Jeepu, který patří mezi 14 značkami koncernu Stellantis mezi ty s největšími flotilovými emisemi, se nedávno vyhlášená nová, celokoncernová elektrifikační strategie samozřejmě týká velmi úzce. Proto musí v tomto směru dělat více. Například instalovat solární nabíječky elektromobilů k nejznámějším terénním výletním trasám, zahrnutým v programu Jeep Badge of Honor. A pochopitelně vyvinout maximální úsilí nejen v uvádění elektrifikovaných či ryze elektrických modelů, ale také v přípravě veřejnosti na to, aby je přijala. Což je u této značky, jejíž kvetoucí byznys je postaven na vůni dobrodružství a dalekých cest mimo civilizaci, mimořádně obtížný úkol.
Prvních ryzích elektromobilů s charakteristickou sedmiotvorovou maskou se podle electrek.co dočkáme zřejmě již brzy, protože Jeep slíbil na rok 2025 elektromobil v každém segmentu a již zkraje letošního roku se představil plně elektrický koncept Jeep Wrangler. Jenže nic bližšího zatím nevíme. Zato už známe podobu nového Grand Cherokee, kterou Jeep odhalil s předstihem. Oficiálně se představí až koncem srpna na newyorském autosalonu, kde zároveň oslaví 80. výročí vzniku značky. Nutno dodat, že pro znalce amerického trhu není jeho podoba novinkou; už půl roku se tam prodává prodloužený Grand Cherokee L, designově vzpomínající na legendární Wagoneer (tak se také měl původně jmenovat). Jenže podobu krátké verze (lišící se mj. rozdílným provedením řady detailů včetně nárazníků), která se, na rozdíl od Cherokee L, podívá i do Evropy, odhaluje automobilka až nyní. Zatím na jediné fotografii, na níž bohužel není vidět záď. Ale představu, že půjde opět na evropské poměry o pořádný kus auta, si z ní udělat můžeme.
Hlavní novinky ale najdeme pod kapotou. Tam už definitivně donýtuje diesel a jeho místo obsadí zcela nový plug-in hybrid 4xe, o kterém se spekulovalo v době, kdy nebyly známé jeho technické údaje, jako o vrcholném pohonu pro chystaný Wagoneer místo ortodoxního osmiválce. To byly poněkud přehnané představy, stará dobrá 5.7 Hemi V8 v Cherokee L nadále brumlá a není vyloučeno, že dorazí i do Evropy v nějakém tom modelu SRT (i když sázet na to za současné situace nelze). Rovněž plug-in hybridu něco málo do vrcholného pohonu schází. Dvoulitrový čtyřválec (takto malý motor slaví v celé modelové řadě Grand Cherokee historickou premiéru) z rodiny Hurricane (pohání mj. Alfu Romeo Giulia) spolupracuje se dvěma elektromotory. Jeden 33kW (45 k) FCA s pevnými magnety a druhý o výkonu 100 kW (136 k), integrovaný přímo v osmistupňové automatické převodovce ZF. Zdrojem síly bude li-ion baterie s 96 články a kapacitou 17 kWh.
Názor redakce
Můžeme to považovat za profanaci tradic, ale i značka Jeep chce žít a elektřina není vůbec špatnou alternativou. Samozřejmě, že elektrická zásuvka se v poušti či hluboké buši bude hledat obtížněji než kanystr benzínu, ale každý začátek je těžký. A pokud Jeep se svým silným zázemím skutečně uspěje a podaří se mu naučit milovníky terénu přesedlat na elektřinu, bude to pro planetu další malé, ale významné plus.