Společnost O2 se v roce 2016 vydala na dlouhou cestu s ambiciózním cílem přiblížit se a podílet se na rozvoji autonomního řízení a vyvinout systém komunikace mezi jednotlivými vozy a dalšími prvky na silnicích. Je to vůbec první projekt svého druhu nejen rozsahem, ale také náročností při vývoji hardwaru i softwaru, což přináší nespočet testovacích cyklů a legislativních schvalovacích procesů.
Na podzim 2020 pak byl po delším vývoji předán systém C-Roads k testování desítkám vybraných testerů z řad zaměstnanců O2 i veřejnosti, aby ověřili funkčnost palubní jednotky i prototypové mobilní aplikace v praxi. Tester si na střechu svého auta připnul anténu, která je kabelově připojena s palubní jednotkou, do které se následně i připojil Wi-Fi stick pro spojení s mobilním telefonem a aplikací C-Roads.
V rámci projektu C-Roads Czech Republic se spolu učí komunikovat automobily nejen mezi sebou, ale také s dopravními značkami, železničními přejezdy, vozidly záchranného systému nebo semafory. Řidič bude informován buď skrze mobilní aplikaci, která je zatím jako prototyp dostupná pro mobilní telefony s operačním systémem Android. Cílem projektu je zvýšit plynulost a bezpečnost nejen na českých silnicích, ale v rámci celé Evropské unie, která projekt spolufinancuje a rozšiřuje do dalších zemí EU. Dobrou zprávou je, že Česká republika v tomto projektu zastává vůdčí postavení a mnoho postupů v zahraničí je přebíráno právě od nás. Pracuje se na jednotné finální podobě systému pro celou Evropu, fungující podle jediného standartu.
V praxi bych C-Roads přirovnal k navigační aplikaci Waze s rozšířenými možnostmi a funkcemi. Aplikace ukazuje, jak se má člověk zachovat pro zachování plynulosti provozu. Řidič je upozorňován na různá nebezpečí v dopravě, blížící se sanitku nebo železniční přejezd, kterým bude projíždět vlak. Dále se třeba dozví intervaly na semaforech a samozřejmě bude vědět o nehodách všeho druhu, a to dokonce do takové míry, že ho systém v budoucnu upozorní na nutnost rychlého brzdění. Systém totiž spolupracuje hybridně jak se signálem Wi-Fi, tak později s 5G sítěmi, které se zanedlouho stejně jako projekt C-Roads spustí naplno. Aplikace a jednotka získávají každým okamžikem obrovské množství informací a vyhodnocují je podle priority, aby se nestalo, že řidič bude zahlcen informacemi. Obdrží tak vždy maximálně 2 informace najednou, a to ty s nejvyšší prioritou.
V rámci testovacího provozu nám nejčastěji aplikace notifikovala stavební práce na trase, případně také vozidla integrovaného záchranného systému v Praze. Zprávy však není možné pouze přijímat, ale i vysílat, opět podobně jako ve Waze. V případě důležité události je možné jednoduše v aplikaci takovou událost nahlásit a upozornit tak další řidiče v okolí. Testovcí provoz je nejzajímavější na „ochytřených“dálnicích D1, D5 a D11, kde jsou umístěny i stacionární vysílače pro tento systém.
Nejoptimističtější výhledy hovoří o třech až čtyřech letech, než se s tímto systémem začneme běžně setkávat ve vozech, ale aplikaci a možnost integrovat jednotku externě do svého vozu získáme už v příštím roce. Jednotky budou v budoucnu k dostání jak u jednotlivých automobilek, tak v aftermarketu. V současné době je mobilní aplikace pouze pro Android, ale brzy bude k dispozici i pro iOS. V obou případech bude zdarma.