Když BMW představilo v roce 2021 model iX, působilo doslova jako zjevení. Jemně řečeno, velmi odvážný design dost polarizoval veřejnost a ruku na srdce, i já jsem potřeboval čas, abych si na nové křivky zvyknul. iX bylo také první BMW, které přineslo nový koncept interiéru s prvky shy tech, krystaly a plovoucím displejem. Bylo tedy skutečně unikátem, a i dnes působí původní iX trochu jako z jiného světa, i když jsme si na jeho tvary už zvykli.
Nové BMW iX je vylepšená kosmická loď, co dojede ještě dál
Jsou to ale už čtyři roky, BMW tak přispěchalo s vylepšeními v polovině životního cyklu auta, které používá ještě původní platformu, je tak zřejmě posledním takovým BMW ještě před příchodem zcela nové generace Neue Klasse.
Design: futurismus pokračuje Design se změnil minimálně, ostatně já se nedivím, protože iX i po letech působí futuristicky. My máme pět metrů dlouhé SUV ve speciální tmavě modré příplatkové barvě za 60 tisíc korun, stojí na gigantických 23" kolech a jsou na něm všechny M doplňky, které si můžete připlatit.







Předek se změnil minimálně a výrazné ledvinky už mi zdaleka nepřipadají tak provokativní. Ostatně v kontextu obřích nozder u BMW i7 nebo XM jsou vlastně docela malé. Za příplatek mohou být i svítící. Největší změnou je tradičně nárazník, který má trochu méně provokativní a více dynamické tvary dle nového DNA BMW. A nová grafika světel se svislými elementy už tak trochu odkazuje na auta z Neue Klasse, která přesně takovou grafiku budou používat.
Na boku můžeme opět obdivovat zapuštěné senzorové kliky, po otevření dveří bezrámová okna a také karbonové boky, které u iX v zájmu snížení hmotnosti BMW hodně používá. I tak ale auto váží 2,5 tuny. Zůstala také netypická silueta C sloupku s typickou výplní a nápisem IX. Nezměnila se ani netradičně vypouklá záď s typickými světly.






Technika se zásadně posunula
To nejzajímavější se ale dělo v technice, která poskočila jak co do kapacity baterií, tak do výkonu a efektivity. Proto také došlo na nová označení všech tří motorizací, vždy s pohonem všech kol. Místo stávající verze xDrive40 tu máme výkonnější xDrive45, která si polepšila skoro o sto koní. A hlavně dojede mnohem dále, konkrétně 602 kilometrů, protože dostala mnohem větší baterii s kapacitou 94,8 kWh místo dosavadních a trochu nedostatečných 71 kWh. Většině lidí tak bude nově dostačovat i základní motorizace.
| Varianta | xDrive45 | xDrive60 | M70 xDrive |
| Výkon | 300 kW | 400 kW | 485 kW |
| Zrychlení 0–100 km/h | 5,1 s | 4,6 s | 3,5 s |
| Dojezd (WLTP) | 602 km | 701 km | 600km |
| Kapacita baterie (využitelná) | 94,8 kWh | 109,1 kWh | 108,9 kWh |
| Max. výkon nabíjení | 175 kW | 195 kW | 195 kW |
| Cena od: | 2 147 600 Kč | 2 579 200 Kč | 3 224 000 Kč |
Optimem je prostřední xDrive60, kterou máme i my. Ta nahradila dřívější xDrive50, dostala do vínku ještě větší baterii s čistou kapacitou 109,1 kWh a díky ní a provedeným úpravám se chlubí dojezdem 701 km. Protože ale máme auto na 23" kolech, je dojezd jen 630 kilometrů. Ano, takový rozdíl udělají 3" na kolech, a tak si skutečně rozmyslete, jestli obří loukotě potřebujete. Já bych šel osobně třeba do 21", která vypadají také dobře, auto je s nimi pohodlnější a dojede i mnohem dál.
Výkon poskočil na rovných 400 kW, takže je auto i svižnější. Vrcholem nabídky je pak verze M70 místo dosavadní M60. Ta má nově bezmála 500 kW, na stovku zrychlí za 3,5 vteřiny a díky větší baterii nabízí dojezd 600 kilometrů, což je ale o 100 kilometrů méně než námi testované provedení M60, musíte si tak dobře rozmyslet, jestli vám za to 85 kW navíc stojí.
Technické parametry BMW iX facelift (2025) xDrive60
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 965 × 1 970 × 1 695 mm, 2 505 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
| Výkon | 400 kW, 544 koní, točivý moment: 765 Nm |
| Baterie | ? (109,1 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 195 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 21,9 kWh / 100 km, dojezd: 701 km |
| Cena od | 2 579 200 Kč |
Mimochodem, BMW iX i po faceliftu používá na obou nápravách synchronní cize buzené elektromotory, nepoužívá tedy permanentní magnety. Už v základu pak má každé iX adaptivní vzduchový podvozek, který se v režimech Personal a Efficient v rychlostech nad 140 km/h sníží, případně ho lze o 2 centimetry naopak zvýšit. V základu má BMW dokonce i řiditelnou zadní nápravu, za což jej hodně chválím a trochu to pomáhá manévrování a parkování s 5metrovým autem. Skutečně ale jenom trochu, natáčení je totiž jen o 3,5 stupně, nečekejte tedy výkony jako třeba od Mercedesů, kde si za příplatek můžete dát až 10 stupňů. Ale trochu to pomůže, a to se počítá.
Interiér: luxusní organický obývák
Interiér se prakticky nezměnil a stále působí jako kosmický obývák ve vesmírné lodi, kterému dominuje měkoučká, organická palubovka s výrazně v prostoru stojícím horizontálním displejem nebo všudypřítomnými ovládacími prvky s křišťálovým designem. Vše zůstalo, i po těch letech je to specifická moderna, která nemusí sedět každému. Ale pokud se nebojíte něčeho jiného, odmění se vám BMW skutečně hodně unikátním interiérem. Ten může být veganský, ale i kožený, na výběr je nespočet barevných kombinací od černé přes béžovou až po hnědou, mnohdy se ze zlatými ozdobnými prvky.
My máme vrcholné M sedačky ozdobené typickými M barvami, nepostrádají odvětrávání ani masáž, dost jim ale chybí těsné boční vedení typické právě pro M paket. Jsou to spíše široká křesílka, ale vzhledem k charakteru auta to nevadí, stejně s ním nechcete dovádět na okreskách. iX je prostě o komfortu, a kromě pohodlné jízdy to podtrhují i komfortní funkce v interiéru. Tak například vyhřívání nemá jen obligátní sedadlo a volant, ale vyhřívaná je i loketní opěrka uprostřed, dokonce i ta na dveřích! To je něco, co se skutečně moc nevidí a v zimě to musí být neskutečně příjemné.
Ocenit musím velkou prostornost a praktičnost. Třeba prostor na zemi před středovým panelem mohou ženy využít pro kabelku. Dobře přístupná je i bezdrátová nabíječka, líbí se mi také dobře umístěný držák na telefon.











Vzadu iX překvapí opět komfortem, který je mezi podobně velkými SUV stále hodně výjimečný. Už jsem téměř zapomněl, jak pohodlné, ale zároveň netypické sezení vzadu je. iX totiž překvapí téměř plochou lavicí a nejde o typické „skořepiny“ pro krajní sedadla, tedy řešení, které je dnes stále více v módě. A z toho těží v BMW prostřední pasažér: díky rovné podlaze a velkému výřezu pro nohy se mu sedí nečekaně pohodlně. Nechybí čtyřzónová klimatizace, vyhřívání zadních sedadel, USB-C porty v opěradlech a příprava pro držáky tabletů. Materiály? Měkké čalounění, kůže/alcantara, pečlivé detaily – vzadu doslova „obýváček“.




Designové řešení zadních světel, která jsou součástí víka kufru, si vyžádalo netypické řešení, máme tu tak ne úplně oku lahodící pomocná svítidla v kufru. Prakticky to dává smysl, vizuálně je to „svérázné“ a při pohledu na iX s otevřeným kufrem se mi okamžitě vždy vybaví Opel Insignia. Samotný kufr je stále slabinou iX, které dává přednost prostoru na zadních sedadlech, takže je kufr s objemem 500 litrů v rámci třídy podprůměrný. Pod podlážkou je sice prostor, ale protože iX nemá „frunk“, skončí nabíjecí kabely neprakticky v zavazadelníku. Pokud hledáte elektromobil od BMW s maximálním kufrem, iX nebude ideální, i5 Touring dá v tomhle směru větší smysl, případně si počkejte na vozy Neue Klasse. Třeba taková iX3 má podobně velký kufr a k tomu přidává slušný přední kufr.
Operační systém, který se stále zlepšuje
Po faceliftu dostalo iX BMW Operating System 8.5, ostatně jako další desítky tisíc vozů od BMW, které nabízí pravidelné a důkladné OTA updaty. Domovská obrazovka kombinuje mapu a widgety po levé straně, které si můžete libovolně přeskládat i konfigurovat. Reakce jsou rychlé, animace plynulé a nabídka funkcí široká. Je ale vidět, že současná generace už má nejlepší roky za sebou a v porovnání s Neue Klasse je to skutečně jiný svět. Je to částečně způsobeno dvojím ovládáním, které iX ještě má, tedy přes dotyk i iDrive kolečko. A tomu odpovídá i struktura menu. Je univerzální, ale působí trochu komplikovaně. Nová generace v duchu Neue Klasse přešla jen na dotyk a celý systém je o poznání jednodušší a moderněji působící, i když logika zůstala v zásadě podobná.
Velmi dobře je zpracovaný displej před řidičem s bohatými možnostmi nastavení. Můžete si zobrazit mapu, rozšířenou realitu, sledovat spotřebu i měnit layout přístrojů. Head-up displej patří k tomu nejlepšímu v oboru: je velký, ostrý a konfigurovatelný, od navigace přes dopravní informace až po asistenty.
V systému najdete výběr integrovaných aplikací včetně Spotify, počasí, YouTube či jednoduchých her AirConsole, kdy se telefon používá jako ovladač. Nečekejte ale klasický obchod s aplikacemi, nabídka je uzavřená a rozšíření skrze ConnectedDrive znamená spíš odemykání funkcí. Infotainment je tedy funkčně silný, ale prostor pro modernizaci tu je.
Jízda: v komfortu opět exceluje
Na silnici iX exceluje komfortem a na tom se ani po faceliftu nic nezměnilo. Překvapivě i obřími 23" koly podvozek žehlí díry a příčné prahy jemně a tiše. O menších kolech (21"/22") by se však určitě dalo říct, že se k charakteru auta hodí ještě víc. Odhlučnění je výborné i přes bezrámová okna, a to i ve vysokých rychlostech, v interiéru vládne typické „německé ticho“.
V komfortu exceluje, výkonem ohromí. Po faceliftu jsme se dočkali dalšího zvýšení výkonu a na obou nápravách nyní máme 400 kW, které velké SUV katapultují z 0 na 100 km/h kolem 4 s. Rozjezdy jsou tedy velmi zábavné, zejména v režimu Sport se zvukovým doprovodem od Hanze Zimmera. Jenže sportovní DNA tu necítíte. Řízení je hodně lehké a zadní řízená náprava sice pomáhá obratnosti, ale při rychlých změnách směru vyvolává dojem, že se záď lehce vlní. Celkový „gumový“ dojem tak zůstává a pro vyznavače sportovního charakteru aut iX opravdu není. Ale to není výtka, pouze konstatování. K velkému a luxusnímu rodinnému SUV sportovní charakter potřebuje málokdo a podobné nastavení je za mě více než v pořádku. Je potřeba počítat s tím, že iX je luxusní křižník, ne náčiní na dovádění.
BMW si, jako obvykle, můžete přizpůsobit pomocí My Modes. Kromě klasického Sportu je tu Expressive, Digital Art či osobní a úsporný režim. Mění se zvukový projev (zvuky komponoval Hans Zimmer), vizuální téma displejů i doprovodné funkce (třeba masáž sedadel). Je to hravé a příjemně multismyslové.
Asistent řízení patří k nejlepším v autoprůmyslu a na dlouhých cestách je skvělým společníkem. Drží pruh jistě, na dálnici zvládá automatické přejíždění a dokáže vytvořit i záchrannou uličku v zácpě, což je užitečná funkce, kterou překvapivě stále moc jiných automobilek nenabízí. Využijete i čtení značek s automatickou úpravou rychlosti a možností nastavit fixní offset (např. +5 km/h) vůči limitu. Na dlouhé cesty tedy ideální parťák a málokteré auto má asistenta tak vychytaného a příjemného.
Dojezd a spotřeba: obrovská baterie boduje
BMW iX je díky skutečně velké baterii, která je po faceliftu ještě větší (109 kWh využitelných), autem s velmi dlouhým dojezdem, i když efektivita vzhledem k velké čelní ploše a vysoké hmotnosti pochopitelně není dechberoucí. Auto se nejlépe cítí při kombinované jízdě mimo město, kde se dá jezdit okolo 16 kWh/100 km a reálně jsem se dostával na dojezd přes 650 km, což je špičkové. Ve městě se spotřeba pohybuje mezi 16–19 kWh/100 km, v hustém městském provozu spíše kolem 20 kWh/100 km, pořád ale iX i ve městě nabídne více než 500 km reálného dojezdu. Na dálnici se spotřeba drží lehce pod 25 kWh/100 km, což není málo, ale situaci zachraňuje vysoká kapacita baterie a reálných 430 km je na takto velké SUV vynikající hodnota, která patří k těm nejlepším mezi elektromobily. Na polykání dálničních kilometrů se tedy iX opravdu hodí dobře.
Nabíjení: stále na 400V
BMW zůstává i po faceliftu u 400V architektury a maxima 195 kW při rychlonabíjení. Z 10 na 80 % jsme iX nabili v praxi za 34 minut, což je na dnešek už průměr, zejména ve srovnání s 800V konkurencí, která zvládne podobnou energii dodat za 20 minut. V praxi jsme viděli start kolem 185 kW, za což může nižší napětí kolem 360 V v kombinaci s běžným limitem proudu 500A nabíječek. Krátce poté ale nastoupil vzorně maximální výkon 195 kW, který auto drželo zhruba do 40 %, pak nastává plynulý pokles. Křivka je tedy dobrá, ale na špičku to nestačí, zejména kvůli 400V technologii. Nicméně BMW už ukázalo iX3 na Neue Klasse, která právě 800V technologii má a nabíjení 400 kW je oproti iX jako z jiného vesmíru. BMW nicméně u iX zapracovalo na precizním temperování baterie, díky čemuž se v zimě doba nabíjení zkrátila o pár minut a náběh výkonu je spolehlivější. Příjemným detailem je omezení hlučnosti chlazení při nabíjení, což se může hodit v létě například v rezidenčních oblastech. Auto pak mírně sníží maximální výkon, ale větráky jsou díky nižším otáčkám výrazně tišší.
Na palubě je pak 11kW palubní nabíječka, skrze kterou si auto i doma nabijete zhruba za 10 hodin. Nepříliš prémiově působí manuální krytka nabíjecího portu, otevřít si ji musíte sami a po odpojení kabelu se také nezavře sama, takže pozor na odjezd od nabíjecí stanice s otevřenou krytkou nebo její poškození.
Závěr: špičkový pohodlný bavorák
BMW iX je po faceliftu ještě lepší a stále zůstává jedním z vůbec nejlepších elektrických SUV, které si můžete koupit. Zejména, pokud je pro vás na prvním místě komfort, tichost a plavná, velmi pohodlná jízda, zařaďte si iX rozhodně do hledáčku. Vzduchový podvozek, špičkové odhlučnění, krásný a komfortní interiér vám poskytnou zážitek jako v málokterém jiném autě. Oproti konkurenci je ale potřeba počítat s menším kufrem a absencí toho předního. Auto má také ještě původní infotainment, který oproti tomu v Neue Klasse působí jako viditelně starší. iX zároveň není ideální volbou, pokud hledáte auto se sportovním charakterem. Ano, je sice v přímce rychlé, ale v zatáčkách hned poznáte, že komfort dostal přednost a auto prostě k řádění nevybízí. Od toho tu jsou přeci jiné bavoráky.
Spotřeba není nijak hvězdná, ale díky obrovské baterii má iX rozhodně velmi solidní dojezd, který je skutečně lepší oproti předchozí generaci. Nabíjení 200 kW patří vzhledem k 400V architektuře ke standardu. Celkově vzato má BMW iX stále co nabídnout, mezi většími SUV hodně zaujme a po faceliftu bude stále velmi atraktivní volbou, a to i proto, že BMW přidalo lepší výbavu za nižší cenu a základní verze má nyní mnohem větší baterii.
Foto: fdrive.cz
