Jakou spotřebu má v běžném provozu Porsche Taycan 4S? Otestovali jsme to
test

Jakou spotřebu má v běžném provozu Porsche Taycan 4S? Otestovali jsme to

Zaostřeno na spotřebu

Porsche Taycan se ve verzích Turbo a Turbo S chlubí hlavně dynamickými parametry. Ostatně i testovaná verze 4S neměla špatnou dynamiku, ale nás zajímala reálná spotřeba, od které se odvíjí i skutečný dojezd.

Testů rychlosti elektromobilu Porsche Taycan naleznete spoustu. Ať už je to souboj na okruhu, nebo ve sprintu proti různým autům. Taycan 4S ale má teoretické předpoklady i k tomu, aby byl relativně úsporný. Zejména nás zajímalo, jak tomu pomůže dvoustupňová převodovka, protože jde o první sériový elektromobil s tímto řešením. V našem případě šlo tedy o nejslabší verzi 4S, ale s větší baterií, tedy Performance Battery Plus.

Porsche Taycan je ještě krásnější, než jsme si mysleli (autosalon Frankfurt 2019)

Technické parametry Porsche Taycan 4S Performance Battery Plus

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 963 × 1 966 × 1 381 mm, 2 220 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon571 koní, točivý moment: 650 Nm
Baterie93,4 kWh, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 24,6 kWh / 100 km, dojezd: 463 km
Infotainment10,9" dotykový displej
Cena3 236 500 Kč

Na technické informace o Porsche Taycan 4S se můžete podívat v našem katalogu výše. V této variantě má baterii o celkové kapacitě 93,4 kWh a využitelné 83,7 kWh. Ta zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP pěkných 463 kilometrů. Oficiálně udávaná kombinovaná spotřeba je 24,6 kWh/100 km. Cena verze 4S startuje na 3 020 000 Kč včetně DPH, ale tato varianta s větší baterií začíná na 3 236 500 Kč včetně DPH. Na Turbo byste si ale museli připravit přes 4 miliony a na nejvýkonnější Turbo S ještě o milion více.

Palubní počítač Taycanu nás příjemně překvapil hodnotou 17,3 kWh/100 km.

Stejně jako ostatní auta prošlo i Porsche Taycan 4S jednotným testovacím okruhem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet plynule, ale na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace. Palubní počítač Taycanu nás příjemně překvapil hodnotou 17,3 kWh/100 km, což je na vůz této velikosti a výkonu velmi pěkná hodnota.

Vyhodnotil jsem samozřejmě i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, byla spotřeba 15,3 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici to bylo 18,9 kWh a při dálniční rychlosti 130 km/h už je nárůst spotřeby dle očekávání výraznější. Podle palubního počítače si auto na dálnici řekne o cca 23,7 kWh/100 km. Při jízdách po městě ukázal palubní počítač v průměru 16,5 kWh/100 km. Všechny tyto hodnoty vypadají výborně, až vyvstává otázka, jestli se palubnímu počítači vůbec dá věřit.

Vzhledem ke krátké zápůjčce šlo o nejkratší test spotřeby, tedy ještě kratší než v případě Jaguaru I-PACE. S Taycanem jsem ujel pouze 120 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Palubní počítač za celý tento úsek ukázal hodnotu 17,8 kWh/100 km. Podle nabíjení na stanici Ionity v Berouně ale vyšla spotřeba 28,11 kWh/100 km, takže je pravděpodobné, že palubní počítač je opravdu příliš optimistický. Pro zpřesnění to bude potřeba otestovat na delší vzdálenosti.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 16,3 km) 16,46 kWh/100 km 508 km
Mimo město (90 km/h) 15,25 kWh/100 km 548 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 18,9 kWh/100 km 442 km
Dálnice (130 km/h) 23,65 kWh/100 km 353 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 17,3 kWh/100 km 483 km
Celý test (120,1 km) podle nabíjení 28,11 kWh/100 km

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 83,7 kWh.

Komentář Marka Tomíška:

Ještě před testem spotřeby jsem vyzkoušel i dynamiku a v tomto směru je Porsche Taycan rozhodně povedené auto. Přestože jde o nejslabší verzi, má opravdu pěkné zrychlení a v zatáčkách Taycan jede „jako po kolejích“. Je ale znát vyšší hmotnost auta a jsem zvědavý na verze Turbo/Turbo S, jak se s vyšší hmotností konstruktéři podvozku popasovali. Zajímavé je, že má Taycan dvoustupňovou převodovku, která kromě dynamiky ve vyšších rychlostech teoreticky zlepšuje i spotřebu.

Zmíněná dvoustupňová převodovka v režimu Sport přeřazuje až při vyšších rychlostech, ale v nejúspornějším režimu Range se na jedničku pouze rozjede a pak přeřadí na dvojku. V testu spotřeby jsem jezdil na režim Normal, který je v autě nastavený automaticky, v něm převodovka přeřazuje podle potřeby, ale obecně v nižších rychlostech než na sportovní režim. Z hlediska úsporné jízdy mi chyběla pádla pod volantem pro regulaci rekuperace, ale oceňuji alespoň to, že při sundání nohy z plynu Taycan „plachtí“ na neutrál, což je úspornější, pokud nepotřebuji brzdit.

Pokud jde o reálnou spotřebu podle nabíjení, ukazuje, že hodnoty podle palubního počítače jsou asi nižší, než je realita. Ale s jistotou to lze říci při měření reálné spotřeby na delší vzdálenosti, ideálně alespoň 300 kilometrů jako u ostatních testů ze seriálu Zaostřeno na spotřebu. Snad se časem podaří i delší zápůjčka Taycanu, abychom toto mohli ověřit.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze