Koupě elektromobilu je možná jednoduchou věcí, ale s jeho vlastnictvím musíte myslet na spoustu věcí. Jednou z nich je například to, jak s ním jezdit co nejúsporněji a přitom nebrzdit veškerý provoz kolem vás. Co se ale stane v případě, že si chcete nový elektromobil osadit velkými koly? Vyplatí se tento efektní prvek, anebo kvůli větším kolům přijdete o několik desítek kilometrů dojezdu? Přesně na to se podíval YouTube kanál Engineering Explained, kde je k vidění Tesla Model 3, několik sad kol a také se můžeme dozvědět, jak moc mají velká kola dopad na výsledný dojezd.
Elektromobily jsou neuvěřitelně efektivní stroje, jenže člověk s nimi musí umět zacházet. Ve videu zachycená Tesla Model 3 ujela za dobu testu 3 219 km a právě velikost disků kol a pneumatik měla po celou dobu měření obrovský vliv na spotřebu. Výsledné doporučení odborníka z Engineering Explained je jednoduché: vyhněte se velkým ráfkům a využívejte na svém elektromobilu spíše pneumatiky s vyšším profilovým číslem.
Dojezd na plně nabité baterie se kvůli větším kolům zmenšil o 63 km, což není úplně málo. Konkrétní měření zjistila, že nejhůře je na tom Tesla Model 3 v případě, že je nazuta do 20" kol. V tom případě je o 14,9 % méně úsporná než v případě 18" disků. Zkouškou prošla také Tesla Model S Performance a Model X Performance, přičemž i tady byl výsledek spotřeby elektřiny o 9 % lepší v případě, že vozidla obouvala menší kola.
Tato dvojice je pak schopná s menšími koly ujet o 42 km více, což se rozhodně počítá. Pokud pak jde o valivý odpor, elektromobil osazený pneumatikami s nízkým valivým odporem může ušetřit až 16 kWh energie, což je v překladu okolo 85 km dalšího dojezdu. Toho přitom lze dosáhnout pouze tím, že na elektromobil nebudete za každou cenu cpát obří kola s uzoučkým profilem pneumatiky. Je jasné, že na první pohled to bude vypadat určitě lépe, jenže následně se to obrátí proti majiteli.
Druhá zajímavost nová Octavia iV se dodává jen na 18" kolech i ve výbavě Ambiente, asi větší brzdy, nevím.