kámen úrazu a zkušenost s pražským elektrickým carsharingem. Z jedenácti aut mělo rovných deset stav nabití pod 20 procenty, rovná polovina dokonce pod 10 procenty. To znamená, že po jejich půjčení je nutné si vyhradit alespoň půl hodinku pro návštěvu rychlonabíjecí stanice, kterých zatím po Praze není mnoho. Po dobu, kdy nabíjíte, sice neplatíte, ale znamená to zdržení. Je vidět, že lidé si na elektrická auta teprve zvykají a na následující uživatele neberou příliš ohled.

S neplacením za dobu dobíjení je to vůbec zajímavé. Opravdu neplatíte nikdy, když auto nabíjíte. Pokud si tedy půjčíte auto a dojedete k někomu na návštěvu či na schůzku, kde auto několik hodin dobíjíte, a pak jedete zpět, platíte prakticky jen za dobu jízdy a několik hodin stání máte zdarma.

CAR4WAY přitom umožňuje vrátit auto u nabíječek, u kterých je dlouhodobé stání povoleno, a nechat tak pro dalšího uživatele auto se 100% nabitím. Je ale pravda, že takových stanovišť je v Praze jen pár a řada nabíjecích stanic na mapě CAR4WAY úplně chybí, a to i těch, které jsou provozované PRE.

Takto vypadá prostředí mobilní aplikace CAR4WAY

Vybírám tedy jediný e-Golf, který je jakžtakž nabitý. Lze u něj provést rezervaci pro jakýkoliv budoucí čas, nebo zvolit „Chci jet hned“. Když zadáte počet kilometrů, můžete si spočítat i přibližnou cenu, případně si zvolit i výhodnější tarif. Pokud si půjčujete auto na víkend, je víkendový tarif výrazně výhodnější než hodinová tarifikace.

Vyzkoušeli jsme několik aut a vše pokaždé fungovalo na jedničku.

V momentě dokončení rezervace a zaškrtnutí volby „Chci jet hned“ se auto zpřístupní, v případě rezervace na jindy se vám zpřístupní v danou dobu. Dopředu vám přijde SMSka s přesnou GPS lokací auta, na kterou stačí kliknout a hned se vám otevře mapová aplikace v mobilu a k autu se můžete nechat dovést. To je velmi šikovné a praktické. K autu pak stačí přijít a na speciální místo za čelním sklem, kde je umístěna čtečka, na pár vteřin přiložit vaši čipovou CAR4WAY kartu a auto se odemkne. Klíčky jsou pak připnuty ve středovém tunelu. Stačí je vyjmout a pak s nimi auto normálně startujete, odemykáte a zamykáte jako svoje vlastní. Když chcete zápůjčku ukončit, klíčky připojíte zase ke konektoru do středového panelu, auto zavřete a zamknete čipovou kartou. Jednoduché, rychlé a spolehlivé. Vyzkoušeli jsme několik aut a vždy vše fungovalo na jedničku. CAR4WAY dokonce plánuje odemykání přímo skrze aplikaci bez potřeby přikládat kartu. Funkce je ale zatím ve vývoji.

Cena až na prvním místě

Půjčovné elektrického Golfa je vyšší než v případě srovnatelné spalovací Octavie. I když jak se to vezme. V základní ceně 218 Kč za hodinu je totiž zahrnuto i ujetí 100 kilometrů. U Octavie je sice základní hodinové půjčovné 89 Kč, za každý kilometr pak ale zaplatíte bez deseti haléřů šest korun. Pokud si tedy půjčíte auto a máte v plánu si něco zařídit za Prahou nebo v jejích odlehlých částech a za hodinku či dvě se vrátíte zpět do centra Prahy, kde auto vrátíte, může být e-Golf výhodnější. Většinou ale v pražských podmínkách tolik kilometrů nenajezdíte a půjčení spalovacího auta je ve velké většině případů výhodnější. A to je škoda.

Díky snímači čipové karty si odemknete vozidlo, klíčky najdete připojené v přihrádce v autě

Raději bychom tak viděli stejný způsob účtování, jako u srovnatelných spalovacích aut. Je jasné, že ceny jsou nasazeny výše kvůli výrazně vyšším pořizovacím nákladům e-Golfů oproti standardním autům (základní výbava se pohybuje kolem milionu korun), ale při tomto způsobu účtování dá jen malá část lidí přednost elektřině. A přednosti jako výrazně pohodlnější, tišší a svižnější provoz většinu lidí nepřesvědčí, když bude cena o poznání vyšší. Na druhou stranu ceny dlouhodobějšího půjčovného, například na víkend a týden, jsou prakticky srovnatelné. Zde tak zápůjčka e-Golfu dává vzhledem k pohodlnosti elektromotoru smysl.

Elektrický Golf je fajn

Elektrický Golf v redakci dobře známe, nedávno jste si mohli přečíst i náš test varianty s až 300kilometrovým dojezdem. A přesně tuto verzi najdete i u CAR4WAY. Pro běžný provoz tedy není dojezd nijak limitující. Auto je velmi pohodlné, svižné, ultratiché a praktické. Vše se ostatně dozvíte v našem testu. Oproti testované verzi je samozřejmě carsharingový e-Golf v základní výbavě, oželet tak budete muset digitální přístrojový štít před řidičem, parkovací kameru nebo vyhřívané sedačky. Potěší ale špičkový infotainment systém s on-line funkcemi. Internet si každopádně budete muset nasdílet z telefonu (nebo vložit vlastní SIMku), zadarmo vám ho CAR4WAY nedá.

Volkswagen e-Golf
Takto vypadá interiér e-Golfu od CAR4WAY. Výbava je základní, potěší ale špičkový infotainment

Je to elektromobil, takže si můžete užívat parkování v modrých a fialových zónách v Praze zdarma. Nabíjení je možné u rychlonabíjecích stanic standardu CCS za několik desítek minut (více informací o nabíjení elektromobilů najdete v našem seriálu), u standardních nabíječek za několik hodin nebo z jakékoliv 240V zásuvky klidně i 15 hodin. Kabely standardu Mennekes i pro klasickou 240V zásuvku jsou ve výbavě každého e-Golfu a najdete je pod podlahou kufru. Jsme zvědaví, jak dlouho tam při české nenechavé nátuře vydrží.

Volkswagen e-Golf (2017)

Rozměry4 254 × 1 799 × 1 453 mm, 1 615 kg
Výkon136 koní
Baterie35,8 kWh, Combo, Mennekes
Dojezd300 km

Vrácení ve vybraných zónách

Zápůjčka musí skončit v momentě, který jste si nastavili v rezervaci. Musíte si také pohlídat, abyste auto nechali na vytyčeném území. To se jmenuje e-centrum a na mapě je vyznačeno. Zahrnuje centrum Prahy a vybrané lokality v širším centru, jako například Holešovice, Žižkov nebo Smíchov. Cílem je koncentrovat elektromobily do oblastí, kde si je lze snadno půjčit. Asi by nebylo úplně pohodlné mít auta rozstrkaná po celé Praze a muset si pro ně jezdit kamsi do Modřan, Michle nebo na Zličín. Přeci jen bychom se ale o rozšíření e-centra přimlouvali. Chybí například Dejvice, Jarov, Vršovice nebo Libeň.

Perfektní by bylo vytvoření jakýchsi CAR4WAY bodů různě po Praze, tedy jakýchsi stanovišť, u kterých by se auta prioritně vracela a vyzvedávala (například výměnou za bonus, pokud by uživatel vrátil auto na dané stanoviště). Takový koncept známe například z DriveNow z Německa.

Ideální by bylo lidi motivovat k vracení vozů k nabíječkám.

Po zamknutí auta kartou vám jsou strženy finance z platební karty nebo vám je zasláno nejpozději do týdne vyúčtování s fakturou, kterou je potřeba uhradit. Vše probíhá automaticky a spolehlivě.

Závěr: povedený carsharing

Carsharing od CAR4WAY hodnotíme velmi pozitivně. Vše funguje spolehlivě a celý koncept je propracovaný, přitom jednoduchý. e-Golf je velmi dobře zvoleným vozem, lepší běžný elektromobil nyní na trhu není. 15 aut je také zatím více než dostatečný počet. V praxi budete zatím narážet na nedostatečný počet rychlonabíjecích stanic nebo nabíjecích stanic obecně. A těch stanic, u kterých můžete auto zaparkovat, vrátit a nechat nabíjet je jako šafránu. To má za výsledek, že lidé vracejí auta často značně vybitá, což se nám v praxi i potvrdilo. Ideální by tak bylo lidi finančně motivovat k vracení k nabíječkám, kterých ale musí být více. To je pak hozená rukavice pro PRE a ČEZ, potažmo město a další provozovatele.

Ceny jsou nastaveny relativně příznivě, i když bychom raději viděli srovnatelný model a ceny půjčovného jako u spalovací Octavie, která je ve většině případů u krátkodobých zápůjček levnější. Hodilo by se také rozšíření zóny, kam je možné auta vracet, případně zřízení speciálních stanovišť (zároveň s nabíječkami).

Celkově jde o skvělý elektrický start a už teď se těšíme na nová vylepšení.

Diskuze ke článku
Martin iOn
Po této věte jsem tak trošku naštval a přestal číst:

"To znamená, že po jejich půjčení je nutné si vyhradit alespoň půl hodinku pro návštěvu rychlonabíjecí stanice, kterých zatím po Praze není mnoho."

Narážím zejména na ten konec, kdy si pražáci nevidí ani na špičku nosu.
Když to srovnám se svou rodnou Ostravou, kde jsou pouze 2 (slovy DVĚ) rychlonabíjecí stanice, tak psát, že jich není mnoho po Praze je minimálně na facku.

Po rozkliknutí evmapy se mi zobrazilo u Prahy necelých 60! nabíjecích stanic. Jen ČEZ tam má svých 11 rychlonabíječek + lidl + eon + nissan + min. 2x PRE, tzn. 16 rychlonabíječek a to jsem nepočítal všechny.

Praha má sice 4x víc obyvatel jak Ostrava, ale má min. 8x víc rychlonabíjecích stanic a to nepočítám ty pomalé.

Autoři by se skutečně někdy měli zamyslet nad tím co píšou.
Sice ano, je pravda, že nabíječek není nikdy dost, ale psát o Praze jako o místě, kde "není mnoho rychlonabíječek" a přitom jsou na tom nejlépe v republice, mi přijde trošku sprosté.

Každopádně k samotnému problému carsharingu elektrických vozidel - řeší je jednoduché, na na každém stanovišti udělat zásuvku (náklady zanedbatelné) a po vrácení na stanoviště dotyčný zapíchne auto do zásuvku a než si ho někdo jiný půjčí, tak se auto může nabít i z obyčejné zásuvky do plna (alespoň v aktuální situaci, kdy auta nejsou tak vytížená a dost času stojí na místě).
Petr
Doplnil bych, že ta auta zase tak špatně vybavena nejsou - např. ty vyhřívané sedačky (v článku psáno, že v autech nejsou) jsou ve všech e-Golfech v carsharingu zapojených :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze