Podle průzkumu agentury STEM/MARK se nevyplatí třetině lidí v Praze vlastnit auto

Podle průzkumu agentury STEM/MARK se nevyplatí třetině lidí v Praze vlastnit auto
  • Přesně 37 procent dotázaných využívá auto pouze na cesty mimo Prahu
  • Největší benefit carsharingu vidí účastníci průzkumu v tom, že platíte za to, co skutečně projedete
  • Nejblíže mají ke carsharingu lidé ve věkové skupině 21 až 29 let

Najít parkovací místo nebo si zajistit parkování v rezidentské zóně vidí jako problém 69 procent řidičů, vysoké provozní náklady pak trápí 60 procent z nich. Průzkumu agentury STEM/MARK se zúčastnilo tisíc řidičů z Prahy ve věku 21 až 60 let. Kromě aut lidé využívají tradičně MHD, ale nově také dopravní prostředky sdílené ekonomiky, jako jsou auta nebo kola.

AnyTime

Sdílení auta si podle průzkumu vyzkoušelo již šest procent Pražanů a dalších 24 procent o něm uvažuje. Obdobný vzestup zažívají služby sdílení kol, které využilo již 19 procent respondentů a dalších devět procent se je chystá využít.

Chtějí platit jen za to, co projedou

37 procentům pražských řidičů, kteří odpovídali v průzkumu, se po Praze nevyplatí cestovat vlastním autem. Auto proto využívají výhradně anebo převážně pro cesty mimo Prahu,“ říká Milan Beutl, ředitel společnosti Anytime, která v Praze od dubna 2019 poskytuje carsharingové služby.

Na sdílení aut polovině dotázaných nejvíce vyhovuje, že platí jen za to, co skutečně projedou. Pro 38 procent respondentů je největším benefitem snadné a bezplatné parkování v modrých a fialových zónách po celé Praze. Pro 33 procent oslovených řidičů je důležitá úspora za pořízení vlastního vozu, a to, že odpadá péče o auto. Naopak největší obavy při sdílení aut vzbuzuje riziko z poškození vozu, uvedlo to 30 procent respondentů.

Potenciální zákazníci od sdílení aut očekávají, že budou platit jen za čas, po který auto užívají. Proto účtujeme jednoduchým způsobem po minutách bez dalších poplatků,“ uvedl ředitel carsharingové služby Anytime v ČR Milan Beutl.

Nejraději sdílí mladí muži

Ke sdílené ekonomice má nejblíže nejmladší věková skupina ve věku 21 až 29 let a významně více muži než ženy. Službu sdílení aut také využil přibližně dvojnásobek vysokoškoláků oproti lidem bez maturity. V Praze působí hned několik společností na sdílení dopravních prostředků. Jednou z nich je Anytime, který patří mezi tři největší carsharingové společnosti na světě. Působí ve 14 městech ve čtyřech zemích. V Česku provozuje 100 vozů Toyota Yaris a nyní flotilu rozšiřuje o dalších 200 aut.

Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze