ELS Moto MXC 3000
test

ELS Moto MXC 3000

Stroj, který spojuje výhody elektromotoru s pocitem klasického endura

ELS Moto MXC 3000 patří do nové vlny elektrických motorek, které kombinují výkon, funkčnost a překvapivě i klasické prvky jako spojku a převodovku. Rozměry i výbavou míří mezi dospělejší krosky a osloví jak hobby jezdce, tak ty, kteří hledají dostupné enduro s přesahem do sportu. V terénu má co nabídnout, mě zajímalo, co od ní čekat nejen v lese, ale i na trati nebo při závodě.

Značka ELS Moto možná není mezi běžnými motorkáři ještě tolik známá, ale v české elektromotocyklové komunitě si začíná budovat jméno. A to nejen jako dovozce, ale i jako značka, která se snaží nabídnout vlastní koncept stroje, který nebude jen další variací na téma Sur-Ron nebo Talaria. Model MXC 3000 je jejich aktuální vlajkovou lodí mezi terénními motorkami a rozhodně má co nabídnout – ať už jde o výkon, konstrukci nebo zajímavý detail s manuální převodovkou.

Test ELS Moto MXC 3000 – Enduro na každý povrch za každého počasí

Tabulka specifikací elektromotorky ELS Moto MXC 3000

Výkon nominální 3 kW, peak 12 kW
Maximální rychlost 125 km/h
Akcelerace 0–50 km/h < 4 vteřiny
Baterie a nabíjení 72 V 60 Ah (4,3 kWh), 4-5 hodin
Dojezd 70 až 150 km
Hmotnost 108 kg
Kola 21" vpředu, 18" vzadu
Cena 149 999Kč

Design a konstrukce: lehké enduro s důrazem na pevnost

Na první pohled jde o klasické lehké enduro. Hliníkový rám z materiálu 6061 nepřekvapí – stejný používá řada zavedených značek. Na pohled motorka působí robustněji než Sur-Ron Ultra Bee, zároveň si ale udržuje nízkou hmotnost – bez baterie má jen 92 kg, což je na stroj s převodovkou velmi slušné, s baterií váží 108 kilogramů a maximální zatížení je 156 kilogramů. Tlumiče jsou hydraulické, výškově i předpětím nastavitelné. Nejde o žádnou prémiovou značku typu Öhlins, ale v rámci dané kategorie plní svou roli víc než dobře. Tuhost je spíš sportovnější, což se hodí při skákání nebo agresivnější jízdě v terénu, ale zvládne i klidnější vyjížďky.

Ovládání a výbava: přehledně a bez zbytečných kudrlinek

Displej je jednoduchý a přehledný. Na řídítkách najdete přepínače režimů, tlačítko pro zpátečku a ovládání světel. Displej je základní, ale čitelný. Ukazuje to nejdůležitější – stav baterie, rychlost, zvolený převod a další provozní údaje – zajímavostí je otáčkoměr. Motorka má navíc Bluetooth, což v praxi znamená možnost ladění nebo diagnostiky přes mobilní aplikaci. Ocenil jsem, že všechny ovládací prvky jsou jednoduše analogové, vše pouze přepínače a žádné přepínání přes infotainment, to na enduru oceníte. Kola jsou klasika – 21" vepředu, 18" vzadu, s obutím připraveným na terén. Pod sedlem najdete malou přihrádku na uložení nářadí, peněženky a podobných předmětů.

Motor a převodovka: 12 kW a čtyři kvalty

Motorem je středově uložený BLDC s nominálním výkonem 3 kW a špičkovými 12 kW, což už je hodnota, která se dá srovnávat s ostrými benzínovými 125ccm motorkami. Ale hlavně – motor dává údajně až 1 000 Nm na zadní kolo. Jasně, tento údaj je třeba brát s rezervou, protože záleží na převodu, ale pocitově rozhodně chybět výkon nebude.

To nejzajímavější ale přichází s převodovkou. MXC 3000 má čtyřstupňový manuál – ano, opravdu řadíte nohou jako na klasické motorce. Pro někoho to může být krok zpět (elektromotorky jsou často ceněné právě pro svou jednoduchost), ale mě osobně to baví. Díky převodům si můžete lépe hrát s výkonem – první kvalt je hodně krátký, ideální na technický terén nebo wheelie, čtyřka zase umí vytáhnout přes 110 km/h. Řadit můžete i za jízdy a spojka není potřeba – systém je přizpůsobený elektrickému pohonu.

Baterie a dojezd

Baterie má kapacitu 72 V / 60 Ah, tedy 4,3 kWh, a je od renomovaného výrobce CATL. Je vyjímatelná, takže ji můžete nabíjet doma bez nutnosti mít celou motorku u zásuvky. Výrobce udává dojezd 70 až 100 km při běžné jízdě, což zhruba odpovídá – při sportovní jízdě v lese počítejte s 2 až 3 hodinami provozu, což je srovnatelné s konkurencí. V režimu Eco se dá dostat i na 150 km, ale tam už jde spíš o pomalejší popojížďky. Co mě zaujalo, to je diagnostika přes aplikaci – můžete sledovat teplotu článků, vybíjení, historii chybových hlášení atd.

První dojmy a zajímavá kategorie

¨

Na ELS Moto MXC 3000 jsem najel něco přes 150, možná až 200 kilometrů. A nebylo to jen proto, že mě obecně baví elektrické krosky nebo endura, ale hlavně proto, že tato konkrétní motorka spadá do hodně zajímavé kategorie. Řekl bych, že jde o takový „nafouklejší middle size“ – trochu větší než třeba Ultra Bee nebo jiná lehká elektroendura, ale pořád to není plnohodnotný full-size bike. A tohle je teď hodně živá oblast, která mě osobně zajímá. Navíc mě samozřejmě hodně zajímala manuální převodovka a spojka. Převodovka mě hodně bavila, je to na emotorce nezvyklý prvek. Funguje obdobně jako u spalováků a máte díky ní lepší kroutící moment při různých rychlostech a na druhou stranu můžete jezdit úsporněji. Nejlepší část je v podstatě „lounch control“, kdy můžete držet vytočený elektromotor, který má omezovač, a ve chvíli, kdy pustíte spojku, tak vystřelíte jako z praku. To mě hodně bavilo. Chtěl jsem zjistit, jak to funguje nejen na silnici, ale hlavně v terénu a případně na trati. A měl jsem na to ideální příležitost – motorku mi ELS Moto půjčilo i jako závodní stroj na můj úplně první závod Enduro Sprintu, který se jel v Liberci ve Vesci.

Silnice bez překvapení, v terénu jako ryba ve vodě

Na silnici se MXC 3000 chová jako klasická motorka. Není to nic, co by člověka překvapilo – převodovka funguje přirozeně, ovládání je intuitivní. Člověk si rychle zvykne a nic mu nechybí. Zajímavé zpestření je ale tlačítko „Boost“, které znatelně ovlivní výkon a díky tomu se maximální rychlost přibližuje až k hranici 125 km/h. V terénu to bylo samozřejmě zajímavější. Když jsem s ní vyrazil na trať, nebyl jsem si úplně jistý, co od toho čekat. Ale nakonec mě motorka příjemně překvapila – hlavně podvozek fungoval doopravdy dobře. I na větších nerovnostech nebo při skocích držel stabilitu, dodával mi jistotu a obecně se s tím dalo jet dost slušně. Co beru jako největší výhodu, to je rozvor 1 450 milimetrů – to je o 70 milimetrů víc než v případě Ultra Bee a výjezdové schopnosti jsou na perfektní úrovni.

Brzdy jako slabší článek, SPZ na trať nevozte

Zpočátku jsem ale trochu bojoval s brzdami. Nejsem totiž zvyklý mít na enduro motorce zadní brzdu na noze. Většina elektroendurek má obě brzdy na řídítkách, takže jsem si na to musel chvíli zvykat. Po chvíli to už šlo, ale narazil jsem na další problém – přední brzda nebyla dobře seřízená. Opírala se o řídítko a nešla pořádně zmáčknout. A jak se při jízdě na trati ohřála, tak výrazně změkla a ke konci už skoro vůbec nebrzdila. Bylo to trochu na hraně, ale i tak jsem to zvládl a dalo se jezdit dál. Co bych určitě sundal hned, to je držák SPZ vzadu. Při skocích se mi několikrát stalo, že ho zadní kolo zachytilo a v terénu je to prostě víc na škodu než k užitku. Stejně tak do terénu nepatří ani zrcátka, ta si raději také sundejte.

Srovnání se Sur-Ron Ultra Bee

V průběhu testování jsem jeden den vytáhl na trať jak MXC 3000, tak svoje Ultra Bee a dali jsme si i několik ostrých koleček. Bylo znát, že každá motorka zapadá trošku do jiné kategorie a každá se chovala úplně jinak. Na Ultra Bee byl hlavně znát rozdíl oproti sériové verzi díky kontroleru TORP TC 1000.

Zkušenosti ze závodu aneb long story short

Motorka v sériovém stavu, která vyrazí na trať ve velice náročných podmínkách, kde jsou hluboké brody, bláto a strmé výjezdy, to prakticky není možné s žádným strojem. Bojoval jsem s vodou pod gripy, takže jsem nemohl správně dávkovat plyn, a to bylo velmi náročné – sotva jsem se dokázal držet řídítek v tak náročném terénu. Při pádu v brodu jsem navíc pootočil řídítka v představci, takže jsem pořádně nedosáhl na brzdu a musel jsem páčku spojky i brzdy bouchat zpátky. Pak začalo silně pršet a rozježděná trať se proměnila v lepivé bahno. Motorka byla rázem těžší tak o čtyřicet kilogramů a moje boty snad o deset.

Byl to boj a nechtěl jsem to vzdát, i když jsem k tomu měl blízko.

Před startem do druhé měřené etapy mi motorka kvůli kombinaci tepla a vody spadla do nouzového režimu. I když jsem odpojoval baterku, maximální rychlost na čtvrtý stupeň byla jen 32 km/h. Při jednom z dalších pádů jsem navíc ulomil páčku, takže jsem řadil už jen „natvrdo“. Byl to boj a nechtěl jsem to vzdát, i když jsem k tomu měl blízko. Na trati byly další dva brody a bez výkonu nebylo možné je projet správně – vždycky jsem se tam zabořil a strávil několik minut dolováním motorky z bahna.

Nakonec jsem dojel první kolo. Měl jsem na to 63 minut, ale reálně jsem dojel po více než hodině a půl. Kvůli podmínkám na trati pořadatelé závod zkrátili jen na tři kola, ale motorka zůstala v nouzovém režimu, takže jsem odstoupil. Nakonec se motorka probrala, až při připojení na nabíječku. Kdybych se na závod lépe připravil, vše by proběhlo úplně jinak a motorka by to zvládla určitě lépe. Aspoň mám hromadu zkušeností pro příště. Výsledkem je, že motorka zvládne konkurovat i nejlepším strojům na trhu, ale já bych si ji bral převážně na kondiční vyjížďky do lesů a na pole – na trať jen výjimečně.

Za zapůjčení elektrické motorky MXC 3000 děkujeme společnosti ELS Moto, kde si ji můžete pořídit za 149 999 Kč. ELS Moto dále nabízí záruční i pozáruční servis s podporou přímo z továrny, pravidelné prohlídky, náhradní díly skladem a možnost předváděcích jízd všech modelů.

Slovo na závěr

ELS Moto MXC 3000 je elektromotorka, která se snaží spojit výhody elektrického pohonu s výkonem a ovladatelností tradičních spalovacích strojů. S motorem o špičkovém výkonu 12 kW a krouticím momentem 1 000 Nm na zadním kole nabízí dynamiku, která je v tomto segmentu elektrických motorek velmi slušná. Baterie o kapacitě 4,3 kWh zajišťuje dojezd mezi 70 až 100 km, přičemž v režimu Eco může dosáhnout až 150 km. Zažil jsem na ní hromadu zábavy a utrpení a podrobně jsem ji vystavil všem myslitelným podmínkám i terénům a bylo to super. MXC 3000 zatím nemá vybudovanou pevnou pozici na trhu, ale klidně se může zařadit mezi přední hráče. Cena je pro tuto kategorii velmi slušná, konkrétně 149 999 Kč. U ELS Moto si ji můžete zakoupit ve dvou barevných provedeních – černém a bílém. MXC 3000 spadá podle COC listu do kategorie A1/B. Od ELS Moto dostanete záruku 24 měsíců a k tomu záruční i pozáruční servis, pravidelné prohlídky a má i většinu náhradních dílů skladem. Na požádání je možné také zajistit zkušební jízdu.

Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz

Klady
  • skvělý podvozek
  • vysoký výkon
  • čtyřstupňová převodovka
  • hromada zábavy
Zápory
  • jednoduché zpracování
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze