O Jaguaru I-PACE jste od nás slyšeli už mnohokrát v několika různých testech. Tentokrát jsme se však zaměřili na spotřebu ve velmi horkých dnech a při dynamické jízdě. Pro začátek si připomeneme základní informace. Výrobce deklaruje dojezd 470 kilometrů a spotřebu 21,2 kWh / 100 km v cyklu WLTP. Auto je vybaveno 90kWh baterií a dvěma elektromotory o celkovém výkonu 400 koní i mohutném točivém momentu 696 Nm.
Technické parametry Jaguar I-PACE 2018
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 682 × 1 895 × 1 565 mm, 2 133 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 294 kW, 400 koní, točivý moment: 696 Nm |
Baterie | 90 kWh (84,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 7 kW, |
Spotřeba | Kombinovaná: 21,2 kWh / 100 km, dojezd: 480 km |
Cena od | 2 441 453 Kč |
Jak už jsem zmínil, baterie má kapacitu 90 kWh. Jaguaru jí dodává společnost LG Tech. Za běžných podmínek je baterie chlazena za pomoci aktivních předních lamel a vzduchovým chladičem, ale pro případ, že tento působ chlazení není dostačující, je baterie vybavena klimatizací a kapalinovým chlazením. Tato jednotka využívá tepelné čerpadlo, které neodebírá energii z akumulátoru, ale z okolního vzduchu. Automobilka udává, že díky tomuto systému se v mrazivé zimě ušetří až 50 kilometrů z dojezdu. Zajímavostí u I-PACE je také informace o množství energie získané díky rekuperaci z průběhu jízdy, která se zobrazuje na palubním počítači.
Teď už ale k jízdě samotné. Při opravdu teplých letních dnech kdy se teploty ve stínu pohybují nad 30 °C a člověk si to v autě ani nedovede představit bez klimatizace, jsem se pohyboval na průměrné hodnotě 28 kWh / 100 km při celkově ujetých 517 kilometrech. Musím ale podotknout, že jsem převážně jezdil v režimu Sport a nijak jsem nedbal na spotřebu.
Jedno páteční odpoledne jsem se vydal ze Žižkova na Zličín přesně v době, kdy obyvatelé prchají z rozpálené Prahy. 15kilometrová cesta mi s průměrnou rychlostí 14 km/h zabrala více než hodinu. V tomto pekle jsem měl samozřejmě klimatizaci puštěnou naplno a také jsem si cestu zpříjemnil hlasitou hudbou. Spotřeba na této cestě činila 31,7 kWh / 100 km.
Když jsem se pak konečně dostal z Prahy na dálnici, tak jsem se po cestě snažil dohnat, co mi dopravní špička v Praze sebrala. Do cílové destinace, která byla nedaleko Příbrami, jsem dojel se spotřebou 30,4 kWh / 100 km na trase dlouhé 89 kilometrů, a to průměrnou rychlostí 79 km/h při venkovní teplotě 27 °C
Při testu jsem najezdil něco málo přes 200 kilometrů mimo město po dálnicích a okreskách, zbytek v pražském provozu v průběhu týdne. Při jízdách po Praze jsem vyzkoušel všechny režimy, které I-PACE nabízí: Sport, Comfort a ECO. Při jízdě v režimu Sport jsem se běžně pohyboval kolem spotřeby 26 kWh / 100 km, v režimu Comfort pak okolo 21 kWh / 100 km a při jízdě v režimu ECO jsem se při jedné jízdě dostal na hodnotu 12,3 kWh / 100 km, ale nutno podotknout, že to bylo na trase necelých 9 kilometrů. Na trasách delších než 20 kilometrů v městském provozu jsem se nicméně pohyboval pod 19 kWh / 100 km při venkovní teplotě 28 °C.
V tabulce níže můžete porovnat výdaje za elektřinu při různých cenách za nabitou kWh:
Cena elektřiny | Náklady na 100 km | Náklady na 517 km |
---|---|---|
2 Kč / nabitá kWh | 56 Kč | 290 Kč |
3 Kč / nabitá kWh | 84 Kč | 434 Kč |
4 Kč / nabitá kWh | 112 Kč | 579 Kč |
Po pěti dnech s Jaguarem I-PACE jsem se tedy uměl pohybovat jak v hodnotách udávaných výrobcem, tak v hladinách dalece nad i pod touto hodnotou. V prvních dnech vás Jaguar svojí dynamikou a jízdními vlastnostmi vyzývá k tomu, abyste si ho užili naplno. Tak zjistíte, kde má hranice, a tím se spotřeba pohybuje klidně okolo 30 kWh / 100 km, obzvláště v těchto parných dnech. Dojezd se v takovém případě pohybuje v hodnotách nad 280 kilometrů. Poté však začnete oceňovat i komfort a technologie, které nabízí, z dynamické jízdy rychle sejde a spotřeba se pak nijak zvlášť neliší oproti udávané hodnotě. V režimu ECO lze jezdit i za mnohem méně, kdy se dojezd může pohybovat mezi 350 až klidně 500 kilometry. V době, kdy jsem testovaný vůz vracel, měl podle palubního počítače najeto 5 968 kilometrů a průměrnou spotřebu 26,8 kWh / 100 km.
pomalá otravná jízda, unavený životem: 20-25kW/100km
mírně dynamická jízda, využití potenciálu vozu: 25-30kW/100km
radost z jízdy, styl JAG: 30-50kW/100km
:-)))