Do redakce dorazilo nejnovější vydání BMW X3 a už při předání klíčků od vozu jsem byl uchvácen dospělostí a elegancí, jakou čtvrtá generace nabízí. Oproti první je to velký skok kupředu a i ve srovnání s třetím vydáním modelu X3 si troufám říci, že novinka ušla velký krok kupředu. Asi není tajemstvím, že je to právě tento model, který se postupně stal nejprodávanějším modelem BMW. Může za to jeho velikost, slušná variabilita, solidní výbava a hlavně pak jízdní vlastnosti, které patří ke špičce segmentu. Do testu dorazilo provedení ve slušivém matném laku karoserie, obuto měla 20" disky a aby vůz vypadal ještě lépe, české zastoupení značky při objednání vozu zaškrtlo M paket. Ten ještě více zdůrazňuje tvary a linky nové X3, ale současně přidává poměrně dost tuhý podvozek. O tom ale až později. Kdo zvolí testované základní provedení 20d, pak by měl počítat s cenou 1 547 000 Kč.
Technické parametry BMW X3 (2025) 20d
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 755 × 1 920 × 1 660 mm, 1 965 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 145 kW, 197 koní, točivý moment: 400 Nm |
Nádrž | 60 l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 547 000 Kč |
Hodně se mi líbila čelní světla Matrix LED, která mají dospělejší tvar, typické modré linky uvnitř a v noci svítí naprosto bravurně. Světelný kužel je dostatečně široký, svítí hodně do dálky a ačkoliv vůz nenabízí světla do špatného počasí či přední mlhovky, umím si představit situaci, kdy i základní potkávací režim dokáže při hustém dešti či středně husté mlze divy. Změn se dočkala i záď, kde jsou nově tvarovaná LED světla, která jsou opět z části opticky propojena k sobě. Vadí mi ale absence viditelné koncovky výfuku, jelikož se jedná o naftovou verzi. Takhle to vypadá, že se jedná o elektromobil, a to navzdory nemalému označení „20d“ na víku kufru. Čtvrté vydání BMW X3 se chlubí rozměry 4 755 × 1 920 × 1 660 mm a jak je vidět, už je to pořádný kus auta. Podle toho to také vypadá v kabině, kde jsem po prvním usednutí zůstal ohromen z velkého množství luxusních materiálů, kvalitního zpracování a novinek. Kdybych nevěděl, v jakém voze sedím, rovnou bych tipoval větší X5.
Středu palubní desky vévodila obří 14,5" dotyková obrazovka s 9. generací operačního systému. Ta měla o něco odlišnou grafiku, jinak uspořádané některé ovládací prvky a za mě je to zase o něco intuitivnější řešení než v případě 8. generace systému, který si vytváří samo BMW. Samozřejmostí zde byla taktéž plně digitální palubní deska před řidičem, která má displej o velikosti 12,3". Její konfiguraci lze provádět klasicky přes pravé kulaté tlačítko na volantu, takže po této stránce to nebylo nic, na co bych už nebyl zvyklý z jiných modelů BMW. Možná je to díky M paketu, ale v kabině se nacházela vynikající sportovní sedadla s tlustým bočním vedením, celkem bohatým rozsahem nastavení a elektrickým výhřevem. Kdo by chtěl i ventilaci předních sedadel, bude muset připlatit za perforované kožené čalounění a paket Comfort za 30 342 Kč. Za mě se ale tento příplatek rozhodně vyplatí, protože prosklení vozu je bohaté a v parných letních dnech se na rozpálená sedadla bude chtít posadit málokdo.











Opět platí, že ovládací prvky jsou po kabině umístěny přesně tak, jak to mají větší modely současné produkce značky. Kdo tedy zná současné pořádky u BMW, moc dobře ví, že rychlý přístup do jízdního nastavení je hned za voličem automatické převodovky, zatímco ovládání vnitřního osvětlení je nahoře mezi LED čtecími lampičkami. Testovaný kus nedostal prosklené střešní okno, takže místa zde byl dostatek. Vozy BMW často doplácely na málo místa vzadu pro nohy cestujících, ale současné BMW X3 je už tak velké, že i 180 cm vysoké osoby nebudou pociťovat stísněnost v jakémkoliv směru. Pro ještě větší soukromí lze lehce zatmavená zadní boční okna vybavit roletami, ale to byste museli opět sáhnout po paketu Comfort. A co motorizace 20d? Nejzákladnější naftový motor s výkonem 197 koní a mild-hybridní výpomocí se nemusí zdát jako něco „extra“, jenže chyba lávky. Ve spojení s pohonem všech čtyř kol xDrive a točivým momentem 400 Nm je zde zaručena pořádná porce zábavy. Potřeba je však myslet na to, že vůz musí být obut do velmi kvalitních pneumatik.
Kdo to nedodrží, necelé dvě tuny těžké německé SUV bude mít tendenci plavat na asfaltu. Díky sportovnímu podvozku, který je součástí zmíněného M paketu, byla jízda poměrně dost tuhá a každá střední až větší nerovnost uměla proniknout do kabiny. S tímto podvozkem si posádka užije nejlepší jízdu na hladkém dálničním asfaltu či okresce. Jakmile ale vjedete do města plného děr, poklopů od kanálů a různých zvlnění, najednou máte pocit, že se vám vylije i káva z kelímku v držáku nápojů. Toto provedení navíc nemělo adaptivní odpružení, což bylo hodně znát. Jinak si ale nemohu na nic dalšího stěžovat. Výkon 197 koní mi zde překvapivě naprosto stačil, pod volantem se nacházela pádla pro manuální řazení a v rámci jízdy mi vůz nabídl, zda chci jezdit v jednom ze tří dostupných režimů (Efficiency, Personal a Sport). V první části týdne jsem zkusil ujet 250 km v prvním zmíněném režimu a díky schopnosti plachtit a průběžně dobíjet malou baterii v nitru vozidla nebyl problém jezdit v průměru za 5,9 l na 100 km.














Druhou část týdne jsem využil režim Personal a jen málokdy aktivoval vrcholný Sport. Výsledek? I přes časté jízdy po dálnici a okresních silnicích jsem nebyl schopen jezdit za více jak 6,4 l na 100 km. To je naprosto fantastická hodnota, jelikož z výroby je vozidlo osazeno 60l palivovou nádrží. S lehkou nohou tak lze se skoro 200koňovým středně velkým SUV s pohonem všech kol ujet obrovskou porci kilometrů. BMW lehce vylepšilo odhlučnění kabiny od okolí a podběhy o dost méně informují o létajícím kamení. Všemu dává korunu automatická převodovka s osmi stupni, která podle zvoleného jízdního režimu upravovala rychlost řazení a kvalt, který chtěla zrovna zařadit. BMW si dokonce připravilo malou vychytávku – když si řidič během jízdy rozklikne aktuální jízdní data, zobrazí se animované BMW X3, které jasně ukazuje, kdy zrychluje či sbírá elektrickou energii. Každopádně platí, že i sportovně naladění řidiči si za volantem této specifikace dokážou užít velkou porci zábavy, v čemž pomůže i možnost plně deaktivovat jízdní stabilizaci.
Když jsem přemýšlel, co mám vlastně novému BMW X3 vytknout, moc mě toho nenapadlo. Tvrdost podvozku je způsobena absencí adaptivních tlumičů, které lze přikoupit za 16 250 Kč. Ty bych za mě rozhodně doporučil pořídit, aby byl jízdní dojem co nejlepší. Kdo si potrpí na ještě větší sportovnost, za dalších 18 980 Kč může přikoupit modře zbarvené třmeny brzd. Obecně je pak nové X3 velmi schopné auto, které nabídne dostatek prostoru, přehledné ovládání palubních funkcí, ještě vyšší kvalitu zpracování, nízkou spotřebu a dostatečně velkou palivovou nádrž. Vhod přijde taktéž to, že všechny motorizace jsou ve standardu vybaveny pohonem všech kol a fakt, že i nejzákladnější provedení umí jet až 215 km/h.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz