V Kooperativě vám pojistíme nejen elektromobil, ale i třeba wallbox

1
V Kooperativě vám pojistíme nejen elektromobil, ale i třeba wallbox
Fotografie: Kooperativa

I elektromobily je třeba pojišťovat. Pojišťovací ústavy k nim však nepřistupují stejně, jako ke spalovacím autům. Za povinné ručení obecně chtějí méně a za havarijní pojištění naopak víc. Za to však lze pojistit i třeba wallbox, nebo manipulaci s kabelem při dobíjení. Nejen o tom nás informoval Václav Geletič, vedoucí Oboru vývoje produktů v pojišťovně Kooperativa.

Jaké jsou aktuální trendy v pojištění aut obecně? Jsou nějaké nové produkty?  

V oblasti autopojištění vnímáme obecně jako velmi pozitivní trend nástup digitalizace a přechod na online sjednání. Celý proces sjednání pojištění je rychlý a velmi komfortní a tím, že mnoho klientů zná a používá pro běžné placení platební bránu, tak je zaplacení pojistky na pár kliknutí. Naši obchodníci si na to zvykli a většina smluv se sjednává zaplacením přes platební bránu. V roce 2025 se zaměříme na zvýšení klientské spokojenosti při řešení pojistné události a našim cílem je zvýšit garanci směřování oprav do smluvních servisů a garancí ceny pojištění.

Je trendem i telematika?

Dneska se bez telematiky neobejdou nová vozidla, která řidičům zvyšují komfort při řízení, ale zvyšují i bezpečnost jízdy. V Kooperativě s naší aplikací Koopilot plánujeme v letošním roce 2025 rozšířit další vychytávky napříkla o možnost vytvořit si vlastní výzvu pro svoji skupinu kamarádů nebo věrnostní program. Pro skupiny flotilového pojištění plánujeme v průběhu roku 2025 spustit nový produkt, který bude mít výrazně vylepšené produktové nastavení.

     Jak se vyvíjí cena povinného ručení a jaký je váš odhad ceny pro rok 2025?  

Vývoj cen povinného ručení v roce 2025 bude ovlivněn několika faktory, včetně inflace, rostoucích nákladů na práci a náhradní díly. Prognózy naznačují, že ceny povinného ručení by mohly vzrůst o 5–10 %. Průměrná cena povinného ručení v roce 2024 oscilovala kolem 4 388 Kč, což představuje nárůst oproti předchozímu roku. Očekává se, že tento trend bude pokračovat i v roce 2025, kdy by průměrná cena mohla dosáhnout přibližně 4 600 Kč.

    Má pojištění elektromobilů nějaká specifika?  

Naše pojištění je unikátní zejména u škod na baterii, vztahuje se totiž i na její zničení nejen při nárazu, ale také při škodách způsobených přehřátím nebo zkratem. Dále ho klienti ocení, pokud způsobí škody při nabíjení – ať už na nabíjecí stanici nebo nabíjecích kabelech. Pojištění odpovědnosti kryje i škody, které může motorista způsobit při manipulaci s kabelem, například při připojování nebo odpojování vozidla k nabíjecí stanici. Uhradíme za něj tedy jak škody na kabelu, tak na samotné nabíjecí stanici. Například mu upadne kabel na zem a poškodí se koncovka nebo poškodí nabíjecí stanici nesprávným zapojením do zásuvky. Havarijní pojištění zase myslí i na přenosné nabíječky, a to včetně všech kabelů a dalších doplňků určených k nabíjení vozidla. V rámci asistenčních služeb pak Kooperativa přidala zásah, kdy v případě vybité baterie klienta odtáhne k nejbližší nabíjecí stanici.

     Je obecně pojištění stejně drahých elektromobilů dražší než u spalovacích aut? Platí stále, že EV mají levnější povinné ručení, ale dražší havarijní? Proč?  

Pojištění elektromobilů má své specifika. Povinné ručení je v Česku levnější než u podobných modelů se spalovacími motory, zatímco havarijní pojištění může být dražší kvůli moderním technologiím a nákladným bateriím. Elektromobily jsou vybaveny drahými a složitými technologiemi, což zvyšuje náklady na opravy. Výměna baterie je finančně náročná. To může do budoucna snižovat frekvenci pojistných událostí, ale na druhou stranu, každá jednotlivá pojistná událost může být dražší. Při stanovení cen pojištění zohledňujeme mnoho kritérií, včetně věku řidiče, bydliště, značky a modelu vozidla, jeho stáří, výkonu a řidičského profilu klienta.

     Jsou větší rozdíly v ceně u nějaké značky?  

Konkrétní značky elektromobilů nediskvalifikujeme ani neznevýhodňujeme. Trh bude i v roce 2025 hodně turbulentní. Na jedné straně dochází ke snižování cenové hladiny v oblasti energií, ale to nutně nemusí znamenat, že nabíjení na veřejných stanicích od dodavatelů v ČR bude levnější. Na druhou stranu je škodní inflace ovlivňována především cenami oprav vozidel, kde mají vliv i mzdové nároky a ceny náhradních dílů. Z našeho pohledu by tak v oblasti pojištění vozidel mohlo dojít ke zmírnění nárůstu pojistného. Nicméně míru navýšení odhadujeme nad rámec obecné výše inflace v České republice. K mírnému zdražování se nevyhneme ani u POV a HAV a zatím, co vidíme, tak se zdražování nevyhne ani konkurence.

     A jak jsi v tomto srovnání stojí plug-in hybridy, které spojují oba druhy pohonu?  

Plug-in hybridy, které kombinují elektrický a spalovací pohon, mají v pojištění několik specifik. Obecně se cena pojistného u plug-in hybridů pohybuje na stejné úrovni jako u běžných vozů. Nicméně, někteří výrobci uvádějí nutnost kompletní výměny baterie při jejím jakémkoli i sebemenším kosmetickém poškození, což může zvýšit náklady na opravy a tím i pojistné.

     Existují nějaké zvláštní pojistky třeba jen na baterie? Dá se taková věc pojistit samostatně nad rámec havarijního pojištění, myšleno tak, že ne že bude baterie poškozená při havárii, ale třeba nad rámec tovární záruky na kapacitu apod.?  

Ne, v Kooperativě jsme šli cestou jednoduchosti bez nějakých kliček. Proto, když si klient sjedná havarijní pojištění a povinné ručení dohromady, automaticky získá jak krytí baterie proti škodám vzniklých zkratem a přehřátím, tak i krytí škod na přenosné nabíječce a příslušenství.

    Pojišťují se i wallboxy? A spíš samostatně, v rámci pojištění domu nebo v rámci pojištění elektroauta?  

V pojištění elektroaut myslíme i na wallboxy, přes které si mohou klienti nabíjet své vozidlo např. v garáži, a to nabízíme v pojištění majetku. A pokud klient myslí na celý ekosystém elektromobility a nabíjení si zajišťuje přes solární energii, v Kooperativě umíme pojistit i fotovoltaiku, příslušenství a přípojky v pojištění nemovitosti.

     Novela zákona o povinném ručení přinesla povinnost pojišťovat třeba i elektrokoloběžky nebo malotraktory. Kolik takových dopravních prostředků jste pojistili a jsou jejich pojistky v něčem specifické?  

Od 1. 4. 2024, kdy vstoupil v platnost nový zákon o povinném ručení 30/2024 Sb., jsme pojistili necelých 27 tis. těchto dopravních prostředků. Zájemci o pojištění mají možnost si k povinnému ručení sjednat i asistence, které jsou vytvořené speciálně pro tuto specifickou skupinu vozidel.

Ptal se Martin Šidlák

Kooperativa je partnerem ankety Elektromobil roku

Diskuze ke článku
David Lokotka
David Lokotka
Hlavně že už nejde jen o to, kolik to jede, ale i jak a kde se to nabíjí a co všechno může způsobit kabel v nesprávný čas na špatném místě 😄. U elektromobilů to s pojištěním není žádná nuda – rozhodně doporučuju porovnat si nabídky, třeba na Suri, protože rozdíly mezi pojišťovnami můžou být výrazné.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze