Pár zpráv o nehodě autonomního automobilu již médii proběhlo. Je tomu ale poprvé, co byl vůz v plně samočinném režimu. V předchozích případech totiž vůz řídil nepozorný člověk.
První „autonomní nehoda“ se odehrála v městečku Mountain View v okresu Santa Clara, který se nachází ve státě Kalifornie ve Spojených státech amerických. Dne 14. února se jeden vůz z flotily Googlu, přesněji Lexus RX450h, snažil vyhnout pytlům s pískem na ulici. Na to, aby pytle bezpečně objel, musel přejet do levého pruhu. Naprogramování automobilu ale bohužel počítalo s příliš vlídnými řidiči. Řidič i vůz předpokládali, že projíždějící autobus přibrzdí a pustí autonomní vozidlo před sebe. To se nestalo, a tak autobus v rychlosti zhruba 25 km/h narazil do boku automobilu. Co je nejdůležitější, řidiči a pasažérům autobusu ani řidiči auta se nic nestalo. Přestože jsme jako řidiče Lexusu určili osobu sedící za volantem, ta v době kolize neměla vozidlo pod kontrolou. Byl to počítač.
Viník nehody nicméně zatím nebyl určen. Jestli se prokáže vina na straně vozidla Googlu, bude se jednat o první případ, kdy za nehodu bude moci automobil a ne jeho řidič. Google by si s tím ale neměl lámat hlavu. Princip zipu – tedy střídavé řazení aut před zúžením – u nás neumí praktikovat 90 procent řidičů.
Většina vozidel od společnosti Google jezdí v oblasti Silicon Valley, kde najezdila kolem tří milionů kilometrů. Za dobu přibližně šesti let firma eviduje přes 10 nehod. Jak však již bylo avizováno, jde o první nehodu, kdy může být na vině sám automobil. Chybovat je lidské, ale vypadá to, že brzy budeme moci toto latinské rčení aplikovat i na autonomní vozidla.
Přeložený záznam o nehodě: Autonomní vozidlo Lexus společnosti Google cestovalo směrem na východ na silnici El Camino Real ve městě Mountain View. Vůz přijížděl ke křižovatce a chystal se odbočit vpravo na červenou (to je v USA možné – pozn. red.) na ulici Castro Street. Vůz byl v pravém pruhu pro odbočení, ale musel zastavit kvůli pytlům s pískem na cestě. Mezitím na semaforu naskočila zelená a vozidla v ostatních pruzích se rozjela. Vůz se snažil zařadit do kolony projíždějících automobilů a vybral si okamžik před autobusem veřejné hromadné dopravy. Řidič autonomního automobilu autobus viděl, ale věřil, že jeho šofér zpomalí nebo zastaví, aby mohl Lexus pokračovat. O tři vteřiny později došlo ke kontaktu automobilu s autobusem. Autonomní automobil Googlu byl v autonomním režimu a jel rychlostí méně než 3 km/h, autobus v okamžiku střetu jel asi 25 km/h.
Zdroj: techcrunch.com