Konec beztrestného blokování nabíječek, legislativa se budí z dlouhého spánku

6
Konec beztrestného blokování nabíječek, legislativa se budí z dlouhého spánku
Fotografie: Hospodářská komora České republiky
  • Ke schválení míří novela vyhlášky, odstraňující legislativní vakuum kolem stání u nabíjecích stanic
  • Pokud nedojde ke komplikacím, platit by měla začít již od počátku prázdnin
  • Vzniká rovněž právní prostor pro vodíková auta a nákladní elektromobily

Do připomínkového řízení míří soubor navrhovaných změn vyhlášky č. 294/2015 Sb., který by měl po letech improvizací a dohadů vytvořit pevný právní rámec pro vyhlašování vyhrazených parkovacích míst a vynucování jejich respektování. Stanovuje totiž jednoznačnou podobu příslušné dopravní značky a zároveň přesně definuje podmínky, za nichž může nabíjecí automobil tato místa využívat. Bude to mimo jiné znamenat, že policie bude nově oprávněna nesprávně zaparkovaná auta, blokující nabíjecí stání, odtahovat. A minimálně zpočátku by této problematice měla věnovat zvýšenou pozornost, protože chronické blokování tzv. chytrých lamp v pražských ulicích nenabíjejícími auty je každodenním pomníkem faktu, že jejich realizace předběhla přípravu legislativy.

To však není jediná změna, kterou soubor připomínek obsahuje a jíž se zřejmě už brzy dočkáme v každodenním životě, protože na jejím schválení mají zájem všechny zúčastněné strany. Nově totiž do vyhlášky míří i pojem vodíkový automobil, jednak jako samostatná kategorie v chystané revizi nízkoemisních zón, která dostane označení „H“ (elektromobily se budou jmenovat „E“), jednak v podobě speciální značky, značící plnicí stanici vodíku. Těšit se také můžeme v souladu s příslušným nařízením EU AFIR na předpisy ohledně parkujících a nabíjejících nákladních elektromobilů a také přípravu nabíjecích hubů právě pro kamiony v Česku.


Oficiální podoba značky pro vyhrazené parkování nabíjejících vozidel bude vyžadovat jejich plošnou výměnu, značky v nové podobě se však už v ulicích objevují. Povolí parkování výhradně během dobíjení, po jeho ukončení by tedy měl řidič neprodleně místo opustit. Policie dodržování tohoto pravidla bude kontrolovat pohledem na nabíječku a barvu kontrolního světla, na samotný elektromobil, bude-li vybaven externím ukazatelem nabití a také zatažením za nabíjecí kabel. Bude-li na obou stranách uvolněný, zahájí hlídka úkony, vedoucí k sankcionování či odtažení vozidla.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
No konečně, to to trvalo. Je fakt, že se už ale řidiči spalováků dost naučili, ty počátky byly opravdu těžké....
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Kéžby. Celkově jsem musel veřejně dobíjet asi 5x? A z toho 2x to bylo blokované spalovakem. Sice brzo odjely , ale i tak. Ale když jí nepotřebují, tak jsou pořád volné 🤣
Luděk Rozmanitý
Luděk Rozmanitý
O chronickém blokování chytrých lamp něco vím, u nás na sídlišti je jich 8 téměř vedle sebe. Přesto je obvyklé, že k nabíjení je volná 1-2 a někdy žádná, protože tam parkují ostatní auta. Vadí mi to? Ano i ne.

Ano, protože často nemůžu nabít.

Ne, protože je mi jasné, že všichni ti lidé tam parkovali i před chytrými lampami a jiná místa k parkování tam prostě nejsou. Co mají dělat jiného, než nabíječky blokovat?

Zakazovat jim to podle mě bude dělat jen zlou krev a adopci EV to nepomůže. Jediné co by mě asi uspokojilo, kdyby si všichni koupili BEV a ty chytré lampy by byly plně využívány.
Josef L
Josef L
"Co mají dělat jiného, než nabíječky blokovat?"

Prostě musí dodržovat zákony, to je celé.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze