Koncern Volkswagen testuje automatizovaná vozidla ve veřejném městském provozu v Hamburku. Automobilka tak poprvé zkouší automatizovanou jízdu úrovně 4 za reálných podmínek německého velkoměsta. Flotila pěti vozidel e-Golf, vybavených laserovými skenery, kamerami, ultrazvukovými a radarovými senzory, jezdí v hanzovním městě na tříkilometrovém úseku zkušební trasy pro automatizovanou a síťově propojenou jízdu.
Axel Heinrich, vedoucí výzkumu koncernu Volkswagen, k tomu říká: „Testy jsou zaměřeny jak na technické možnosti, tak i na požadavky kladené na městskou infrastrukturu. Má-li být v budoucnosti cestování automobilem ještě bezpečnější a komfortnější, musí být vozidla nejen autonomní a inteligentnější, ale města musejí také nabízet digitální ekosystém, v němž mohou automobily komunikovat se semafory a systémy řízení silniční dopravy i vzájemně mezi sebou.“
V Hamburku vzniká devítikilometrová zkušební trasa pro automatizovanou jízdu a síťové připojení. Kompletně má být dokončená v roce 2020. Hamburk také postupně vybavuje semafory technikou pro oboustrannou komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou.
Elektromobily e-Golf, upravené divizí výzkumu koncernu Volkswagen, disponují jedenácti laserovými skenery, sedmi radarovými senzory a 14 kamerami. Při pravidelných zkušebních jízdách, které trvají obvykle několik hodin, je přenášeno až 5 GB dat za minutu. K jejich zpracování je využíván výpočetní výkon 15 laptopů v zavazadlovém prostoru elektromobilu e-Golf.
Volkswagen e-Golf (test)
Cílem je nabízet během několika let zákazníkům autonomní přepravu zboží a osob ve veřejném prostoru. To přispěje k trvalému zlepšení plynulosti dopravy a bezpečnosti silničního provozu. Autonomní jízda ve veřejné silniční síti bez pojistky v podobě řidiče za volantem vyžaduje ovšem také změnu legislativního rámce a vybudování nezbytné infrastruktury.
A jak to vlastně je s autonomním řízením? Dělí se hned do několika úrovní, a to:
- Úroveň 1:
Asistovaná jízda, např. ACC (adaptivní tempomat) - Úroveň 2:
Částečně automatizovaná jízda, např. Travel Assist (kombinace adaptivního tempomatu a asistenta pro jízdu v jízdním pruhu) - Úroveň 3:
Rozsáhle automatizovaná jízda, např. asistent pro jízdu v dopravní koloně - Úroveň 4:
Zcela automatizovaná jízda, např. systém pro zaparkování v parkovací budově - Úroveň 5:
Autonomní jízda, např. přeprava zcela bez řidiče
Technické parametry Volkswagen e-Golf (2017)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 254 × 1 799 × 1 453 mm, 1 615 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 290 Nm0 |
Baterie | 35,8 kWh (32 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 12,7 kWh / 100 km, dojezd: 300 km |
Cena od | 969 900 Kč |