Elektrickou dodávku Opel Vivaro Electric jsme již testovali, ale tentokrát jsme ji prověřili v režimu, kam se podle nás elektrické dodávky hodí nejvíce. To znamená v městských rozvážkových službách. Tam je nelimituje dojezd a mají výrazně nižší spotřebu, než by měly na dálnici. Zároveň i auto samotné trpí méně než spalovací dodávky a neprodukuje lokální emise. Konkrétně jsme otestovali verzi Vivara s větší baterií o kapacitě 75 kWh, která by měla pro zvládnutí rozvozové směny ve městě stačit i v zimě a s rezervou. Jaká je realita?
Technické parametry Opel Vivaro Electric M (L1) 50 kWh (2024)
Kompletní specifikaceKonstrukce | dodávka, 4 983 × 1 920 × 1 895 mm, 1 920 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm |
Baterie | 50 kWh (46,3 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 21,7 kWh / 100 km, dojezd: 223 km |
Cena od | 1 276 429 Kč |
Před ostrým rozvážkovým testem jsem s autem jezdil v běžném režimu. Po vyzvednutí, kdy byl Opel Vivaro Electric plně nabitý, jsem jel domů do Berouna. Odtud druhý den do Prahy na vyhlášení výsledků ankety Auto roku 2025 v České republice, cestou zpět jsem si dal rozcvičku v podobě odvezení jedné kratší kurýrní zakázky a jel zpět do Berouna. Po ujetí prvních 152 kilometrů v kombinaci město/dálnice (nutno dodat, že s převahou dálnic) a v plném komfortu palubní počítač ukázal spotřebu 30,5 kWh/100 km a v baterii zbylo 27 %, což podle auta vystačí na dalších 70 kilometrů dojezdu.
Druhý den přichází ostrý test v kurýrním rozvozu na platformě grid.online. První zakázka přichází, když jsem ještě doma v Berouně, což je ideální. Jdu tedy do auta, ale zjišťuji nepříjemnou věc. Nabíjení z wallboxu bylo z nějakého neznámého důvodu pomalé, takže se auto nenabilo na 100 %. Aniž bych to tedy měl v plánu, testuju režim řidiče, který nemá nabíjení doma a navíc si pořádně nenabil ani předchozí den cestou domů. Mám totiž v baterii pouze 51 %.

První zakázku vyzvedávám v Praze na Zličíně a vezu ji napříč Prahou na Chodov. Jsou to dvě nepříliš velké krabice, které bych zvládl odvézt i malým autem. Po dálniční cestě z Berouna do Prahy (navíc do kopce) a následné cestě na Chodov mám ale v baterii 28 %. Po předání zásilky tedy mířím na nejbližší rychlonabíjecí stanici, která je jen něco málo přes kilometr odtud. Tam čekám, až pípne další zásilka. Ta přichází ve chvíli, kdy mám nabito na 76 %. Zvládnu s necelými 80 % celou směnu i s cestou domů? Nebo budu muset ještě zamířit na nějakou nabíječku?
Další zakázky přichází v poměrně rychlém sledu a jezdím po celé Praze. Nejprve z Chodova na Zličín, odtud do Holešovic, následně mířím na Staré Město, do Podolí, znovu do Holešovic, na Vinohrady a odtud znovu do Holešovic a dále zpět na Staré Město. Následují ještě jednou Vinohrady a Holešovice, ale dosud to jsou malé zásilky, většinou jeden balík či květina. Stačilo by na to běžné osobní auto, ale účel to plní. Najíždím kilometry v městském provozu a zjišťuji, kolik elektrická dodávka Opel Vivaro Electric zvládne takto najezdit.
Zde konečně dostávám i zakázku, která je alespoň částečně hodna tak velkého auta. Jde o sérii 11 zastávek, na prvních třech nakládám zásilky a později různě střídavě doručuji či nakládám další. Je to poskládané tak, aby trasa byla co nejefektivnější z hlediska nájezdu kilometrů. Jedu z centra přes Harfu na Černý Most a poté znovu přes Harfu (protože tentokrát tam vezu zásilku z Černého Mostu) do Letňan, odkud mířím na Chodov, kam vezu poslední dvě zásilky z Černého Mostu a z Letňan.
Sjezdil jsem tedy Prahu několikrát křížem krážem. Jezdil jsem celý den jen s jedním nabíjením, téměř 9 hodin, tedy jednu celou směnu, pak bez nabíjení. A to jsem měl v baterii pouhých 76 %, když jsem po přijetí zakázky odjížděl od nabíjecí stanice. Od nabíjení jsem ujel 111 km, protože s vyzvedáváním a předáváním zásilek a popojížděním v kolonách mezi nimi se o moc více ujet nedá. Zbyl mi ještě dostatek energie v baterii, abych dojel dalších 44 km domů do Berouna, kam jsem dorazil s 10 % v baterii.

Celkem jsem za celou směnu (cca 11 hodin) ujel 201 km se spotřebou 28,4 kWh/100 km podle palubního počítače. Kdybych tedy vyjížděl z domova s plně nabitou baterií, zvládl bych celou směnu i s cestami z Berouna do Prahy a zpět. To celé v zimních teplotách okolo nuly, což znamená, že v létě by byla úplně v pohodě i delší směna. Zároveň se ukazuje, že nemusí být nutné vyjíždět s plně nabitou baterií, ale pokud možnost nabíjení doma máte, doporučuji toho využít. Že jsem měl na začátku časové okno na nabíjení bylo spíše o štěstí, protože později jsem během směny moc času už neměl. Ale parkoval jsem na několika místech, kde nabíjecí stanice jsou. Takže kdyby bylo nejhůř, mohl bych auto na pár minut připojit, než donesu zásilku na místo určení.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz
Ale těch 200 km to po městě asi dá.