Volvo XC60 T8 se střešním stanem Thule
test

Volvo XC60 T8 se střešním stanem Thule

Švédské duo pro dobrodruhy

Do redakce se nám na test dostal plug-in hybrid Volvo XC60 T8 v netradiční kempovací konfiguraci. Na střeše měl totiž přidaný stan Thule, čímž vzniklo zajímavé kempovací auto. Jak se s ním jezdí a jaká je práce se skládáním stanu?

Volvo XC60 v plug-in hybridní verzi T8 a dokonce i v motorizaci T6 jsme už testovali, takže tentokrát se zaměřím na netradiční kombinaci – auto vybavené střešním stanem Thule v plnohodnotné kempovací verzi. A musím říct, že švédské duo má smysl!

Než se pustím do detailů o kempování, pár slov k autu samotnému. Volvo XC60 T8 je komfortní vůz s příjemně zpracovaným interiérem, kde se člověk prostě cítí dobře. Zvláště mě zaujal infotainment založený na systému Google.

Technické parametry Volvo XC60 (2017) T8 (2023)

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 688 × 1 902 × 1 658 mm, 2 170 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon335 kW, 455 koní, točivý moment: 709 Nm
Baterie18,8 kWh (14,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 6,4 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 2,1 l / 100 km
Cena od2 244 500 Kč

Zpočátku jsem litoval absenci bezdrátového Android Auto nebo Apple CarPlay – kabelové připojení je zastaralé. Ve výsledku jsem však zjistil, že mi to vlastně vůbec nevadí. Apple CarPlay jsem využíval především kvůli navigaci Waze, kterou má systém Google přímo vestavěnou. Odpadá tak nutnost připojovat telefon a vystačím si s Bluetooth pro volání. Navigace Waze i Google se navíc spárují s vaším profilem a pokyny se zobrazují přímo na virtuálním displeji za volantem. Pro telefonování pak stačí Bluetooth.

Spotřeba se stanem na střeše: překvapivě slušná

Nyní k té zajímavější části – jak se chová plug-in hybrid se stanem na střeše? Začněme spotřebou, protože právě ta je ovlivněna nejvíce.

Tento stan Thule není skořepinový, ani nevím o tom, že by značka skořepinový stan vůbec vyráběla, což znamená větší vliv na aerodynamiku. Skořepinové stany totiž bývají tenčí a mají aerodynamičtější tvar, už jen díky tomu, že mají hladkou skořepinu. Po plném nabití výkonem 6,3 kW (maximální výkon palubní nabíječky) pak auto ukazuje dojezd okolo 55 km na elektřinu.

Realita na dálnici při rychlosti do 110 km/h, kterou s ohledem na stan dodržuji, znamená dojezd necelých 45 km. I to mi ale na podzimní teploty připadá jako pěkný výsledek. Je pravda, že mnoho plug-in hybridů má dnes výrazně větší baterii a delší dojezd – Volvo by do budoucna mělo přezbrojit na vyšší kapacitu, ideálně s rychlonabíjením, které zde bohužel chybí.

Když se baterie vybije a auto přejde do hybridního módu s přeplňovaným dvoulitrem jako primárním pohonem, spotřeba při dálniční rychlosti 100–110 km/h se pohybuje okolo 8 l na 100 km. Záměrně zmiňuji dojezd a spotřebu na dálnici, protože při nižších rychlostech vliv stanu klesá. Ve městě by zkrácení elektrického dojezdu nebo navýšení spotřeby benzínu nemělo být tak výrazné.

Stan Thule: švédská kvalita, která překvapí

Značka Thule se ke Volvu skvěle hodí – obě značky jsou švédské a obě stavějí na kvalitě/funkčnosti. Já obecně preferuji skořepinové stany kvůli aerodynamice a snadnější manipulaci, ale neskořepinový stan Thule mě velmi příjemně překvapil.

Stavění: intuitivní a rychlé

Postavení mi zabralo pouze 5 minut, přestože jsem tento typ stanu stavěl poprvé a nečetl návod. Vše je naprosto intuitivní, zejména pro někoho se zkušenostmi se střešními stany.

Postup je jednoduchý:

  1. Odepnout vrchní krycí díl připevněný zipem
  2. Celý ho sundat a vložit do auta (překvapivě se nesroluje pod stan jako u jiných stanů)
  3. Vytáhnout a vyklopit žebřík – stan je postavený
  4. Vzít čtyři prutové vzpěry a napnout vrchní plachtu
  5. Hotovo!

Skládání: pod 7 minut

Velmi příjemně mě překvapilo i skládání do polohy pro jízdu. Zabralo mi bez 10 sekund jen 8 minut, a to jsem se kvůli zapomenutí jednoho kroku vracel (ztráta asi minuty). Reálně by to tedy bylo pod 7 minut – opravdu pěkný výsledek!

Při skládání:

  1. Vyndáte prutové vzpěry
  2. Zachytíte vrchní plachtu za knoflíčky ve čtyřech bodech (tohle jsem zapomněl a musel jsem stan znovu rozložit)
  3. Zasunete žebřík
  4. Překryjete vrchní plachtou

Chytrým řešením jsou suché zipy, kterými překryjete části, kde by stan koukal ven ze složeného „sendviče“. Poté už jen snadno přetáhnete vrchní díl a zapnete zipem.

Závěr: ideální kombinace pro outdoorové nadšence

Volvo XC60 T8 se střešním stanem Thule tvoří skvělé duo pro ty, kdo chtějí kombinovat úspornost plug-in hybridu s možností kempování. Spotřeba se stanem je stále rozumná (zejména pokud nejezdíte dlouhé trasy), manipulace se stanem překvapivě snadná a celková funkčnost na vysoké úrovni.

Jediné, co by Volvo mohlo vylepšit, je kapacita baterie a přidání rychlonabíjení. Jinak jde o ideální auto pro dobrodruhy, kteří nechtějí obětovat pohodlí ani ekologický provoz.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze