Kdo chce aktuálně koupit něco zvýšeného s logem Toyota, má hodně širokou možnost výběru. Základem je Yaris Cross, pak je tu také RAV4 a ideálním středem mezi touto dvojicí je právě Corolla Cross, která cílí na potenciální zájemce o Škodu Karoq nebo Peugeot 3008. Toyota se zkrátka rozhodla, že pomalu od každého modelu nabídne zvýšenou terénní verzi a zdá se, že zákazníci to začínají oceňovat. Měl jsem k dispozici výbavu Premiere Edition. V základu nabízí 18" kola, bohatou sadu bezpečnostních asistentů a FullLED hlavní světlomety. Příplatkem zde bylo vlastně jen panoramatické střešní okno a metalický bílý lak karoserie. Verzi Cross to celkem slušelo a podobnost s klasickou Corollou nezapře.
Technické parametry Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid e‐CVT AWD-i
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 460 × 1 825 × 1 622 mm, 1 498 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 146 (112 + 83) kW, 197 (152 + 111) koní |
Nádrž | 43 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 5,2 l / 100 km |
Cena od | 969 900 Kč |
Po usednutí do kabiny na mě dýchla typická japonská atmosféra. Některé tvrdé plasty a tlačítka staršího vzhledu jsou klasikou. Naopak multimediální systém s 10,8" plovoucí obrazovkou mě těšil rychlostí a intuitivním ovládáním. Bod k dobru musím udělit za samostatný panel pro nastavení všech funkcí klimatizace. Za jízdy jsem tak nemusel zbytečně dlouho a složitě vše lovit v palubním menu vozidla, jako je to standardem u mnoha dnešních modelů konkurenčních značek. Novinkou je taktéž digitální přístrojový štít, který nabízí několik nastavení zobrazení. Mnohé potěší přítomnost bezdrátového Apple CarPlay a bezdrátová nabíječka.
Hodně mě zajímal prostor pro posádku, jelikož na první pohled se Corolla Cross zdá jako o něco pohlednější dvojče Toyoty RAV4. Je to ale optický klam a do kabiny vozu se pohodlně posadí čtveřice průměrně vzrostlých dospělých s výškou 180 cm. S místem pro nohy vzadu to není úplně slavné, ale bavíme se o Corolle, která bude vozit hlavně menší děti ze školy nebo kroužků. Navzdory hybridní technice nabízel vůz zavazadlový prostor s průměrným objemem 436 litrů. Teprve po sklopení druhé řady se objem zvětšil na 1 359 litrů, avšak vznikne zde schod.
A jelikož jsme u Toyoty, prim hraje hybridní pohon a převodovka CVT. Pod kapotou pracoval benzinový čtyřválec s výkonem 112 kW a 190 Nm točivého momentu. K tomu se přidával přední elektromotor o výkonu 83 kW a 206 Nm. Aby toho nebylo málo, na zadní nápravě je umístěn další, tentokrát s výkonem 30 kW a 84 Nm. Hromadný výkon dosahuje 146 kW a změn se dočkal lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,91 kWh, který je nyní výkonnější a současně o 40 % lehčí. Maximální nejvyšší rychlost je zde klasicky omezena na 180 km/h a specifikem hybridní Corolly Cross je, že se vždy (pokud je to možné) rozjíždí na elektřinu. V rámci jízdy jsem měl na výběr jeden ze tří jízdních režimů (Eco, Normal a Sport), ale nějaké větší změny mezi nimi jsem ve finále nezaznamenal.
Kdo se bude jen trošku snažit, nebude mít problém jezdit za 5 litrů na 100 km. Lehce dynamičtější tempo nebo plnější obsazení vozu pak znamená spotřebu okolo 6 litrů na 100 km, což stále není hrozné. Pohon všech čtyř kol fungoval celkem obstojně, ale při větším zatížení bylo znát, že přední náprava občas proklouzla. Škoda jen, že pro tento model nelze objednat adaptivní podvozek. Klasická Corolla to umožňuje. Testovaný vůz si sice na nerovnostech nevedl vůbec špatně, ale na delší sérii nerovností za sebou již nervozita podvozku cítit byla. Naopak odhlučnění kabiny od okolí bylo vynikající a dávno je pryč doba, kdy jste u nové Toyoty mohli slyšet bouchající kamínky v podbězích.
A co dálnice? Mnozí jistě čekáte na to, jak se projevovala převodovka e-CVT, která v minulosti dokázala při vyšším zatížení vzbudit i spícího pasažéra. Musím říci, že hlučnost pohonného ústrojí je značně menší, než tomu bývalo dříve. Teprve vysoké zatížení znamená hukot přicházející do kabiny a současně začne růst spotřeba k 9 litrům. Škoda jen, že objem palivové nádrže je jen 43 litrů, což není mnoho. S hybridním pohonem 5. generace je tak nejlepší jezdit hlavně ve městě a po okreskách, kde vůz není potřeba tak moc zatěžovat po stránce dynamiky. Kdo ale bude hledět na výkon skoro 200 koní a pohon všech kol, během chvilky se přesvědčí o tom, že toto rozhodně není žádné sportovní náčiní.
Toyota Corolla Cross je vynikající rodinné auto, které nabízí skvělou bezpečnost, solidní řidičský zážitek a příjemnou spotřebu ve městě. Na elektrický pohon umí jet v kuse klidně i dva kilometry a celkové sladění elektromotorů a spalovacího motoru je na jedničku. Naopak lacinější detaily v kabině a menší objem kufru patří mezi nevýhody. S cenou okolo milionu korun by mohla Corolla Cross ohromit ty, které nebaví nabídka evropských výrobců, které mnohdy nabízejí turbem dopované motory s možná až komicky malými objemy. Zároveň není problém jezdit za pět na sto, což se také moc často nevidí u modelu s atmosféricky plněným benzinovým dvoulitrem.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz