Can-Am Origin
test

Can-Am Origin

Revoluční konstrukce a ovládání
3

Can‑Am Origin přináší skutečný breakthrough v segmentu elektrických adventure motocyklů: elegantní a robustní šasi, jedinečné ovládání, kapalinou chlazené komponenty a revoluční baterii integrovaná do rámu – to vše v prémiovém balení.

Can‑Am je značka patřící pod koncern BRP (Bombardier Recreational Products), který sídlí v kanadském Quebecu a zaměstnává více než 20 000 lidí po celém světě. BRP má bohatou historii ve výrobě volnočasových vozidel, jako jsou sněžné skútry Ski‑Doo, čtyřkolky Outlander a silniční tříkolky Spyder. Can‑Am byl původně známý jako motokrosová značka, která v 70. letech dominovala americkým šampionátům. Vstupem do segmentu elektrických motocyklů firma reaguje na rostoucí poptávku po udržitelných, ale výkonných strojích pro dobrodružné ježdění.

Tohle je revoluce! Jaký je Can-Am Origin?

Tabulka specifikací elektrické motorky Can-Am Origin

Výkon nominální 20 kW, peak 35 kW
Maximální rychlost 129 km/h
Akcelerace 0–100 km/h < 4,3 s
Baterie a nabíjení 8,9 kWh, 1,5 h
Dojezd 80–115 km
Hmotnost 187 kg
Kola 21" vpředu, 18" vzadu
Cena <420 000 Kč

Historie a důvod vzniku modelu Origin

Model Origin představuje návrat značky Can‑Am na dvoukolovou scénu po více než 30 letech. Jeho název i design navazují na bohaté dědictví značky, ale technicky jde o zcela novou platformu. Projekt vznikl jako odpověď na současný boom elektromobility a potřebu rozšířit produktové portfolio BRP mimo tradiční spalovací stroje. Prototyp byl poprvé ukázán v roce 2022, sériová výroba odstartovala v roce 2024. Model '73 navíc vzdává hold roku 1973, kdy Can‑Am světu představil svůj první motocykl.

Design ve stylu stealth Batmobilu

Vím, že design je subjektivní záležitost, a proto se budeme názorově možná rozcházet, nicméně mi přijde Can‑Am Origin jako jedna z nejhezčích motorek na trhu. A jelikož se jedná o Can‑Am, tak zpracování a míra propracovanosti detailů posouvá Origin do kategorie luxusního zboží . Kombinuje styl adventure motorky s prvky moderní městské mobility, takže dual‑sport, jak má být. Výrazné LED světlo dává motocyklu futuristický vzhled, přičemž příplatková verze Origin '73 přidává světlomety ve tvaru písmene T, exkluzivní lak Sterling Silver Satin a emblémy připomínající závodní dědictví značky. Motorka působí kompaktně, ale přitom robustně. Díky výšce sedla 865 mm a ergonomii je vhodná jak pro vyšší jezdce, tak i pro středně vysoké postavy. Hmotnost motocyklu je 187 kg. Zajímavostí je strukturálně integrovaná baterie, která tvoří šasi celé motorky, což zvyšuje tuhost a snižuje hmotnost a počet dílů. Na tento centrální díl jsou přichyceny jak další komponenty, tak krk řízení a zadní kyvná vidlice, jejíž součástí je i motor. Origin má velké množství kapalinou chlazených dílů – měnič, rychlonabíjecí modul, baterii a motor. Toto řešení si pochopitelně vybralo daň ve formě vyšší hmotnosti, ale efektivita celého systému je díky tomu perfektní.

Komponenty a zpracování

Z hlediska komponentů vsadil Can‑Am na kvalitu. Odpružení obstarává KYB s 255 mm zdvihem vpředu i vzadu. Vzadu si můžete na tlumiči KYB HPG nastavit odskok, kompresi i předpětí pružiny, vpředu si však musíte vystačit s tím, co přednastavili na vidlicích KYB 43 plus v továrně. Na silnici i v terénu funguje přední vidlice skvěle, kdybych ale jel s Originem v náročnějším terénu a přidal nějaké skoky, tak bych nastavení uvítal. Brzdy dodal renomovaný španělský výrobce J.Juan, který dnes už spadá pod Brembo: vpředu je dvoupístový třmen s 320 mm kotoučem, vzadu jednopístový třmen s 240 mm kotoučem. Pneumatiky Dunlop D605 v rozměrech 90/90 R21 vpředu a 120/80 R18 vzadu zajišťují stabilitu v terénu i na silnici – mají hluboký dezén a velké plochy špuntů, takže jejich efektivita na různých podkladech je ideální kompromis. Unikátní je i jednostranná kyvná vidlice s uzavřenou řetězovou skříní s automatickým napínáním, která minimalizuje potřebu údržby a zajišťuje neslyšně tichý provoz. Díky tomuto jedinečnému řešení je servisní interval řetězu 15 000 kilometrů.

Ovládací prvky a ergonomie

Když jsem viděl Origin poprvé, tak jsem se až zděsil, proč je na řídítkách, nebo spíš jen na levém, tolik ovládacích prvků. Při bližším zkoumání jsem zjistil, že pět knoflíků se používá pouze při propojení s headsetem v přilbě a zbytek už je v pohodě. Čeho si člověk na první pohled nevšimne, je netradiční plynová rukojeť, která jde otáčet i ve směru od sebe. To je naprosto geniální prvek, o kterém jsem často mluvil, ale nikdy ho pořádně v praxi neviděl – až do teď. Otočením plynu od sebe zapínáte rekuperaci a ovládáte zpátečku. Díky zpátečce je manévrování i v náročnějším terénu nebo na parkovišti překvapivě snadné. Jezdec má k dispozici pohodlné sedlo, ale pokud se budete chtít projet ve dvou, tak budete muset v konfigurátoru dokoupit balíček Two‑Up. Konfigurátor nabízí několik různých balíčků příplatkové výbavy, ať už chcete s motorkou jezdit převážně po silnicích, nebo mimo ně.

Displej a konektivita

Centrem kokpitu je 10,25" barevný dotykový displej, který je chráněný proti odleskům a odolný vůči vodě i prachu. Má velmi pěkné prostředí, moderní grafiku, která připomíná automobilové infotainmenty, a perfektní čitelnost – ještě aby ne, když je to úplná televize! Displej zobrazuje jízdní režimy, stav baterie, dojezd, rekuperaci a je plně kompatibilní s Apple CarPlay, bohužel majitelé Androidů si musí vystačit s aplikací. Ovládání probíhá buď dotykem, nebo pomocí tlačítek na řídítkách. Pro uživatele je k dispozici také USB zásuvka pro dobíjení telefonu a přihrádka s gumovým těsněním.

Mobilní aplikace BRP GO!

Propojení motorky s mobilním telefonem zajišťuje aplikace BRP GO! dostupná pro Android i iOS. Po spárování přes Bluetooth lze sledovat stav baterie, polohu motocyklu, dojezd i odhadovaný čas do plného nabití. Aplikace také slouží jako deník jízd a plánovač tras, který lze zrcadlit přímo na displej motorky. Funkce „last known position“ je potom užitečná zejména při parkování ve městě nebo mimo domov, protože motorka nemá vestavěnou GPS. I přes veškerou snahu se motorku propojit nepodařilo přes aplikaci ani kabel. Motorka mi sice hlásila, že jsem s ní propojen přes Bluetooth, zobrazovala mi příchozí hovory a přehrávaná média, ale do bezdrátových sluchátek se přenos nedostal, i když motorka hlásila, že jsem připojen přes obě zařízení. V aplikaci jsem bojoval podobně a podrobnosti jsem sdělil ve videu.

Baterie a motor

Can‑Am Origin používá kapalinou chlazený motor Rotax E‑Power s výkonem 35 kW a točivým momentem 72 Nm. Je umístěný na kyvné vidlici, a tím nedochází k negativním ztrátám kroutícího momentu. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 129 km/h a zrychlení z  0 na 100 km/h zabere 4,3  s. Motor je napájen baterií o kapacitě 8,9 kWh, která je rovněž chlazena kapalinou. Nabíjení probíhá výhradně přes AC Type 2 konektor s palubní nabíječkou o výkonu až 6,6 kW – doba nabíjení 0–80 % je přibližně 1,5  h. Dojezd se pohybuje kolem 120–145  km ve městě, v kombinovaném režimu reálně 80–110  km.

Origin nabízí v základní verzi 4 jízdní režimy: Normal, ECO, Rain a Off‑Road. U verze 73' je potom režim Sport a Off‑Road+ navíc. Režim Off‑Road umí chytře odpojit ABS na zadním kole, zatímco ECO šetří baterii v městském provozu. Co se týče jízdních dojmů, lituji, že jsem neměl natočené svoje první autentické reakce. Když jsem se na Can‑Am posadil, tak jsem měl po dlouhé době z motorky pocit „ano, tady je svět opět v pořádku“ a s objevováním jednotlivých funkcí jsem si sám pro sebe opakoval „to je tak dobrá motorka, panebože, to je tak dobrá motorka“. Funkce plynu, který se otáčí na druhou stranu, obrovský displej a celkový pocit, který jsem z motorky měl po celou dobu testování, byl pohlcující. Na silnici se Origin velice ochotně a rád nechá položit, má dynamické výjezdy ze zatáček, překlápí se jako kdyby nic nevážil a řízení je krásně tuhé.

Na druhé straně v terénu pracuje podvozek ukázkově. Přední kolo a vidlice přejíždějí ve vyjetých kolejích, větší nerovnosti se zažehlí jak parním válcem a zadní kolo je neustále přilepené k podkladu a přenáší kroutící moment bez zbytečných ztrát. Je to naprosto nevšední jízdní zážitek a nemohl jsem se ho nabažit. Mrzí mě, že jsem neměl verzi 73', u které je i režim Sport+, ale i tak je Origin velice agilní a dovolí hodně ostrou a sportovní jízdu. Režim Sport+ jsem si ale mohl vyzkoušet na menším modelu Pulse, o kterém vám také brzy napíšu.

Aktivní rekuperace je návyková věc a téměř okamžitě si na ni zvyknete, jen v krajních situacích si dobrzdíte prstíkem.

Aktivní rekuperace je návyková věc a téměř okamžitě si na ni zvyknete, jen v krajních situacích si dobrzdíte prstíkem. Malinko mi tu chybí u této funkce potenciometr, který by měnil úroveň rekuperace podle toho, jak moc otočím zápěstím. Tato funkce je dostupná ve dvou úrovních – min. a max., nebo se dá vypnout. Při maximální úrovni je brzdný účinek motoru tak silný, že na šotolině blokuje zadní kolo a rekuperace je opravdu silná. Ve městě je to při této úrovni spíše na obtíž, tam bych doporučil slabší intenzitu.

Závěr

Can‑Am Origin je technicky vyspělá, uživatelsky přívětivá a zároveň stylová elektrická motorka pro moderní dobrodruhy. Nabízí nejen kvalitní komponenty, ale i pokročilou konektivitu, intuitivní ovládání a prémiový design. Verze '73 osloví nadšence do limitovaných edic, zatímco standardní varianta nabízí vše podstatné za nižší cenu. Vstup značky Can‑Am na pole elektrických motocyklů je sebevědomý a motorka, kterou představili, není jen prvoplánový nedotažený koncept, ale plnohodnotný trendsetter, kterému nebude snadné se v této kategorii vyrovnat.

Jeden z mých oblíbených motoristických žurnalistů Fortnine o Originu prohlásil, že jde o nejlepší adventure motorku, na jaké kdy v životě jezdil, ať jí srovnáte s Yamahou T7 Tenere, Aprilií Touareg, Ducati Desert X, KTM 890 Adventure – vyberte cokoliv, ale rychlejší budete na Originu. Poté dodal: It’s the only adventure bike you can’t experience adventure on. To přeneseně znamená, že je to jediné cestovní enduro, na kterém nezažijete dobrodružství, a tím pochopitelně narážel na omezený dojezd. Dojezd je slabá stránka, ale je to zapříčiněno její jedinečnou konstrukcí, která by nikdy nemohla vzniknout, kdyby v Can‑Amu chtěli do motorky zakomponovat větší baterii. Je jedinečná a průkopnická a je štěstí, že takhle krásný kus technologie vznikl, i když je její cílová skupina opravdu maličká. Ten, kdo si to může dovolit a smíří se s těmito zdárnými nedostatky, bude jezdit na jedné z nejlepších motorek, na které je možné se v dnešní době projet.

Za zapůjčení elektrické motorky Can-Am Origin děkujeme společnosti Can-Am, kde si ho můžete pořídit za 420 000 Kč. Can-Am dále nabízí záruční i pozáruční servis, pravidelné prohlídky, náhradní díly skladem a možnost předváděcích jízd všech modelů.

Origin není jednou z motorek, která využívá legislativní skulinu, díky které je možné homologovat i velice výkonný stroj jako 11 kW, čímž zapadne do kategorie L1e. V Can‑Amu si zvolíte buď variantu 11 kW pro A1/B s omezeným výkonem, nebo si připlatíte za variantu A2 s 35 kW. Základní cena 420 000 Kč z Originu dělá opravdu drahý a exkluzivní rozmar.

Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz

Klady
  • prémiové zpracování
  • brilantní jízdní vlastnosti
  • futuristický design
  • kvalitní komponenty
Zápory
  • pořizovací cena
  • dojezdová vzdálenost
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Omluvte mě, je to trochu mimo téma, ale dovolím si malou poznámku. Evoluce není revoluce – ačkoliv je to častá fráze v titulcích, považuji ji za zavádějící. Vím, že ji používá téměř každý, ale rád bych se k tomu vyjádřil, protože mi na fDrive záleží. Věřím, že inteligentní čtenáři tu záměnu vnímají, a bohužel to může už od začátku snižovat důvěryhodnost článku, autora i samotného portálu.

Neberte si to osobně, spíš je to jenom můj povzdech, že musíme mít na celém interentu i jinde tyhle titulky.
Daniel
Daniel
8,9kWh... hmm. Napadlo ma jediné využitie.. mat ju zavesenu na velkom obytnom aute. Na kratke vylety mimo kemp asi fajn. Inak fakt neviem

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze