Nejmenší model z nabídky značky DS je na trhu již mnoho let a v poslední generaci to DS3 velmi sluší. V současné době je malý francouzský crossover dostupný ve třech výbavách a s benzinovým či elektrickým pohonem. Speciální edice je inspirována knihou Malý princ, univerzálním humanistickým dílem, které se stalo nejpřekládanějším na světě. DS 3 Antoine de Saint Exupéry se vyznačuje černou maskou chladiče se specifickým vzorem, elegantními štítky na předních dveřích a středovými kryty kol v barvě Vol de Nuit (Noční let). Vůz stojí v základu na 18" kolech NICE a v rámci této edice se loni nabízely tři odstíny karoserie kombinované s černou střechou: Vol de Nuit (Noční let), Cristal Pearl a Černá Perla Nera. Jak je z fotografií vidno, mnou testovaná verze dostala první ze zmíněných laků a musím uznat, že přesně taková barva se mi na DS3 opravdu líbí.
Technické parametry DS 3 E-Tense
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 118 × 1 791 × 1 534 mm, 1 598 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 115 kW, 156 koní, točivý moment: 260 Nm |
Baterie | 54 kWh (51 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 12,6 kWh / 100 km, dojezd: 402 km |
Cena od | 1 119 000 Kč |
V noci se navíc tato edice vyznačuje speciálním růžovým odstínem středových segmentů v hlavních světlometech Matrix LED. Není divu, že skoro každý kolemjdoucí se po setmění u vozu zastavil nebo se za ním otočil. Samotné růžové segmenty zde přitom plní spíše okrasnou funkci. Po usednutí do kabiny jsem byl znovu příjemně překvapen z nálože luxusu, která byla této edici ze strany výrobce věnována. Posádku v tomto případě uvítá celokožený hnědý interiér s kůží Criollo a specifickými dekoracemi palubní desky a dveří. Saténová výšivka vytváří linie jako padající hvězdy a perleťové prošívání na palubní desce před spolujezdcem je v odstínu Terre de Cassel (Van Dyckova hněď). Kůží je potažen i kryt airbagu a celkově je znát, že tady se hrálo hodně na styl a dojem.
Asi nepřekvapí, že když se loni tento model začal nabízet, jeho ceníková cena oťukávala hranici 1,3 milionu Kč. Bavíme se sice o elektrickém provedení, ale právě to ujede ze všech motorizací nejméně. Za tuto cenu ale zákazník dostává něco hodně unikátního. Testovaná verze nabízela i speciální nástupní prahové lišty s aerodynamickou siluetou letadla a heslem „Hvězdy svítí na nebi proto, aby každý našel tu svou.“ DS3 je nejmenší model z řady, a tak se nelze divit, že zatímco vpředu byl místa dostatek i pro 190 cm vysoké osoby, vzadu je to tragédie a zadní řada sedadel poslouží spíše pro převoz nákupu nebo hodně malých dětí. Trošku mě překvapil volič automatické převodovky, který i v roce 2025 vypadá klasicky „staře“ a není potřeba mačkat tlačítka či tlačit na miniaturní páčku, jako to má třeba Peugeot E-308. Za to DS posílám nečekaně plus. Naopak mě mrzí absence pádel pod volantem, skrze které by se dala ovládat síla rekuperace.
















Pochválit musím i digitální přístrojový štít, který umí promítnout před oči mapu a další konfigurovatelná zobrazení. Navzdory jeho menším rozměrům jsou na něm údaje dobře čitelné, což ale neplatí o head-up displeji. Ten jsem hned první den při převzetí vozu deaktivoval, protože čísla na něm jsou zoufale malá a špatně se z něj odečítají další informace. Potěšil mě bezdrátový Android Auto a čistota zvuku společně s hutnými basy audiosystému, který ale nebyl příplatkový. Díky němu jsem tak často ve voze zažíval nečekaný hudební zážitek, který bych od sériového audiosystému nečekal. Pár dní mi naopak trvalo, než jsem si zvykl na ovládání oken a zamykání dveří. Tato tlačítka jsou totiž umístěna okolo voliče automatické převodovky a nejednou jsem během jízdy sáhl na prázdno do dveří. Tragickým bych pak nazval ovládání nastavení vnějších zpětných zrcátek, které si své místo našlo vlevo daleko za volantem. Za jízdy bych si se zrcátky rozhodně nehrál, protože to ve velké míře odvádí pozornost od řízení.
A jak už bylo zmíněno, speciální edice přijela do testu s plně elektrickým pohonem. Znalci koncernu Stellantis tuší, že vůz poháněl elektromotor s výkonem 156 koní, jehož síla byla přenášena na přední nápravu. Maximální nejvyšší rychlost zde činí 150 km/h a baterie se vyznačuje hrubou kapacitou 54 kWh. Ta v zimním počasí s teplotami okolo 0 °C postačí k dojezdu 250 km, přičemž se bavíme o klidnějším stylu jízdy. Jakmile se vydáte na dálnici, stačí aby bylo pod nulou a ani 100 % baterie vám neumožní ujet více jak 200 km v kuse. Chápu, že DS3 je malé auto, ale takový tristní dojezd s ohledem na cenu vozu je neodpustitelný. Během testu jsem ujel takřka 1 000 km a spotřeba na konci testu dosahovala přesně 21 kWh na 100 km. Řidič má na výběr sice jízdní režim Eco, Normal a Sport, avšak v tom prvním bych rozhodně nedoporučoval jezdit během tuhých mrazů. Klimatizace je totiž silně omezena, což způsobí bleskurychlé zamlžení všech oken (osobně vyzkoušeno).










Nehledě na to, že v režimu Eco je výkon elektromotoru seškrcen na cca 80 koní. Naopak ve sportovním režimu jela DS3 E-Tense jako z praku a přední náprava měla často problém s trakcí. Ani se proto nedivím, že v nabídce chybí ostrá verze DS3 Racing, která by měla třeba 200 elektrických koní. Překvapením byl pasivní podvozek, který dokázal často pohltit ostřejší nerovnost a hlubší výmol. Svůj podíl na tom mělo zimní obutí, které na 18" kolech mělo celkem vysoký profil. Na DS3 jsou ostatně 18" disky maximem, ačkoliv si myslím, že o palec větší kola by se na vůz vešla. Speciální historická edice Antoine de Saint-Exupéry byla magnetem na okolí a také ostatní řidiči se často dívali, co je to za zvláštně vybavenou DS3. V tom se mi francouzská auta náramně líbí, protože již před 40. lety se v nabídce francouzských výrobců vozidel dalo leckdy najít něco hodně speciálního.
Automobilka DS tuto tradici drží a v pozici luxusní divize koncernu Stellantis má rozhodně co nabídnout. Při pohledu do aktuálního ceníku modelu DS3 však zjistíte nemilou věc. I když je nyní dostupná jiná speciální edice modelu 3, verze Antoine de Saint-Exupéry v něm již nefiguruje. Bude tak potřeba zadat specifický dotaz na svého obchodního dealera, zda takový kousek dokáže sehnat. Tato edice se mimo jiné objevila taktéž u větších modelů DS4 a DS7, kde opět přidává dodatečnou porci extra výbavy a nezaměnitelný vzhled.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz