Nabídka nabíjecích kabelů je takřka nepřeberná. Dávno už neplatí, že by na trhu dominovalo pár výrobců. Mnoho majitelů elektromobilů spoléhá na vlastní wallbox nebo veřejné nabíjecí stanice, ale stále se najdou i tací, kteří nabíjí přímo ze zásuvky. Běžný uživatel, který nabíjí na vlastní náklady, má na výběr z několika možností. Často si kabel dokoupí rovnou v rámci pořízení elektromobilu, v případě firemních vozidel je ale situace odlišná, neboť takové příslušenství musí zajistit zaměstnavatel, který musí být schopen nabíjení patřičně evidovat. A právě pro tyto případy byl vyvinut kabel ČEZ futurego.
Technické parametry ČEZ futurego
| Parametr | Hodnota |
|---|---|
| Jmenovitý nabíjecí proud | max. 3× 32 A |
| Vlastní odběr v klidovém stavu | ≤ 4 W |
| Přípustná okolní teplota | -25 °C až +50 °C |
| Stupeň ochrany | IP54 |
| Stupeň odolnosti | IK10 (s výjimkou displeje) |
| Pracovní délka kabelu | ≥ 5 m, dle typu adaptéru |
| Pracovní hmotnost kabelu | 3,5 až 3,9 kg, dle typu adaptéru |
| Konektor na straně elektrického přívodu | adaptéry Schuko/French style, CEE 16, CEE 32 |
| Konektor na straně auta | Type 2 |
| Využívá fázové vodiče | 1, 2 nebo 3 podle typu připojeného vozidla a adaptéru |
| Konstruováno v souladu s | IEC 61851-1, CE, EMC, RoHS |
| Podporovaná elektrická síť | TN-S |
| Maloobchodní cena bez DPH | 22 000 Kč |
Obsah balení: se vším všudy, včetně pouzdra
Kabel dorazí v praktické „taštičce“, která obsahuje kromě kabelu rovněž tři adaptéry (230V/16A, třífázový konektor 400V/16A nebo 32A). Stejně tak neschází nutné manuály či již v kabelu předinstalovaná SIM karta.
Konstrukční zpracování: kvalita, kterou lze vidět i cítit
Kabel má kromě variability také několik dalších předností. Patrioty například potěší, že se vyrábí v České republice, kde rovněž prochází veškerými certifikacemi nutnými pro bezpečný a spolehlivý provoz. Ostatně, od 1. ledna 2026 vstoupí v platnost nová legislativa, kterou tento kabel již s předstihem splňuje. Ve zkratce se bude jednat o plně certifikované měřidlo určené pro tzv. závazkové vztahy. S tím se pojí také nutnost kabel/měřidlo každé čtyři roky ověřovat, a to podle příslušné vyhlášky.





ČEZ futurego je přitom již na první pohled robustním zařízením, které by se nemělo zaleknout ani drsnějšího zacházení. Poradí si tak například s deštěm i prašným prostředím. Kvalitní konstrukční zpracování je patrné také při pohledu na poctivý průměr kabelu, který se zahřívá méně než konvenční kabely.
Středobodem ovládacího kabelu je pak přední strana s displejem a přidruženými tlačítky. Cílem bylo zajistit intuitivní ovládání, což se podle mého názoru docela dobře povedlo a může připomínat například rozhraní u některých starších tlačítkových telefonů. Viditelnost displeje je bezproblémová, stejně jako odezva při mačkání tlačítek. Na boku pak můžeme zahlédnout silikonovou krytku, pod níž je předinstalovaná SIM karta pro datovou konektivitu.




Praktické zkušenosti z používání: schopný pomocník doma i na cestách
Používání nabíjecího kabelu je maximálně intuitivní, tedy snad s výjimkou nasazování jednotlivých adaptérů, kdy je potřeba nejprve správně natočit drážky, respektive úchytné body, a následně do sebe kabel a kabel od adaptéru zapojit pootočením. Nejedná se rozhodně o nic, co bych považoval za velké minus, nicméně zrovna na tomto by mohl výrobce zapracovat, aby bylo spojování adaptéru s kabelem jednodušší a zvládli jej napoprvé bez komplikací i naprostí nováčci.
Výhodou kabelu je pak schopnost identifikovat vybraný adaptér, respektive zdroj energie, a nastavit optimální parametry pro dobíjení. I v případě, že zaměstnanec nepolíbený elektromobilitou dostane jako nový služební vůz elektromobil a má nabíjet doma ze zásuvky, nemusí nic řešit. Kabel stačí zapojit (nejprve do zásuvky, poté do vozu) a vše bude nastaveno za něj. Pochopitelně si však lze upravit hodnotu proudu, čímž se také logicky upraví nabíjecí výkon v kW.



Chytrost kabelu pak kromě schopnosti automaticky nastavit parametry nabíjení spočívá také v konektivitě. Kabel je díky vložené SIM kartě vždy on-line (také v zahraničí), a ukládá tak záznamy o jednotlivých nabíjecích seancích. V případě, že by byl offline, disponuje interní pamětí, kam uloží až 100 nabíjecích seancí, které se následně odešlou správci kabelu.
ČEZ rovněž nabízí webovou platformu, kde lze sledovat jednotlivá nabíjení, náklady, průměrné hodnoty a mnoho dalšího, viz screenshoty. Na samotném displeji adaptéru lze také pozorovat údaje o množství nabitých kWh (a to i celkově) a další hodnoty. Co by však někomu mohlo chybět, to je vyloženě mobilní aplikace, skrze kterou by se upravovaly parametry nabíjení. Takto je nutné například pro data sáhnout do webové platformy, která je určena primárně pro používání na počítači.
Zhodnocení
Výhody nabíjecího kabelu ČEZ futurego jsou nasnadě: perfektní přehled o nabíjení ze strany zaměstnavatele s možností adekvátní kompenzace pro uživatele vozu a zároveň i zamezení podvodů v podobě nabíjení nepovolených vozidel (v budoucnu se chystá přímo schopnost umožnit používání kabelu pouze s vybraným vozidlem), kvalitní zpracování i snadná ovladatelnost skrze ovládací displej. Za nevýhodu mohu označit snad jen méně komfortní nasazování jednotlivých adaptérů, lze však předpokládat, že průměrný uživatel bude primárně používat jeden a výměna se jej nebude (příliš často) týkat.
Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz

Zhruba před půl rokem jsem zvažoval koupi tohoto výrobku, ale nesmyslná cena mě zcela odradila. Na trhu jsou výrobky technicky srovnatelné, ale výrazně levnější i s mobilní apkou.
Je k tomu taky držák na zeď aby to nemuselo viset na té 3 fázové zásuvce?