Už skoro tři roky je na trhu malé městské SUV, které v sobě spojuje sportovní prvky Jaguaru a skvělé terénní schopnosti Land Roveru. Řeč je o modelu E-Pace, který pro modelový rok 2021 dostal širokou škálu motorizací s mild-hybridní technikou. Vrcholem se pak po vzoru nedávno testovaného Range Roveru Evoque stala benzinová plug-in hybridní verze P300e, která se nám dostane do rukou až o něco později. Aktuálně otestované provedení D200 v sobě spojuje naftový čtyřválec řady Ingenium, který je dále podporován menší baterií pro zachycení dodatečně vzniklé elektrické energie. Vůz díky tomu nabídne o poznání nižší průměrnou spotřebou a například systém Start & Stop umí vypnout motor vozu v rychlostech pod 20 km/h. Právě v ten okamžik přichází ke slovu uložená elektrická energie, která nadále pohání posilovač řízení nebo posilovač brzd.
Technické parametry Jaguar E-Pace D200 AWD
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 395 × 2 088 × 1 648 mm, 1 877 kg |
---|---|
Pohon | Nafta, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 430 Nm |
Nádrž | 65 l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 321 002 Kč |
Sám Jaguar o aktuálním provedení E-Pace prohlašuje, že se jedná o vůz, který nabízí dokonalé spojení sportovní jízdy s každodenní efektivitou. A ono to opravdu ve výsledku funguje. Na první pohled malé SUV na to sice nevypadá, ale jeho hmotnost činí v testované specifikaci takřka 1,9 tuny, což je na poměry této kategorie opravdu dost. Přidejte si k tomu výkon 204 koní, dostatečně aktivní pohon všech čtyř kol, alespoň dva cestující na palubě a asi jen málokdo by v takový okamžik doufal, že průměrná spotřeba spadne pod 7 litrů na 100 km. Jenže koncern Jaguar Land Rover ušel za poslední roky opravdu velký kus cesty v oblasti vývoje motorizací a techniky s ní spojené. Tím pádem se nelze divit tomu, že v našem případě jsme po celý testovací týden jezdili za přijatelných 6,3 litru na 100 km.
O takové spotřebě se přitom může zdát podobně výkonné konkurenci, takže minimálně za to posíláme do Velké Británie jedničku. Jaguar E-Pace však má také drobné nedostatky, přičemž hlavním problémem je opět palubní systém. Pryč jsou naštěstí doby, kdy ještě před 5 lety se u naprosto nového Jaguaru zasekl celý infotainment a řidič se jen modlil, kdy se vůz dokáže sám od sebe vzpamatovat. I tak se nám ale povedlo E-Pace jednou nachytat. Zrovna v okamžiku, kdy se během dálniční jízdy tak nějak odporoučela automatická klimatizace. Přesněji řečeno, ona fungovala, jen nešlo nastavit směr ofuku a jeho intenzitu. Chyba se pak ukrývala v samotné dotykové ploše, která sloužila jako ovládací modul samotné klimatizace.
U modelového roku 2021 lze ve vyšších výbavách najít právě tento prvek, který ale není 100% funkční. Jeho strany totiž sice ohraničují dva krásné otočné ovladače, jenže dotyková ploška je z jednoho kusu lesklého plastu. Pokud si tak tento prvek výbavy usmyslí, že nebude fungovat, to jediné, co půjde spustit, je maximální chladící výkon soustavy (režim Max. AC). V ten okamžik začne jinak velmi dobrá ventilační soustava s ionizačním filtrem pouštět do kabiny ledový vzduch. A to opravdu nechcete, zvláště ve chvíli, kdy venku panuje chladnější počasí.
Tohle je snad jediná větší výtka k testovanému vozu a pevně věříme, že se jednalo o chybu v rámci předprodukčního kusu, který ještě ani neměl českou registraci. V rámci výbavy R-Dynamic SE pak každý zájemce o tento vůz může očekávat bohatou výbavu, která v mnohých ohledech velmi zjednoduší každodenní soužití s terénním Britem. Součástí již základní výbavy jsou například skvěle svítící LED světlomety s animovanými ukazateli směru vpředu a vzadu. V tomto provedení sice postrádají stínování protijedoucích vozidel ve spojení s adaptivním natáčením, avšak i tato verze hlavních světlometů dokáže odvést pořádný kus práce i na velmi tmavých okresních silnicích, kde na vás v polích může číhat nejedno vetší stádo lesní zvěře.
Součástí výbavy je i asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu, který lze nastavit v několika úrovních. Oproti konkurenci lze však jeho citlivost a zásahy do řízení označit za průměrné. Řidič se na tento prvek nemůže spoléhat na 100 %. Stačí totiž chvíle nepozornosti a vůz vás sice vrátí do pruhu, avšak zásah celého systému byl i v nejpřísnějším nastavení poněkud „málo silný“. Automobil se zkrátka dostal polovinou až do vedlejšího pruhu, což by v případě, že by vedle jelo další auto, nedopadlo dobře. Přitom třeba u Range Roveru Evoque, což je vlastně dvojče testovaného E-Pacu, tento prvek fungoval znamenitě a vůz se v pruhu držel, jako by jel po kolejích.
Čím více modernější, tím je to více na škodu
Dost nás ale překvapil samotný palubní systém Pivi Pro, jehož součástí je dotyková obrazovka s úhlopříčkou 11,4". Nabízí nově navržené rozhraní, které je snadno pochopitelné a třeba navigační systém disponuje aktuálními dopravními informacemi a Google Mapami. V případě zakoupení paketu Online Pack si pak každý může vychutnat oblíbenou hudbu streamovanou ze Spotify, TuneIn nebo Deezeru. Vůz tak nabízí plnou konektivitu, která nabídne kupříkladu online synchronizaci kalendáře či aktuální předpověď počasí v oblasti, kde se právě nacházíte. A pár slov na závěr? Nový Jaguar E-Pace je zkrátka moderní SUV aktuální doby, které ale stále není úplně bez chyb. Plně dotyková plocha klimatizace může být pro někoho k vzteku, stejně tak jako to, že ovládání intenzity osvětlení palubní desky je schováno kdesi hluboko pod palubní deskou nalevo od řidiče.
Úplnou perličkou je pak absence tlačítka ruční parkovací brzdy. Jaguar ho pro modelový rok 2021 nejspíše úplně vypustil z kabiny, protože za celý týden jsme ho nedokázali najít. Co by se pak dělo v případě, že by se vůz porouchal a musel být odtažen? To nechceme ani domýšlet. Jedná se sice o verzi s automatickou převodovkou, ale i u ní lze navolit režim N (pokud je funkční zapalování) a vůz „natáhnout“ na plošinu. Nejen u Jaguaru tak platí pravidlo, že přílišná digitalizace může být někdy na škodu. Ve finále se ale jedná o příjemně jezdící menší SUV, které vás doveze až na místa, na která by se stěží dostala leckterá jiná rádoby „terénní auta“.
Foto: Roman Havlín