Renault konečně oficiálně zahájil prodeje elektromobilu ZOE v Česku. My jsme si ho mohli prohlédnout už mnohokrát na světových akcích, například i na autosalonu v Paříži, kde Renault poprvé prezentoval verzi s akumulátorem s větší kapacitou a teoretickým dojezdem až 400 km. A tato verze se právě nyní začíná prodávat i v Česku.
Renault ZOE – první dojmy
Zatímco v naší zemi Renault dosud oficiálně elektromobily neprodával, v Evropě je k mání hned několik modelů: kromě ZOE I elektrické dodávky nebo mini-mobil Twizy. Jen v roce 2017 prodal Renault 35 tisíc elektromobilů, což je meziroční nárůst o 43 %. Zároveň je Renault lídrem evropského trhu s elektromobilitou, v roce 2017 s podílem přes 26 procent.
Malý elektromobil je na trhu už sedmým rokem a postupně je téměř každý rok vylepšován. Je ideální pro městské a příměstské cestování. Díky velmi slušnému praktickému dojezdu zhruba 320 kilometrů však dojede na jeden zátah výrazně dále a není potřeba ho tak často nabíjet. Akumulátor má kapacitu 41 kWh, dobíjení je ale bohužel možné pouze skrze pomalejší nabíjení s maximálním výkonem 22 kW, které používá standardní konektor Mennekes (Typ 2). Na trh později dorazí verze Q90, která umožní dobíjení i výkonem 43 kW (třífáze, 63A), avšak ta bude dražší.
Konektor na rychlonabíjení chybí, což bude největší slabina ZOE oproti konkurenci. Praktické je ale umístění nabíjecího konektoru v logu Renaultu přímo v přídi, tedy stejně jako u Nissanu Leaf. Z domácí zásuvky ZOE dobijete za 25 hodin, v případě dobíjení z veřejné dobíjecí stanice s výkonem 22 kW trvá nabití z 0 na 100 procent celkem 2 hodiny 40 minut. Co se nejsilnější 43kW verze Q90 týká, trvá nabití z 0 na 80 % jednu hodinu 40 minut. Ta dorazí na trh později
Výkon elektromotoru činí 68 kW (92 koní) u základní verze R90, případně 80 kW (108 koní) u silnější verze R110, která byla představena v letošním roce. Nejde tak o žádného trhače asfaltu, spíše o malý městský rodinný automobil, který ale díky elektrickému pohonu dokáže vystartovat velmi svižně z křižovatky a ve městě je jako doma. Možná se dočkáme také sportovní verze RS. Maximální rychlost činí 135 kilometrů v hodině. Do rychlosti 30 km/h je pak spuštěn režim Z.E. Voice, tedy umělý zvuk pro vyšší bezpečnost chodců.
Interiér je designově povedený, vládnou mu ale jednoduché tvrdé plasty. Před řidičem potěší netypický podlouhlý barevný displej se základními údaji, i grafika se povedla. Samozřejmostí je pak ještě malý displej infotainmentu. Samozřejmostí je pak neustálé připojení k internetu. Pomocí mobilní aplikace nebo webového prohlížeče se tak můžete na dálku podívat na stav nabití či dojezdu a historii nabíjení. K dispozici jsou i notifikace, například při nízkém nabití. Pomocí služby My Z.E. Inter@ctive je možné i vzdálené ovládání, třeba pro klimatizaci nebo dálkové spuštění nabíjení.
ZOE bude v základní výbavě s motorem R90 stát 829 900 Kč, verze s motorem R110 bude dražší a dáte za ni 897 400 Kč s DPH. Tato verze bude zároveň také pouze ve vyšší výbavě Intens. Na český trh dorazí i verze Q90, která podporuje i vyšší rychlost nabíjení. Ta bude dostupná ve verzích Life (s cenou 847 900 Kč) i Intens (s cenou 907 900 Kč). Všechny tři verze lze objednávat v Česku oficiálně od 1. června. Pokud si v tento den ZOE objednáte, dodání očekávejte koncem října. Renault bude v Česku prodávat i nabíječky a Wall-boxy. V případě, že budete ZOE financovat přes Renault, budete mít již Wall-box pro domácí nabíjení v ceně. A jak je to se zárukou? Na akumulátor je záruka 8 let nebo 160 000 km. Pokud v průběhu této doby poklesne maximální využitelná kapacita baterie pod 66 %, bude akumulátor v rámci záruky vyměněn za nový.
Technické parametry Renault Zoe (2018) R110
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 084 × 1 954 × 1 562 mm, 1 555 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 80 kW, 108 koní, točivý moment: 225 Nm / 250 ot/min |
Baterie | 41 kWh |
Nabíjení | 0palubní: 22 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 13,3 kWh / 100 km, dojezd: 400 km |
Cena od | 897 400 Kč |
Bohužel se autor nezmínil kde a kdo oficielně u nás tento vůz prodává a kdo jej u nás servisuje. Myslím, že by odpověď zajímala celou řadu zájemců o dobrý elektromobil.