S koncem roku tady máme netradiční světový rekord, o který se postarala rakouská logistická společnost Gebrüder Weiss a švýcarský tým s názvem Peak Evolution. Dvojice vzala transporter Aebi VT450, který je poháněn výhradně solární elektřinou, a vyrazila s ním na 6,5 km vysoký vrchol sopky Ojos del Salado v Chille. Před dvěma měsíci byl elektrický nákladní vůz přepraven do Chile ze Švýcarska přes Rotterdam námořní dopravou. Odtud byl transportován po souši do oblasti Atacama, kde se tým začal připravovat na výstup na chilské solné jezero Maricunga, které je v nadmořské výšce 3 400 metrů. Zajímavě vypadající solární vůz využíval ke svému pohonu dva elektromotory o výkonu 120 kW. V jeho výbavě byla i 300V lithium-iontová baterie EcoVolta s kapacitou 90 kWh, což poskytovalo dojezd přibližně 200 km.
Energii vozu generuje čtveřice střešních solárních panelů, avšak při každé zastávce se Aebi VT450 zastavil na speciální ploše, kde bylo umístěno dalších 16 panelů. Špičkový výkon panelů byl 370 W a systémový výkon činí 7,4 kWp, což poskytovalo dojezd 150 kilometrů získaný za 5 hodin nabíjení. Vše jistilo pět solárních regulátorů, které maximalizují generovanou energii. Posádka vozu měla k dispozici také střídač na 230 V, to aby tým mohl nabíjet vybavení. Výhodou elektrického pohonu oproti spalovacím je hlavně to, že ve vyšších polohách neztrácí výkon. „Navzdory těmto extrémním podmínkám naše speciálně vyvinuté vozidlo dokázalo jet výše než jakékoli jiné elektrické vozidlo – natož solární,“ řekl Patrik Koller, generální ředitel a vývojář Peak Evolution. „Na tento okamžik jsme trénovali čtyři roky, takže vzdát to nikdy nepřipadalo v úvahu.“
Je zajmavy ze kolem te sopky vede normalni silnice. Vzdalenost od silnice ke spicce 22 km primou carou. Dobre to jsou hory tak museli ujet mozna i 50km ke spicce. Ze by cestou museli nabijet? U silnice asi jo ale na sopce nejspis ne.