Do připomínkového řízení míří soubor navrhovaných změn vyhlášky č. 294/2015 Sb., který by měl po letech improvizací a dohadů vytvořit pevný právní rámec pro vyhlašování vyhrazených parkovacích míst a vynucování jejich respektování. Stanovuje totiž jednoznačnou podobu příslušné dopravní značky a zároveň přesně definuje podmínky, za nichž může nabíjecí automobil tato místa využívat. Bude to mimo jiné znamenat, že policie bude nově oprávněna nesprávně zaparkovaná auta, blokující nabíjecí stání, odtahovat. A minimálně zpočátku by této problematice měla věnovat zvýšenou pozornost, protože chronické blokování tzv. chytrých lamp v pražských ulicích nenabíjejícími auty je každodenním pomníkem faktu, že jejich realizace předběhla přípravu legislativy.
To však není jediná změna, kterou soubor připomínek obsahuje a jíž se zřejmě už brzy dočkáme v každodenním životě, protože na jejím schválení mají zájem všechny zúčastněné strany. Nově totiž do vyhlášky míří i pojem vodíkový automobil, jednak jako samostatná kategorie v chystané revizi nízkoemisních zón, která dostane označení „H“ (elektromobily se budou jmenovat „E“), jednak v podobě speciální značky, značící plnicí stanici vodíku. Těšit se také můžeme v souladu s příslušným nařízením EU AFIR na předpisy ohledně parkujících a nabíjejících nákladních elektromobilů a také přípravu nabíjecích hubů právě pro kamiony v Česku.
Oficiální podoba značky pro vyhrazené parkování nabíjejících vozidel bude vyžadovat jejich plošnou výměnu, značky v nové podobě se však už v ulicích objevují. Povolí parkování výhradně během dobíjení, po jeho ukončení by tedy měl řidič neprodleně místo opustit. Policie dodržování tohoto pravidla bude kontrolovat pohledem na nabíječku a barvu kontrolního světla, na samotný elektromobil, bude-li vybaven externím ukazatelem nabití a také zatažením za nabíjecí kabel. Bude-li na obou stranách uvolněný, zahájí hlídka úkony, vedoucí k sankcionování či odtažení vozidla.
Ano, protože často nemůžu nabít.
Ne, protože je mi jasné, že všichni ti lidé tam parkovali i před chytrými lampami a jiná místa k parkování tam prostě nejsou. Co mají dělat jiného, než nabíječky blokovat?
Zakazovat jim to podle mě bude dělat jen zlou krev a adopci EV to nepomůže. Jediné co by mě asi uspokojilo, kdyby si všichni koupili BEV a ty chytré lampy by byly plně využívány.
Prostě musí dodržovat zákony, to je celé.